ΤΙ ΘΕΛΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΔΙΔΕΙ Ο ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΚΑΛΟΚΑΙΡΟ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Ένας μηχανολόγος-μηχανικός συμβουλεύει πώς θα κατεβάσουμε την θερμοκρασία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου όταν κάνει αφόρητη ζέστη.
Ένα από τα μεγαλύτερα μαρτύρια του καλοκαιριού συνοψίζεται στη φράση «κόλαση στο αυτοκίνητο» και αφορά στην εμπειρία που όλοι βιώνουμε τα πρώτα λεπτά που μπαίνουμε στο εκτεθειμένο για ώρες στον ήλιο αμάξι μας. Ανοίγεις την πόρτα και ένα καυτό κύμα πνίγει κάθε σου επιθυμία για μετακίνηση. Ξέρεις ότι θα ιδρώσεις μέχρι να πεις «κύμινο» και να ενεργοποιήσεις το κλιματιστικό.
Αυτό το θερμικό σοκ δεν μπορείς να το αποφύγεις. Ο ήλιος κάνει τη δουλειά του: ζεσταίνει το αυτοκίνητο. Λόγω των υλικών του αναπτύσσονται στο εσωτερικό του πολύ υψηλές θερμοκρασίες μη ανεκτές για κανέναν οργανισμό. Άφησα μία φορά τα ψώνια της λαϊκής στο πορτ-μπαγκάζ για να πιω μία παγωμένη μπύρα με φίλη και αποχαιρέτησα διά παντός τα άρτι αγορασμένα φρούτα και λαχανικά. Τι μπορείς να κάνεις;
Συμβουλές για να αντιμετωπίσεις τη ζέστη στο αυτοκίνητο
Ο Παναγιώτης Καλογρίτσας, μηχανολόγος-μηχανικός, μας δίνει οδηγίες σωστής χρήσης του κλιματιστικού στο αυτοκίνητο κι εμείς κάνουμε την αυτοκριτική μας, γιατί τελικά κάποια πράγματα επιμένουμε να τα κάνουμε με τον δικό μας –λάθος– τρόπο.
- Πριν κάνουμε οτιδήποτε, ανοίγουμε τις πόρτες του αυτοκινήτου διάπλατα για να φύγει η ζέστη που έχει εγκλωβιστεί στην καμπίνα. Δεν βάζουμε αμέσως σε λειτουργία το air-condition.
- Ενεργοποιούμε τον κλιματισμό αφού έχουμε κλείσει όλα τα παράθυρα, ώστε να μην έχουμε απώλειες δροσερού αέρα.
- Ρυθμίζουμε το κλιματιστικό μας ώστε αυτό να λειτουργεί στην προτελευταία σκάλα. Δηλαδή, σε μία κλίμακα από το ένα έως το τέσσερα εμείς επιλέγουμε το τρία.
- Χρησιμοποιούμε την «εσωτερική» ανακύκλωση του αέρα και την εναλλάσσουμε κατά διαστήματα με την επιλογή εισροής αέρα από το εξωτερικό περιβάλλον, ώστε να ανανεώνεται μεν ο αέρας στην καμπίνα, αλλά να μην πέφτει η θερμοκρασία που έχουμε πετύχει εντός της.
Βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσουν όλα όπως προαναφέραμε είναι ο σωστός έλεγχος και η συντήρηση του κλιματιστικού. Αυτό σημαίνει ετήσιο έλεγχο από τον ειδικό, ο οποίος:
- θα συμπληρώσει την κατάλληλη ποσότητα ψυκτικού υγρού,
- θα αλλάξει τα φίλτρα του air-condition,
- θα καθαρίσει και θα απολυμάνει το σύστημα κλιματισμού.
Πρόληψη δεν υπάρχει;
Ναι, και λέγεται «σκιά». Αν μπορείτε να βρείτε μία θέση κάτω από δέντρο... Αλλά είναι αυτό εφικτό στην πόλη; Στα καταστήματα με αξεσουάρ αυτοκινήτων μπορείτε πάντως να προμηθευτείτε τα προστατευτικά καλύμματα του παρμπρίζ, που δεν κάνουν θαύματα, αλλά τουλάχιστον δεν καις τα χέρια σου πιάνοντας το τιμόνι.
Προσοχή! Μωρό στο αυτοκίνητο
Τα βρέφη και τα μικρά παιδιά είναι πολύ ευαίσθητα στις υψηλές θερμοκρασίες και η θερμοπληξία σε αυτά είναι λόγος εισαγωγής τους στο νοσοκομείο. Οπότε, δεν βάζουμε το μωρό μας στο αυτοκίνητο αν δεν έχει φύγει η ζέστη.
Από την άλλη, τα μωρά δεν αντέχουν ούτε το κρύο ούτε τις απότομες μεταβολές θερμοκρασίας. Κι αν εμείς απολαμβάνουμε τους 19ο Κελσίου, για ένα ελάχιστα κινητικό βρέφος η θερμοκρασία αυτή είναι χαμηλή για καλοκαίρι, οπότε ιδανικά θέλουμε να πετύχουμε μία θερμοκρασία γύρω στους 22-23ο Κελσίου. Φροντίζουμε ακόμη ο κρύος αέρας από το air-condition να μη «στοχεύει» το καθισματάκι του μωρού μας. Και καλού κακού έχουμε μαζί μας ένα σεντονάκι για να σκεπάσουμε το μωρό αν τα χέρια του παγώσουν.
Τα αυτονόητα δεν παραλείπονται: Δεν αφήνουμε ποτέ μόνο του το παιδί μας στο αυτοκίνητο.