ΠΟΣΟ ΕΥΚΟΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΜΕ ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΚΟ;
Όσοι κάνουν διακοπές με ιστιοπλοϊκό σκάφος θα συμφωνήσουν: σημασία δεν έχει μόνο ο προορισμός, αλλά κυρίως το ταξίδι, με γαλήνιες πλεύσεις ή περιπετειώδη ορτσαρίσματα, που οδηγούν σε μοναχικές βουτιές σε απάνεμα αγκυροβόλια.
Πολλά καλοκαίρια πριν, μια παρέα νέων ζευγαριών και ένας τετράχρονος «λοστρόμος», γιος φίλων αγαπημένων, βιράραμε άγκυρες για Ιόνιο με ένα ιστιοπλοϊκό νοικιάρικο. Καπετάνιος μας ήταν ο Γεράσιμος, που ήταν αποφασισμένος να μας βάλει στην περιπέτεια της ιστιοπλοΐας και μύγα στο σπαθί του δεν σήκωνε.
Οι υπόλοιποι της παρέας είχαμε τα τυπικά προσόντα, ολόφρεσκα διπλώματα και επιδεξιότητα στους κόμπους, αλλά από ναυτοσύνη λίγα πράγματα. Μόνο ο τιμονιέρης μας είχε τα κότσια και… να ’μαστε: βουτάμε στα μαγικά νερά του Καστού.
Όσο ειδυλλιακές κι αν ακούγονται οι αναμνήσεις, πριν ξεκινήσουμε για διακοπές με ιστιοπλοϊκό προέχει να αποφασίσουμε το εξής: Αν είμαστε έτοιμοι και έτοιμες για διακοπές εν πλω.
Oh captain, my captain
Αναζητώντας έναν έμπειρο ιστιοπλόο, έφτασα στον Θάνο Τουρή, περισσότερο «happy traveler» παρά αθλητή – αν και τελευταία αγωνίζεται φανατικά με σκάφος τύπου Laser. Δεν κάνει «σκιπεριλίκια», λένε γι’ αυτόν, και όταν πιάνει το τιμόνι, είναι για να χαίρεται τη θάλασσα με οικογένεια και φίλους. «Άλλη είναι η Ελλάδα που βλέπεις από τη «βάρκα», μας λέει.
Η δική του «βάρκα» είναι ένα κλασικό αγγλικό σκαρί, ιδανικό για αναψυχή. Τρία χρόνια πριν, το βρήκε μισοβυθισμένο στη Λευκάδα, το γιάτρεψε σε παραδοσιακά καρνάγια και όταν ξεκλέβει χρόνο από τις τουριστικές του επιχειρήσεις και τις υποχρεώσεις του ως product manager στο αρχιτεκτονικό γραφείο της Angeles Mira, γυναίκας και συντρόφου του στις ναυτικές περιπέτειες, βιράρει τις άγκυρες.
Οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό δεν είναι πολυτέλεια
Ο Θάνος Τουρής είναι ο κατάλληλος καπετάνιος για να μας απαντήσει για ποιους λόγους να σηκώσουμε πανιά στην ανεξάντλητη ακτογραμμή της Ελλάδας.
«Οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό δεν είναι πολυτέλεια, όπως πολλοί νομίζουν», επισημαίνει. «Αν μάλιστα το σκάφος ανήκει σε κάποιον από την παρέα, ο οποίος έχει και δίπλωμα και δεν χρειάζεται να προσληφθεί skipper, οι διακοπές θα είναι εξαιρετικά οικονομικές. Αλλά και στην περίπτωση που μια μεγάλη παρέα ενοικιάσει ένα σκάφος δεκαετίας σε χαμηλότερη τιμή, το κόστος της εκδρομής πιθανόν να είναι και μικρότερο από τις κλασικές διακοπές στη στεριά. Σε κάθε περίπτωση, αξίζει. Κανένα ξενοδοχείο –ούτε το πιο πολυτελές– δεν μπορεί να εξασφαλίσει τη γαλήνη της θάλασσας και τη συναισθηματική ευεξία που σου προσφέρει».
Ιδανικοί προορισμοί για ιστιοπλοϊκό
«Το Ιόνιο θεωρείται ιδανικό για πρωτάρηδες ταξιδιώτες ή για οικογένειες με μικρά παιδιά, γιατί δεν έχει τα μελτέμια του Αιγαίου», λέει ο Θάνος. «Μπορεί να πάρει κανείς σκάφος από Κέρκυρα και να κινηθεί βορειότερα, ή από Λευκάδα και να τραβήξει για Κάλαμο, Καστό, Άτοκο, Μεγανήσι. Αλλά δεν είναι ανάγκη να πας μακριά: Η Ύδρα, ο Πόρος, το Αγκίστρι ή μία εκδρομή Κύθνος-Τζια είναι μαγικοί –διαφορετικοί– προορισμοί όταν τους προσεγγίζεις με σκάφος».
