Εικονογράφηση: Χριστίνα Αβδίκου

ΜΗΠΩΣ ΕΧΕΙΣ ΚΑΠΟΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ «ΤΟΞΙΚΕΣ» ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ;

Ανακάλυψε 5 «προβληματικές» συνήθειες στην επικοινωνία με τους άλλους, καθώς και τον τρόπο διαχείρισής τους. Κάποια από αυτές μπορεί να την έχεις κι εσύ.

Έχεις διαβάσει αμέτρητες φορές ότι ο άνθρωπος είναι ζώο κοινωνικό. Επομένως, η επικοινωνία αποτελεί απαραίτητο συστατικό της πλευράς μας αυτής. Όταν γίνεται σωστά, μπορεί να επηρεάσει θετικά όλους τους τομείς της ζωής μας, από την επαγγελματική μας εξέλιξη και την αυτοπεποίθησή μας μέχρι τις φιλικές, οικογενειακές και συντροφικές σχέσεις.

Ωστόσο, παρά τον τόσο σημαντικό ρόλο της, οι περισσότεροι αφιερώνουμε ελάχιστο (ή καθόλου) χρόνο στο να μάθουμε πώς να επικοινωνούμε σωστά. «Αντιγράφουμε αυτό που κάνουν οι γονείς μας και μετά αυτό που κάνουν οι δάσκαλοι και οι φίλοι μας», λέει η  Raele Altano, communication coach. Αποτέλεσμα; Καταλήγουμε να υιοθετούμε λανθασμένες συμπεριφορές και να κάνουμε δύσκολη τη ζωή του συνομιλητή μας.

Παρακάτω θα βρεις 5 «τοξικές» επικοινωνιακές συνήθειες που ίσως να εφαρμόζεις στην καθημερινότητά σου, καθώς και το τι μπορείς να κάνεις για να τις ξεπεράσεις. Επίσης, θα βρεις τι μπορείς να κάνεις, όταν εντοπίζεις τις συμπεριφορές αυτές σε κάποιον άλλο.

1. Γυρίζεις τη συζήτηση σε σένα

Σε κάθε κοινωνικό κύκλο υπάρχει εκείνος που θα φέρει τον εαυτό του στο επίκεντρο κάθε συζήτησης. Όποιο κι αν είναι το αντικείμενο της συζήτησης, κάπου θα βρει μια θέση για το προσωπικό του βίωμα, την δική του άποψη, όσα έχουν συμβεί σε δικούς του ανθρώπους. Όμως, το να αναφέρεσαι διαρκώς στη δική σου εμπειρία όταν κάποιος μιλάει, είναι λίγο εγωκεντρικό και δείγμα έλλειψης ενσυναίσθησης.

Τι μπορείς να κάνεις:

Αν αναγνωρίζεις το στοιχείο αυτό σε σένα, τότε είναι ώρα να καλλιεργήσεις τις δεξιότητες της ενεργητικής ακρόασης, όπως π.χ. το να κάνεις ερωτήσεις στον συνομιλητή σου. Όταν οι άνθρωποι μοιράζονται σκέψεις, συναισθήματα, ιστορίες, αυτό που θέλουν είναι κάποιος να τους ακούσει. Δεν χρειάζονται απαραίτητα feedback ούτε κάποιον να προσθέσει κάτι στη δική τους ιστορία.

Σε περίπτωση που εντοπίσεις το στοιχείο αυτό σε κάποιον άλλο, μπορείς με ευγενικό τρόπο να του το επισημάνεις, να επανέλθεις στην αρχική συζήτηση χρησιμοποιώντας φράσεις τύπου «Όπως έλεγα…» ή να ζητήσεις τη συμβουλή του, ώστε η εστίαση να παραμείνει σε αυτό που έχεις να πεις.

Εικονογράφηση: Χριστίνα Αβδίκου

2. «Κλείνεσαι» στον εαυτό σου

Έχεις την τάση να αποσύρεσαι όταν κάποιος λέει κάτι που δεν σου αρέσει; Η συμπεριφορά αυτή μπορεί να αποτελεί μια στρατηγική που βοηθά στη διαχείριση έντονων συναισθημάτων, εξηγεί η ψυχοθεραπεύτρια Roma Williams. Ωστόσο, η άλλη πλευρά μπορεί να την εκλάβει ως απόρριψη και να νιώσει απογοήτευση και απομόνωση.

Τι μπορείς να κάνεις:

Στην περίπτωση αυτή μπορεί να σε ωφελήσει κάποια τεχνική συναισθηματικής ρύθμισης, όπως π.χ. το να διατηρείς ένα ημερολόγιο καταγραφής. Μπορείς, επίσης, να κάνεις ένα σύντομο διάλειμμα από τη συζήτηση, ενημερώνοντας τον συνομιλητή σου ότι είσαι αναστατωμένος και θα ήθελες να συνεχίσετε αργότερα την κουβέντα σας.

Αν κάποιος άλλος αντιδρά με αυτόν τον τρόπο, μπορείς να αναγνωρίσεις τη δυσκολία που βιώνει εκείνη τη στιγμή και να του προτείνεις να κάνετε μια παύση και να συνεχίσετε κάποια άλλη στιγμή.

