ΠΩΣ ΝΑ ΣΤΑΘΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΟΤΑΝ ΔΙΑΦΩΝΕΙΣ
Αν θέλετε πραγματικά να σας ακούσει κάποιος με τον οποίο διαφωνείτε, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να μην σας δει σαν εχθρό του.
Και ποιος δεν το έχει κάνει; Όταν σε μια συζήτηση ακούμε μια άποψη η οποία δεν μας αρέσει ή απειλεί τη δική μας θέση, η πιο κοινή αντίδραση είναι να μπούμε σε θέση «μάχης». Συχνά χωρίς να το επιλέγουμε συνειδητά, αλλά σαν μια φυσική αντίδραση, πάμε να επιτεθούμε στην άποψη με την οποία διαφωνούμε, παρότι γνωρίζουμε ότι είναι πρακτικά αδύνατο να επιλυθεί η διαφωνία με αυτόν τον τρόπο. Έτσι, καταλήγουμε να εντείνουμε την κατάσταση και να καλλιεργούμε ένα πολεμικό κλίμα που δεν ευνοεί την παραγωγική συζήτηση.
Η διαφορά, λοιπόν, είναι μεταξύ της αντίδρασης και της ανταπόκρισης. Η πρώτη είναι αυτόματη και αντανακλαστική, ενώ η δεύτερη είναι πιο προσεκτική και στοχαστική.
Αν σκεφτείτε πιο προσεκτικά πώς θα ανταποκριθείτε στην άποψη με την οποία διαφωνείτε, έχετε περισσότερες πιθανότητες να σας ακούσει ο συνομιλητής σας και να υπολογίσει τη γνώμη σας. Διαφορετικά, θα προσπαθήσει και ο ίδιος να αμυνθεί, μετατρέποντας τη συζήτηση σε πεδίο μάχης όπου κανένας δεν είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει.
Η διαλλακτικότητα είναι το κλειδί σε μια λογομαχία
Είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσετε να κατανοήσετε τις άλλες οπτικές που εκφράζονται.Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορέσετε να βρείτε ένα κοινό σημείο στο οποίο συμφωνείτε, ώστε να καταλάβει και ο συνομιλητής ότι στόχος της συζήτησης είναι η εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων, όχι η επιβολή των δικών σας.
Πρέπει να θυμόμαστε ότι σε μια συζήτηση θέλουμε όλοι να απολαμβάνουμε εκτίμηση από τον συνομιλητή μας. Άλλωστε, η επίθεση σε κάποιον αναπόφευκτα τον ορίζει ως εχθρό και κατά πάσα πιθανότητα θα σας τοποθετήσει σε αντίθετες πλευρές.
Στόχος είναι να κρατήσετε τη συζήτηση σε ήπιους τόνους, αποβάλλοντας την τάση να αλλάξετε τη γνώμη του άλλου, κάτι που είναι άλλωστε είναι πρακτικά αδύνατο. Αν θέλετε όμως να προβληματίσετε τον συνομιλητή σας και να του αφήσετε ερεθίσματα προκειμένου –στην καλύτερη περίπτωση– να αναθεωρήσει κάποιες ιδέες ή σταθερές του, τότε πρέπει να τον εφοδιάσετε με πληροφορίες.
Γι’ αυτό θα πρέπει να του προσφέρετε τη γνώση που ενδεχομένως του λείπει, αντιμετωπίζοντας τον με φιλικό τρόπο και επιείκεια. Μόνο αν σπάσετε τις δυναμικές του αντιπάλου μπορεί να αποβεί εποικοδομητική μια διαφωνία, ειδάλλως θα συντηρείτε ένα κλίμα έντασης και επίθεσης.