ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΣΕΙΣ ΘΥΜΑ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗΣ ΑΠΑΤΗΣ
Μάθε πώς να αναγνωρίζεις τις τηλεφωνικές απάτες και να προστατεύεσαι από απατεώνες που προσπαθούν να σε ξεγελάσουν.
Το Scammer Payback είναι ένα πολύ ενδιαφέρον κανάλι στο YouTube. Στα βίντεό του «εκδικείται» τους απατεώνες, όπως δηλώνει και το όνομά του. Στόχος είναι να ενημερωθεί ο κόσμος για τις πρακτικές που χρησιμοποιούν οι scammers, οι οποίοι έχουν εξελιχθεί σε μεγάλο παγκόσμιο πρόβλημα. Ένα από τα μέλη της ομάδας που εντοπίζει απάτες ονομάζεται Pierogi και ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Wired να εξηγήσει πράγματα που καλό θα ήταν να γνωρίζουμε όλοι, ώστε να αποφύγουμε τυχόν δυσάρεστες εκπλήξεις.
Άρχισε από το απόλυτο red flag μιας απάτης: Το να σε πιέζει κάποιος να πάρεις μια απόφαση πολύ γρήγορα. Για παράδειγμα, μπορεί να σου λέει: «Πρέπει να μας στείλεις χρήματα μέσω της τάδε εφαρμογής, το συντομότερο». Ή το ελληνικό «είμαστε από την αστυνομία (ή δικηγόροι), το παιδί σου προκάλεσε ατύχημα. Μπορώ να σε σώσω. Στείλε μου τόσα χρήματα εκεί».
Πλέον, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης η φωνή που ακούς μπορεί ακόμα και να σου θυμίζει δικό σου άνθρωπο. Το ίδιο ισχύει για γραπτά μηνύματα που έχουν στόχο να σε κάνουν να κλικάρεις τον σύνδεσμο (link) που διαθέτουν, ώστε να ανοίξεις έτσι την πύλη της απάτης.
«Οι απατεώνες προσπαθούν να σου δημιουργήσουν την αίσθηση του κατεπείγοντος. Αγχώνουν τα θύματά τους όσο περισσότερο μπορούν, για να τα ωθήσουν να κάνουν αυτό που θέλουν το συντομότερο, καθώς αν υπάρξει κενό, ενδεχομένως να παρέμβει ένα μέλος της οικογένειας ή οποιοσδήποτε άλλος και να ρωτήσει “Με ποιον μιλάς;” ή “Γιατί στέλνεις χρήματα σε αυτούς τους ανθρώπους;».
Ο ειδικός συνέστησε να μην επιτρέπουμε ποτέ και σε κανέναν να αποκτήσει remote (εξ αποστάσεως) πρόσβαση στον υπολογιστή και το τηλέφωνό μας, «ακόμα κι αν ισχυρίζεται πως είναι από την τεχνική υποστήριξη κάποιας εταιρείας. Το πιθανότερο είναι πως πρόκειται για απάτη».
Άλλο κόλπο που εφαρμόζουν οι απατεώνες είναι ότι σου ζητούν να στείλεις άμεσα χρήματα μέσω εφαρμογής ή σε βάζουν να αγοράσεις gift cards (είναι ο πιο απλός τρόπος να σου αποσπάσουν χρήματα. Μπορεί επίσης να σου ζητήσουν διαδικτυακές μεταφορές χρημάτων.
Οι συστάσεις της Ελληνικής Αστυνομίας
Με αφορμή περιστατικά εξαπάτησης πολιτών, σε διάφορες περιοχές της χώρας, από επιτήδειους που προσεγγίζουν κυρίως άτομα τρίτης ηλικίας και τους αποσπούν χρηματικά ποσά με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα, η Ελληνική Αστυνομία συνιστά:
- Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών-φιλικών προσώπων.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία σας.
- Στην περίπτωση αυτή, να προσέχετε τα προσωπικά σας αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους με τη μέθοδο της απασχόλησης.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού-φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
- Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού-συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
- Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
- Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
- Να μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
- Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
- Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
- Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
- Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.ά.).
- Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
- Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.