ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΣ ΑΝ ΤΑ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ ΣΟΥ ΕΧΟΥΝ ΝΕΡΟ ΣΤΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥΣ
Τα προϊόντα που δεν περιέχουν νερό θεωρείται ότι είναι το επόμενο βήμα της βιομηχανίας της ομορφιάς για να γίνει περισσότερο υπεύθυνη απέναντι στην περιβαλλοντική κρίση.
Είναι γνωστό ότι το αποτύπωμα της βιομηχανίας της ομορφιάς στο περιβάλλον είναι τεράστιο. Όσο εμείς επιδιώκουμε τη νεότητα και τη λάμψη, δισεκατομμύρια συσκευασίες καταλήγουν στις χωματερές και εκατομμύρια τόνοι νερού ξοδεύονται για την παραγωγή προϊόντων, σε μια εποχή που τα αποθέματα έχουν αρχίσει να λιγοστεύουν επικίνδυνα. Όχι πολύ καλό για τη… νεότητα του περιβάλλοντος, σωστά;
Η αλήθεια είναι ότι τα brands ομορφιάς, από τους κολοσσούς μέχρι τις niche εταιρείες, δεσμεύονται όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα και τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος με διάφορες πρωτοβουλίες και στρατηγικές. Η χρήση ανακυκλωμένων υλικών για τις συσκευασίες, το επαναγέμισμα, η ηθική προμήθεια πρώτων υλών και η πιστοποίηση από αρμόδιους οργανισμούς είναι κάποιες από αυτές. Όσο για το πολύ κρίσιμο ζήτημα της σπατάλης νερού, φαίνεται να έχει βρεθεί μια λύση: μετά το clean, το green και το cruelty-free beauty, η βιομηχανία της ομορφιάς προσανατολίζεται στο waterless beauty, δηλαδή στην παραγωγή προϊόντων χωρίς νερό.
Υπάρχουν καλλυντικά προϊόντα χωρίς νερό στη σύνθεσή τους; Και κάνουν δουλειά;
Αν έχεις χρησιμοποιήσει ένα dry shampoo, που όχι μόνο δεν περιέχει νερό αλλά και δεν χρειάζεται νερό για την εφαρμογή του, τότε γνωρίζεις ότι ναι, γίνεται. Η απορία όμως είναι δικαιολογημένη, γιατί αν διαβάζεις τις ετικέτες, το νερό βρίσκεται παντού. Συνήθως αποτελεί το 70% της σύνθεσης των καλλυντικών και των προϊόντων προσωπικής υγιεινής, και χρησιμοποιείται κυρίως για να διαλύει τα συστατικά που προσφέρουν οφέλη στο δέρμα, όπως οι περιποιητικοί και οι καθαριστικοί παράγοντες. Επίσης, το νερό αναμειγνύεται με έλαια για να δημιουργήσει τα γαλακτώματα.
Η ιδέα πίσω από την άνυδρη ομορφιά είναι η εξάλειψη του νερού από τη σύνθεση των προϊόντων: έτσι, υπάρχουν προϊόντα όπου το νερό αντικαθίσταται από εκχυλίσματα βοτάνων ή έλαια (τα οποία σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα συστατικά που περιέχουν, υποτίθεται ότι είναι ακόμα πιο ωφέλιμα για το δέρμα), αλλά και προϊόντα σε μορφή που δεν περιέχει νερό. Αυτή τη στιγμή στην αγορά βρίσκεις σαμπουάν και conditioner σε μπάρες, ενυδατικά προϊόντα και serums σε άνυδρα στικ, μπάρες, βάλσαμα και πούδρες που κάνουν ακριβώς την ίδια δουλειά με μια κανονική ενυδατική κρέμα ή έναν ορό.
Η νέα οικολογική κίνηση της βιομηχανίας της ομορφιάς έχει κινήσει το ενδιαφέρον των επιστημόνων, που μελετούν αν τα άνυδρα προϊόντα είναι αποτελεσματικότερα επειδή οι φόρμουλές τους είναι αδιάλυτες και πιο συμπυκνωμένες, και επειδή δεν περιέχουν νερό που μπορεί να ξηράνει το δέρμα. Σε μία έρευνα, συγκρίθηκε μια πειραματική άνυδρη αντισηπτική φόρμουλα με ένα αντίστοιχο προϊόν του εμπορίου και βρέθηκε ότι η πρώτη ήταν ηπιότερη.
