ΠΟΣΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΟΝΕΪΚΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ;
Είναι πράγματι χρήσιμη όλη αυτή η πληροφορία που δέχονται οι σύγχρονοι γονείς; Μήπως, περισσότερο από συμβουλές γονεϊκότητας, αυτό που αναζητούν είναι η αποδοχή μέσα από ομάδες γονιών –με αντίστοιχες ανησυχίες– στα social media;
Θυμάμαι σε οικογενειακές συζητήσεις, όταν μιλούσαμε για επιχειρήσεις, να λέγεται σχεδόν σαν κοινό μυστικό: «Αν θέλεις να πετύχεις, να έχεις προϊόν για γυναίκες ή για γονείς/παιδιά». Δεν θα ασχοληθώ με το πόσο επιχειρηματικά δημιουργικό ήταν αυτό το μυστικό. Είναι αλήθεια όμως ότι, με όρους marketing, οι γυναίκες και οι γονείς θεωρούνται τα σημαντικότερα καταναλωτικά κοινά.
Σήμερα, που εκτός από προϊόντα καταναλώνουμε ειδήσεις, πληροφορία, άρθρα και μεσότιτλους, αυξάνοντας τα κλικ, repost, like κ.ά., η γονεϊκότητα αποτελεί από μόνη της ένα τεράστιο πεδίο. Πού ξεκινάει και πού σταματά η ανάγκη για ενημέρωση; Πόσες συμβουλές γονεϊκότητας χρειάζονται;
Νομίζω ότι σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να είναι πλέον τετραψήφιος ο αριθμός λογαριασμών/σελίδων που στοχεύουν σε γονείς. Κι εγώ η ίδια διατηρώ μια τέτοια σελίδα, ενώ παράλληλα η επαγγελματική μου δραστηριότητα αφορά στην υποστήριξη γονέων.
Η ανάγκη για συμβουλές γονεϊκότητας
Είναι πολύ θετικό να υπάρχει διαθέσιμη και ελεύθερη πληροφορία για τους γονείς. Και είναι αλήθεια ότι μπορείς να βρεις εξαιρετικά βοηθητικές τοποθετήσεις και απόψεις. Θυμάμαι τον εαυτό μου, όταν γέννησα το πρώτο μου παιδί και ενώ έκανα μια εντελώς διαφορετική εργασία, να προσπαθώ ώρες να διαβάσω για τον θηλασμό, ώστε να αποφύγω λάθη ή να επιβεβαιώσω ότι όλα πάνε καλά.
Υπάρχουν επίσης εξαιρετικά βιβλία για τον τρόπο που μπορείς να αλληλεπιδράς με το παιδί σου ή για ειδικότερα ζητήματα που το αφορούν (ανάπτυξη, διατροφή κ.ά.). Υπάρχουν ομάδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με εξαιρετικό υλικό και προσωπικότητες, που στηρίζουν τους γονείς πραγματικά και χωρίς κανένα οικονομικό κόστος.
Όπως επίσης υπάρχουν και ψηφιακοί χώροι ή σεμινάρια που προσφέρουν υπηρεσίες εκπαίδευσης και ενημέρωσης γονέων, με κάποιο οικονομικό αντίτιμο.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΜΕ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΜΕ ΧΑΜΕΝΟΙ ΣΕ ΠΛΗΘΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΣΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ.
Αν ψάξουμε σε μηχανή αναζήτησης τη λέξη γονείς ή parenting, θα βρεθούμε μπροστά στο απόλυτο αδιέξοδο. Είδη γονεϊκότητας, στυλ, συμβουλές για διάφορες ηλικίες, ό,τι μπορούμε να φανταστούμε.
Η προσωπική μου εμπειρία δείχνει ότι υπάρχουν γονείς που μπορούν πραγματικά να υποστηριχθούν από τέτοιες πηγές πληροφορίας. Ήταν πολύ βοηθητικά κάποια άρθρα που έχω διαβάσει και έχω δει στα μάτια αρκετών γονιών στα σεμινάρια που πραγματοποιώ, αυτή τη λάμψη ότι κάτι μπήκε στη θέση του, καθώς συμμετείχαν.
Υπερφόρτωση πληροφορίας
Την ίδια στιγμή, έχω συναντήσει γονείς μπερδεμένους, αγανακτισμένους και σε σύγχυση. Γονείς που έχουν αυτό που χαρακτηριστικά αναφέρεται ως «information overload». Πρόκειται για τη δυσκολία στην κατανόηση ενός ζητήματος και στην αποτελεσματική λήψη αποφάσεων όταν κάποιος/α έχει πάρα πολλές πληροφορίες για αυτό (υπερβολική, καθημερινή έκθεση στην πληροφορία).
Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι γονείς δυσκολεύονται πολύ, ακόμα και να κατανοήσουν τι μπορεί να συμβαίνει. Επειδή ακριβώς ψάχνουν και διαβάζουν, δεν μπορούν να αντιληφθούν ποιο κομμάτι του παζλ λείπει και δεν μπορούν να ευχαριστηθούν τα παιδιά τους. Ούτε τελικά τον ρόλο τους ως γονείς.
