10 ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΑΣ ΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΤΑ ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΑ ΤΟΥ Ε.Κ.Α.Β.
Η σημερινή κατάσταση με τα ασθενοφόρα του Ε.Κ.Α.Β. δεν προέκυψε από τη μια μέρα στην άλλη. Με τη βοήθεια του Αναστάσιου Γιάνναρη, γενικού γραμματέα Σωματείου Εργαζομένων Ε.Κ.Α.Β., στεκόμαστε σε 10 σημεία που καθιστούν σαφές πως φτάσαμε να θρηνούμε θύματα.
Στις 5 Απριλίου 2013, το ΔΣ του Σωματείου Εργαζομένων Ε.Κ.Α.Β. Αθήνας είχε στείλει επείγουσα αναφορά στον τότε Υπουργό Υγείας, Αθανάσιο Πλεύρη. Το θέμα ήταν: «Ακινητοποιημένος ο ΜΙΣΟΣ Επιχειρησιακός Στόλος του Ε.Κ.Α.Β. λόγω βλαβών».
Μεταξύ άλλων, αναφερόταν: «Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε την εξέλιξη του προβλήματος, αλλά δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η απαράδεκτη κατάσταση. Δύναται να προκαλέσει απρόβλεπτους κινδύνους για ανθρώπινες ζωές συμπολιτών και ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκομένων».
Η έκκλησή τους ήταν σαφής: «Είναι ανεπίτρεπτο και εκφεύγει πλέον της νομιμότητας η απουσία λήψης δραστικών μέτρων για ουσιαστική επίλυση του προβλήματος.
»Δεν επιτρέπεται ο μοναδικός δημόσιος φορέας παροχής επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας στην χώρα μας να μην διαθέτει σύγχρονο στόλο ασθενοφόρων οχημάτων ή να είναι έρμαιο στην αδυναμία κάποιων να μεριμνήσουν ώστε να είναι σε κυκλοφορία το σύνολο των μηχανοκίνητων μέσων του Ε.Κ.Α.Β.
»Πρέπει να σταματήσουν τώρα οι δικαιολογίες και να βγουν άμεσα στην κυκλοφορία ασθενοφόρα, λειτουργικά και επιμελώς επισκευασμένα. Δεν μπορεί να υπάρχουν τόσα ασθενοφόρα ακινητοποιημένα λόγω βλάβης και κάποιοι να αδρανούν και να ολιγωρούν.
»Ας αναλάβουν τις ευθύνες τους απέναντι στους πολίτες χρήστες των υπηρεσιών του Ε.Κ.Α.Β. που με την υπάρχουσα κατάσταση αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο για τη ζωή τους, τους διασώστες που ταλαιπωρούνται καθημερινά μεταβαίνοντας σε διαφορετικές περιοχές στην Αττική ώστε να βρουν λειτουργικό ασθενοφόρο να εργαστούν και κυρίως απέναντι στο Ε.Κ.Α.Β., την ιστορία του και την προσφορά του».
Αυτήν την εβδομάδα, θρηνήσαμε δύο θανάτους εξαιτίας της μεγάλης καθυστέρησης στην άφιξη ασθενοφόρων: μιας 63χρονης στην Κω και μιας 19χρονης εγκύου από τη Νέα Μάκρη. Ακόμη, διερευνάται αν υπάρχουν ευθύνες για τον θάνατο 63χρονης τουρίστριας στη Χαλκιδική.
Η αλήθεια για τα ασθενοφόρα του Ε.Κ.Α.Β.
Όπως εξηγεί στο ΟW ο Αναστάσιος Γιάνναρης, Γενικός γραμματέας Σωματείου εργαζομένων Ε.Κ.Α.Β. Αθήνας, πολύ τακτικά γίνονται καταγγελίες για τις καθυστερήσεις, ενώ μια φορά κάθε 4 με 6 μήνες γίνονται και μηνύσεις.
Πάμε τώρα να δούμε και τους λόγους που το Ε.Κ.Α.Β. δεν μπορεί καν να τιμήσει το όνομα του (Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας), με τη βοήθεια που πρόσφερε ο κύριος Γιάνναρης. Πρώτα θα χρειαστεί να διευκρινίσουμε ότι το Ε.Κ.Α.Β. διαθέτει:
- απλά ασθενοφόρα (των επειγόντων),
- κινητές μονάδες και
- οχήματα για διακομιδές δευτεροβάθμιας (π.χ. των ραντεβού).
1. Πόσα ασθενοφόρα υπάρχουν ανά την Ελλάδα
Οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές αναφέρουν πως πρέπει να υπάρχει 1 ασθενοφόρο διαθέσιμο για κάθε 35.000 κατοίκους. Στο νομό Αττικής υπάρχει 1 ανά 111.111 κατοίκους και στη Θεσσαλονίκη 1 ανά 54.571 πολίτες. Ο ακριβής αριθμός στην περιφέρεια δεν είναι σταθερός για κάθε ημέρα, αφού εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα των πληρωμάτων. Στα περισσότερα νησιά υπάρχει ένα ασθενοφόρο, με τον επίσημο φορέα να έχει καταγράψει ουσιαστικό πρόβλημα σε 35 περιοχές της Ελλάδας.
2. Τί γίνεται με τις δωρεές ασθενοφόρων
Οι τελευταίες αγορές οχημάτων από τον φορέα του Ε.Κ.Α.Β. στο Υπουργείο Υγείας έγιναν το 2003. Έκτοτε, στην Αττική έχουν δώσει ως δωρεές περισσότερα από 100 ασθενοφόρα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και η Συν-Ενωσις (Ένωση Εφοπλιστών), ενώ έγιναν και μεμονωμένες δωρεές από εταιρείες. Θα μπορούσαν να δώσουν τη λύση στο πρόβλημα, αν δεν υπήρχαν βλάβες και έλλειψη προσωπικού.
