ΠΟΙΕΣ ΔΥΟ ΛΕΞΕΙΣ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΙΣ ΟΤΑΝ ΖΗΤΑΣ ΣΥΓΓΝΩΜΗ
Το να ζητάς συγγνώμη δεν είναι εύκολο. Είναι, όμως, κάτι που κατά καιρούς χρειάζεται να κάνεις, γι΄αυτό καλό είναι να αποφεύγεις αυτές τις δύο λέξεις.
Ας ξεκινήσουμε με μια βασική παραδοχή. Το να ζητάς συγγνώμη μπορεί να σε κάνει να αισθάνεσαι άβολα, καθώς σε βάζει σε μια θέση ευαλωτότητας. Παρ’ όλα αυτά, το να μάθεις να την προσφέρεις με ειλικρίνεια μπορεί να βελτιώσει τη σχέση τόσο με τον εαυτό σου όσο και με το άτομο που έχεις απέναντί σου.
Οι συγγραφείς του βιβλίου «Say the Right Thing», David Glasgow (εκτελεστικός διευθυντής του Meltzer Center for Diversity, Inclusion, and Belonging, επίκουρος καθηγητής στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης) και Kenji Yoshino (Διευθυντής του Center for Diversity, Inclusion and Belonging και καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του NYU) αποκαλύπτουν τις δύο λέξεις που αποφεύγουν όσοι είναι καλοί στο να ζητάνε «συγγνώμη».
Αχ, αυτό το «αν»
«Συγγνώμη αν πληγώθηκες τόσο που δεν μπορείς να δεις ότι η αντίδρασή σου είναι υπερβολική»
Όταν χρησιμοποιείς μέσα στη συγγνώμη σου το μόριο «αν», στην ουσία αμφισβητείς την αντίδραση του αποδέκτη στο λάθος σου και όχι το ίδιο το λάθος. Με άλλα λόγια, δεν αναγνωρίζεις τη βλάβη που έχεις προκαλέσει, ενώ στη χειρότερη περίπτωση μετατοπίζεις την ευθύνη κάπου αλλού, έξω από σένα. Βέβαια, αν όντως δεν είσαι βέβαιος για τη ζημιά που έχεις προκαλέσει, το πιο απλό πράγμα που μπορείς να κάνεις είναι να ρωτήσεις.
Ναι μεν, αλλά…
«Συγγνώμη, αλλά είχα μια κακή μέρα»
Όταν ζητάς συγγνώμη, φρόντισε να μην ξεκινάς την πρότασή σου με ένα «συγγνώμη, αλλά…». Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο προσπαθείς να διώξεις την ευθύνη από πάνω σου (λες και μια άγνωστη δύναμη σε ανάγκασε να σφάλεις), αλλά υπονοείς ότι το σφάλμα αυτό μπορεί να επαναληφθεί. Αν έβαλες τις φωνές στο παιδί σου, επειδή είχες μια κακή μέρα, αυτό θα μπορούσε να συμβεί ξανά, όταν πάλι θα έχεις μια κακή μέρα; Πριν μπεις στον πειρασμό να δώσεις μια εξήγηση, σκέψου αν την προσφέρεις επειδή βοηθά εσένα ή το άτομο που έχεις βλάψει.
Πώς να ζητάς συγγνώμη
Σύμφωνα με τους δύο συγγραφείς, μιας απλή, ειλικρινής και αποτελεσματική συγγνώμη χρειάζεται να καλύπτει αυτό που ονομάζουν «τα τέσσερα Rs»:
- Αναγνώριση (Recognition): Πρόκειται για την αναγνώριση της βλάβης, το να δείξεις ότι αναγνωρίζεις τι έχεις κάνει. Έτσι, αποφεύγεις τα «αν».
- Ευθύνη (Responsibility): Αποδέξου το σφάλμα σου. Own it, που λένε και οι Αμερικάνοι. Άσε, λοιπόν, κατά μέρος τα «αλλά».
- Μεταμέλεια (Remorse): Εξέφρασε με ειλικρίνεια τη μεταμέλειά σου για τη βλάβη που προκάλεσες. Μην προσπαθείς να δικαιολογήσεις τις πράξεις σου και μην το παρακάνεις με την έκφραση τύψεων. Δεν είναι ώρα να το παίξεις drama queen ή king. Το μόνο που χρειάζεται είναι να εννοείς αυτό που λες.
- Αποκατάσταση βλάβης (Redress): Το τελευταίο βήμα σε μια γνήσια συγγνώμη είναι η λήψη μέτρων για τη διόρθωση της βλάβης. Όταν συνδυάζεις μια δήλωσης συγγνώμης με μια δήλωση επανόρθωσης, έχεις περισσότερες πιθανότητες να κερδίσεις τη συγχώρεση. Έχε, φυσικά, στο μυαλό σου ότι η αποκατάσταση μπορεί να απαιτεί σημαντικό χρόνο και ενέργεια.
Βρείτε εδώ τα audio articles που είναι διαθέσιμα αυτή τη στιγμή.
Για να ακούτε τα άρθρα του OW που είναι διαθέσιμα σε ηχητική μορφή, μπορείτε να μας ακολουθήσετε σε Spotify και σε Apple Podcasts.