Για αυτούς τους γονείς, η ελεύθερη πληροφορία, με όποιον τρόπο και να προσφέρεται, μπορεί να είναι περισσότερο βλαπτική παρά υποστηρικτική. Και σε αυτό το information overload –ως φάση– θα μπορούσαμε εν δυνάμει να βρεθούμε όλοι οι γονείς σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους της ζωής μας.
«10 ΤΡΟΠΟΙ ΝΑ ΜΙΛΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΣΕ ΑΚΟΥΕΙ». ΠΑΡΟΜΟΙΟΙ ΠΙΑΣΑΡΙΚΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΚΑΤΑΚΛΥΖΟΥΝ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ. ΤΟΤΕ ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗ ΓΟΝΕΪΚΟΤΗΤΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΠΡΟΪΟΝ.
Tips και μαγικά φίλτρα
«10 τρόποι να μιλάς και να σε ακούει». «5 τρόποι να ενισχύσεις την αυτοπεποίθησή του». «10 πράγματα που μπορείς να του πεις για να σου μιλάει». Παρόμοιοι τίτλοι εύκολων λύσεων και εύπεπτων προτάσεων κατακλύζουν το διαδίκτυο και κατ’ επέκταση τα μυαλά και τις σκέψεις των γονιών. Και τότε είναι που η πληροφορία μαζί με τη γονεϊκότητα γίνονται προϊόν. Ανεξάρτητα από το περιεχόμενο, ο πιασάρικος τίτλος εκπαιδεύει γονείς σε πιασάρικες στρατηγικές με μετρήσιμα αποτελέσματα.
Και αυτό το κυνήγι της πληροφορίας, το αδηφάγο της κατανάλωσης, δεν τελειώνει ποτέ. Καταλήγουμε να ταξιδεύουμε στο διαδίκτυο από τίτλο σε τίτλο, μαθαίνοντας για τη σχέση με το παιδί μας, ενώ η σχέση με το παιδί μας είναι μπροστά μας. Τι ψάχνουμε, λοιπόν, πραγματικά;
«Μα, μεγαλώνεις παιδί από το Facebook;»
Βιαζόμαστε αρκετές φορές να κρίνουμε γονείς που παρακολουθούν αυτή την πληροφορία με ζήλο. Κάτι όμως που παρατηρώ όλο και περισσότερο, είναι ότι αυτό που παίρνουν οι γονείς δεν είναι μόνο πληροφορία, αλλά πρωτίστως αποδοχή. Και αυτό φωτίζει για μένα ένα μεγάλο ερωτηματικό για τις ανθρώπινες σχέσεις.
– Μα, μεγαλώνεις παιδί από το Facebook;
– Αν αισθάνομαι ότι διαβάζοντας ένα post ή συμμετέχοντας σε μια συζήτηση θα νιώσω ότι είμαι αποδεκτή και ότι εξίσου αποδεκτοί είναι οι προβληματισμοί μου, τότε, ναι, αυτό κάνω.
Είναι προφανές ότι η παραπάνω ερώτηση/απορία για την ανατροφή μέσω social media δεν δείχνει αποδοχή. Η απάντηση απλοϊκή, γιατί προφανώς δεν μπορείς να μεγαλώσεις παιδί από το Facebook, αλλά απόλυτα ταιριαστή με την ισοπεδωτική λογική της ερώτησης.
Όλα και όλοι για την αποδοχή
Στο ταξίδι που κάνει ο γονιός στην πληροφορία, συνδέεται με άλλους που νιώθουν το ίδιο με αυτόν. Προσπαθεί να διαβάσει πώς θα συνδεθεί με το παιδί του, ενώ κι εκείνος επιζητεί αυτή τη σύνδεση και την αποδοχή. Και είναι απολύτως ανθρώπινο. Αν εμείς αναζητάμε την αποδοχή, μπορούμε να φανταστούμε τι είναι αυτό που χρειάζονται τα παιδιά μας για να μας εμπιστεύονται;
Δεν θέλουν πληροφορία, αναλύσεις, εξηγήσεις. Χρειάζονται με τη σειρά τους αποδοχή! Ο τρόπος που ψάχνουμε εμείς να βρούμε την γονεϊκή μας ταυτότητα είναι ένα ταξίδι που μοιάζει με το παιδί που μεγαλώνει και ανακαλύπτει κι εκείνο με τη σειρά του τη δική του ταυτότητα. Ακόμα ένα πεδίο να μάθουμε κάτι από τα παιδιά μας!
H Δήμητρα Γούναρη είναι πιστοποιημένη Parent Coach από το Parent Coaching Institution, πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια γονέων (ΑΡΙ) και συνεργάτης του δικτύου της Attachment Parenting Hellas.