Όσο για τις Κυκλάδες, εξηγεί ότι δεν είναι απαγορευτικές, παρά τους καλοκαιρινούς βοριάδες: «Αν ο καπετάνιος είναι έμπειρος, θα πάρει τον καιρό με το μέρος του. Αποφασίζει ποιες μέρες ταξιδεύει και ποιες αράζει. Δεν είναι το ζητούμενο να είσαι διαρκώς εν πλω. Ξεκινάς, για παράδειγμα, από τον Άλιμο ή το Λαύριο για Πάρο με ένα σκάφος που έχεις ενοικιάσει για μία εβδομάδα. Αν ο καιρός είναι άσχημος, θα τον περιμένεις να καλυτερεύσει σε έναν προστατευμένο κόλπο ή σε ένα απάνεμο λιμάνι, όπου θα βγεις για φαγητό και για βόλτες. Στη θάλασσα δεν χωράνε τα προγράμματα της στεριάς».
Από τη δοκιμασία στην ευεξία
Μην τα εξωραΐζουμε όλα, βέβαια. Στο μικρό ιστιοπλοϊκό σκαρί δύσκολα χωράνε οι παραξενιές της παρέας. «Δοκιμάζονται οι σχέσεις ακόμη και με τον εαυτό σου», παραδέχεται ο Θάνος. «Και μόνος σου να είσαι στο σκάφος δοκιμάζεσαι. Ο χώρος είναι περιορισμένος και γι’ αυτό γίνεται πολλαπλασιαστής των όποιων προβλημάτων. Και είναι ένα ξένο περιβάλλον για εμάς που ζούμε στις πόλεις, στη στεριά. Αλλά, κατά τη γνώμη μου, αυτό είναι η ομορφιά: Τα συναισθήματα δοκιμάζονται, ανεβοκατεβαίνουν, γίνονται κομμάτι της περιπέτειας».
Τονίζει όμως ότι το κέρδος παραμένει: η ευεξία και η γαλήνη. «Δοκιμάστε ένα βραδινό αγκυροβόλι κάτω από τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, ιδανικά μετά τον Αύγουστο, και θα καταλάβετε τι εννοώ», λέει χαρακτηριστικά.
Βίρα τις άγκυρες!
Ένα σερφάρισμα στο διαδίκτυο προς αναζήτηση ιστιοπλοϊκού σκάφους θα μας αποκαλύψει αυτό που ξέρουμε: τις ομορφιές της Ελλάδας. Σαρωνικός και Αργοσαρωνικός, Αργολικός κόλπος, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Ιόνιο, Σποράδες, Κρήτη…
Εκτός συνόρων, το Bodrum στα τουρκικά παράλια και τα μικρά νησιά κοντά στις κεντρικές δαλματικές ακτές στην Κροατία συμπληρώνουν το παζλ των δημοφιλέστερων προορισμών και για Έλληνες.
Το κόστος εξαρτάται από το μέγεθος και την παλαιότητα του ιστιοπλοϊκού, και από το αν έχει πλήρωμα ή όχι. Όσο πιο καινούργιο και μεγάλο είναι το σκάφος, οι τιμές ανεβαίνουν, ενώ ο skipper είναι ένα επιπλέον έξοδο, όπως και το βοηθητικό προσωπικό για καθάρισμα ή μαγείρεμα, αν χρειάζεστε.
Στη χώρα μας η εκμίσθωση ιστιοπλοϊκού σκάφους απαιτεί την παρουσία δύο έμπειρων μελών πληρώματος, με το ένα από αυτά, τον πρώτο καπετάνιο (skipper) να υποχρεούται να έχει στην κατοχή του αναγνωρισμένο Δίπλωμα Ιστιοπλοΐας ή Δίπλωμα Ανοιχτής Θαλάσσης.
Ενοικιάσεις σκαφών
Υπάρχουν εταιρείες ενοικίασης σκαφών, ορισμένες εκ των οποίων συνεργάζονται με τουριστικά γραφεία της Ελλάδας ή του εξωτερικού και έχουν έδρα τους νησιά του Ιονίου, των Σποράδων ή της Κρήτης.