3. Βλάβες και επισκευές
Σε ό,τι αφορά τις βλάβες –πάντα στην Αττική– υπάρχει το συνεργείο του Ε.Κ.Α.Β. για τη συντήρηση και την επισκευή των οχημάτων, εντούτοις ασθενοφόρα συγκεκριμένης εταιρείας, που είναι πετρελαιοκίνητα και προσφέρθηκαν ως δωρεά το 2017, δεν καλύπτονται από αυτό το συνεργείο. Υπάρχουν οκτώ εξουσιοδοτημένα ιδιωτικά συνεργεία, που ωστόσο δεν αναλαμβάνουν περισσότερα από 1 όχημα κάθε φορά. Η σειρά προσδιορίζεται από ραντεβού που έχουν κλειστεί και όχι από το μέγεθος της βλάβης. Έτσι, στην παρούσα φάση είναι στο «περίμενε» τουλάχιστον 30.
4. Ελλείψεις στο προσωπικό
Κάθε ασθενοφόρο για να λειτουργήσει σε 24ωρη βάση, 365 ημέρες το χρόνο, χρειάζεται 11 άτομα. Πιο συγκεκριμένα, 6 άτομα δουλεύουν μέσα σε ένα 24ωρο και τα υπόλοιπα 5 είναι σε απουσία – σε ρεπό ή εκτός, γιατί δούλευαν την προηγούμενη νύχτα, ή σε άδεια.
5. Τι γίνεται με τις προκηρύξεις θέσεων
Η πιο πρόσφατη μεγάλη πρόσληψη που έγινε ήταν το 2016 και αφορούσε 150 άτομα, πανελλαδικά. Έκτοτε έχουν αποχωρήσει με συνταξιοδότηση 500 εργαζόμενοι και έχουν προστεθεί 60, μέσω συμπληρωματικών προκηρύξεων. Δεν έχει γίνει εκείνη που υποσχέθηκε η κυβέρνηση προ διετίας, για 250 θέσεις. Έχει εκτιμηθεί πως στα νησιά χρειάζονται 250 προσλήψεις και άλλες 400 στην ηπειρωτική χώρα, για να μπορούν όντως τα ασθενοφόρα να σώζουν ζωές.
6. Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου
Λόγω Covid-19 έγινε ενίσχυση με 650 επικουρικούς υπαλλήλους που έχουν συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Άρα, σήμερα υπάρχουν, αύριο μπορεί και όχι. Βάσει μελέτης που έχει κάνει το Ε.Κ.Α.Β., για να λειτουργήσει εύρυθμα το σύστημα χρειάζονται 1.000 άτομα μόνο στην Αττική. Υπάρχουν 800 συνολικά, συμπεριλαμβανομένων των 480 των απλών ασθενοφόρων – της έκτακτης ανάγκης.
7. Πώς παρακολουθείται η κίνηση των ασθενοφόρων
Το ασυρματικό κέντρο του Ε.Κ.Α.Β. και τα GPS των οχημάτων καταγράφουν τις θέσεις, τις διαδρομές, πότε ξεκινούν, πότε σταματούν και με πόση ταχύτητα κινούνται τα ασθενοφόρα. Αυτό εξασφαλίζει την ασφάλεια των εργαζομένων (σε ενδεχόμενους ισχυρισμούς για αδιαφορία) και τον πολίτη που μπορεί να ζητήσει και να εξασφαλίσει τα σχετικά δεδομένα, αν πιστεύει πως κάτι έγινε λάθος.
8. Οι κλήσεις για ασθενοφόρο ανά ημέρα
Από τις 3.500 κλήσεις που γίνονται κάθε 24ωρο στην Αττική, οι 1.000 θέλουν ασθενοφόρο. Το 30% δεν το χρειάζεται, αφού δεν κινδυνεύει η ζωή τους και μπορούν να μεταβούν μόνοι στο νοσοκομείο. Συνηθέστερα, πρόκειται για συμπολίτες μας που δεν θέλουν να περιμένουν στις ουρές για να εξυπηρετηθούν και καλούν ασθενοφόρο, ώστε να τους παραδώσει απευθείας στα επείγοντα. Προφανώς συνεχίζονται και οι φάρσες (φευ), που διώκονται ποινικά.
9. Πώς αξιολογείται η βαρύτητα των περιστατικών
Οι διαβιβαστές (αυτοί που στέλνουν τα σήματα στα ασθενοφόρα) είναι εκπαιδευμένοι για να αντιληφθούν τη σοβαρότητα κάθε περιστατικού, ώστε να γίνει διαλογή ανάλογα με τη σοβαρότητα εάν υπάρξουν πολλές κλήσεις μαζί. Ακολουθείται και συγκεκριμένο πρωτόκολλο (με ερωτήσεις), προκειμένου να αναγνωριστεί η σοβαρότητα κάθε περιστατικού και να αποφευχθεί το ιατρικό λάθος.
10. Πόσο χρόνο απαιτεί κάθε περιστατικό
Άπαξ και πάρει ένα ασθενοφόρο σήμα για περιστατικό, χρειάζεται τουλάχιστον μία ώρα πριν περάσει στο επόμενο. Πρακτικά, αυτό στην Αττική σημαίνει πως τα 45 ασθενοφόρα που είναι διαθέσιμα, στο 8ωρο τους κάνουν το πρωί κοντά στα 200 σήματα (εξυπηρετούν 200 περιστατικά). Άλλα τόσα κάνει η απογευματινή βάρδια και κάπου στα 100 η νυχτερινή.