3. Διακόπτεις συνεχώς τους άλλους

Το πρώτο βήμα για να κόψεις τη συγκεκριμένη «τοξική» συνήθεια στην επικοινωνία είναι να αναγνωρίσεις ότι την έχεις. Αφού την εντοπίσεις, χρειάζεται να βρεις σε τι εξυπηρετεί, για ποιον λόγο την έχεις υιοθετήσει. Μήπως νιώθεις ότι δεν σε ακούνε; Μήπως από εγωισμό;

Τι μπορείς να κάνεις:

Για να την ξεπεράσεις, χρειάζεται αρχικά να αποδεχτείς ότι δεν θα εισακούγεσαι κάθε φορά. Συμβαίνει. Είναι πολύ πιθανό να σου δοθεί κάποια άλλη ευκαιρία να μιλήσεις. Εναλλακτικά, μπορείς με ηρεμία να απευθυνθείς στον απέναντί σου, λέγοντας ότι θα ήθελες να ακούσεις τι έχει να πείτε, αφού ολοκληρώσεις τη σκέψη σου. Έτσι, δείχνεις ότι ενδιαφέρεσαι για την άποψή του.

Αν, πάλι, είσαι εσύ εκείνος που διαρκώς διακόπτει τους άλλους, τότε καλό είναι να μάθεις να ζητάς συγγνώμη.

ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΦΙΕΡΩΝΟΥΜΕ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΧΡΟΝΟ ΣΤΟ ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΟΥΜΕ ΣΩΣΤΑ. ΕΤΣΙ, ΚΑΤΑΛΗΓΟΥΜΕ ΝΑ ΥΙΟΘΕΤΟΥΜΕ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ, ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΔΥΣΚΟΛΗ ΤΗ... ΖΩΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗ ΜΑΣ.

4. Μιλάς ασταμάτητα

Μήπως πιάνεις τον εαυτό σου να μετατρέπει μια συζήτηση σε μονόλογο ή να χρειάζεται μισή ώρα για να μοιραστεί κάτι που θα μπορούσε να ειπωθεί σε ένα λεπτό; Αν έχεις ήδη εντοπίσει την κακή αυτή συνήθεια στον τρόπο επικοινωνίας σου, τότε είσαι σε καλό δρόμο. Άλλωστε, το να μιλάς πολύ δεν σημαίνει ότι είσαι καλός στην επικοινωνία.

Τι μπορείς να κάνεις:

Αν βρίσκεσαι σε έναν επαγγελματικό χώρο, τότε ζήτα από το συνομιλητή σου να εστιάσει στο τι ακριβώς χρειάζεται από σένα ή τι ακριβώς εννοεί. Σε κοινωνικές περιστάσεις, άλλαξε θέμα συζήτησης ή βρες μια ευγενική δικαιολογία για να αποχωρήσεις.

Αν είσαι εσύ αυτός που δεν ξέρει πότε να βάλει τελεία, μπορείς να ζητήσεις βοήθεια από τους φίλους σου. Πες τους ότι προσπαθείς να βελτιώσεις τις επικοινωνιακές σου δεξιότητες και ότι μπορούν να σε σταματούν όταν ξεπερνάς τα όρια.

5. Δεν ακούς πραγματικά τον συνομιλητή σου

Διαβάζεις τα μέιλ σου όταν βρίσκεσαι σε μια συνάντηση. Γράφεις μηνύματα στο Viber όταν κάθεσαι στο τραπέζι με φίλους. Απαριθμείς στο μυαλό σου όλες τις δουλειές που έχεις να κάνεις την επόμενη μέρα, ενώ είσαι έξω για καφέ. Η προσοχή σου μοιράζεται σε πολλά πράγματα, με αποτέλεσμα να μην δίνεις στον συνομιλητή σου την προσοχή που του αξίζει.

Τι μπορείς να κάνεις:

Καταρχάς, αν αυτή η συνήθεια στην επικοινωνία αφορά εσένα τον ίδιο, μπορείς να λάβεις πρακτικά μέτρα, ώστε να περιορίσεις τους περισπασμούς. Μπορείς, για παράδειγμα, να αφήνεις το κινητό σου στην τσάντα, όταν είσαι έξω με φίλους. Μπορείς, επίσης, να διατηρείς οπτική επαφή με τον συνομιλητή σου, ώστε να δείξεις ότι τον παρακολουθείς και προσπάθησε να μην σχεδιάζεις στο μυαλό σου τι θα πεις πριν έρθει η σειρά σου να μιλήσεις.

Από την άλλη, αν κάποιος άλλος είναι αυτός που δεν προσέχει σε μια συζήτηση, τότε μπορείς να τον πλησιάσεις και να του επιστήσεις την προσοχή, να του πεις ότι αντιλαμβάνεσαι ότι είναι απορροφημένος κάπου αλλού και μήπως έχει πολλά ζητήματα να αντιμετωπίσει. Δεν χρειάζεται να γίνεις επικριτικός. Ένα μικρό… σκούντημα αρκεί πολλές φορές.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.