Άλλα πλεονεκτήματα των άνυδρων συνθέσεων είναι ότι δεν ευνοούν την ανάπτυξη μικροβίων (αυτό είναι ένα επιχείρημα που θα έχεις ακούσει σίγουρα αν ακολουθείς beauty influencers στο TikTok) αλλά και ότι δεν χρειάζονται τόσα συντηρητικά όσα τα προϊόντα που περιέχουν νερό, άρα είναι πιο καθαρές και ασφαλείς. Επίσης, τα άνυδρα προϊόντα είναι μικρότερα σε μέγεθος και έτσι χρειάζονται μικρότερη συσκευασία.
Ανταποκρίνεται το καταναλωτικό κοινό ή είναι άλλη μια κίνηση μάρκετινγκ;
Τα στοιχεία λένε ότι το κοινό και ενδιαφέρεται για ένα skincare πιο ευαισθητοποιημένο απέναντι στην περιβαλλοντική κρίση, και το τιμάει με την προτίμησή του. Η αγορά της άνυδρης ομορφιάς άγγιξε τα 10,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 και υπολογίζεται να φτάσει περίπου στα 12 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025. Με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 12,8%, αναμένεται να φτάσει τα 19,1 δις δολάρια το 2029. Πράγματι, πολλοί άνθρωποι αναγνωρίζουν ότι η λειψυδρία είναι μια από τις βασικότερες προκλήσεις του οικολογικού προβλήματος, γι’ αυτό είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν προϊόντα που μπορεί να βοηθήσουν έστω και στο ελάχιστο στην εξοικονόμηση νερού.
Και πόσο μπορεί να βοηθήσει αυτό;
Το πραγματικό ερώτημα είναι αν η απλή απουσία νερού από τις καλλυντικές συνθέσεις μπορεί να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα στην εξοικονόμηση νερού. Η πιο ειλικρινής απάντηση είναι ότι δεν ξέρουμε ακόμα. Ακόμα κι αν κάποια προϊόντα δεν περιέχουν νερό, για να τα χρησιμοποιήσουμε πρέπει να προσθέσουμε νερό (π.χ. για να κάνουμε αφρό με μια σκόνη ή με την μπάρα σαμπουάν). Τι συμβαίνει επίσης με το νερό που χρησιμοποιείται σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής ενός προϊόντος;
Η σοβαρότερη προσέγγιση του θέματος έρχεται από τον κολοσσό της L’Oréal, η οποία έχει καταστρώσει ολόκληρη στρατηγική για τη βιώσιμη διαχείριση της χρήσης νερού. Έχει δεσμευτεί ότι μέχρι το 2030 το νερό που θα χρησιμοποιείται στις μονάδες της θα είναι 100% ανακυκλωμένο και θα χρησιμοποιείται ξανά και ξανά, αλλά και ότι όλοι οι στρατηγικοί προμηθευτές της θα χρησιμοποιούν το νερό με βιώσιμο τρόπο.
Σε πολύ μικρότερη κλίμακα, υπάρχουν brands που πειραματίζονται με άνυδρα προϊόντα τα οποία απαιτούν ελάχιστη ποσότητα νερού για να ενεργοποιηθούν (π.χ. οι «βόλοι» καθαρισμού της Seadrop Skincare).
Ποια waterless προϊόντα να τσεκάρω;
– Cleansing Dust, Laouta
Το ελληνικό brand προτείνει μία υδατο-ενεργή πούδρα καθαρισμού με ένζυμο παπάγιας και ιλλίτη, η οποία μετατρέπεται με λίγη ποσότητα χλιαρού νερού σε κρεμώδη πλούσιο αφρό για να αφαιρέσει το σμήγμα και τα νεκρά κύτταρα από την επιδερμίδα. Το brand ισχυρίζεται ότι το προϊόν αρκεί για 230 χρήσεις!
– Noni Glow Face Oil, Kora Organics
Το brand που πειραματίζεται με τα άνυδρα προϊόντα προτείνει αυτό το λάδι προσώπου από το οποίο απουσιάζει εντελώς το νερό, αλλά το παρών δίνουν πολλά ωφέλιμα συστατικά. Τα έλαια αγριοτριανταφυλλιάς, χοχόμπα, ηλίανθου και σπόρων ροδιού προσφέρουν θρέψη, απαλότητα και λάμψη, ενώ το φρούτο noni δημιουργεί μια αντιοξειδωτική ασπίδα στο πρόσωπο.
– Shampowder Dry Shampoo, Aveda
Αυτή η 99% φυσικής προέλευσης σύνθεση απορροφά την περίσσεια λιπαρότητα, τους ρύπους και τον ιδρώτα από τα μαλλιά. Το άμυλο ταπιόκας ενισχύει άμεσα τον όγκο και διατηρεί ακέραιο το στιλ. Μπορείς να το χρησιμοποιήσεις και για να ενισχύσεις το χτένισμα της δεύτερης ημέρας.