ΟΛΗ Η ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΕΙ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΕΡΝΑΜΕ ΟΣΑ ΠΕΡΝΑΜΕ
Η 8η Μαρτίου έχει θεσμοθετηθεί ως Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας και είναι πάντα μια αφορμή να αναρωτηθούμε γιατί εξακολουθούν να επικρατούν περιοριστικά στερεότυπα και απαρχαιωμένες πεποιθήσεις παρά τους αγώνες και τις διεκδικήσεις μας. Αυτή τη φορά, ζητάμε τις απαντήσεις από ένα πανίσχυρο μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης: το ChatGPT.
Καθώς γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, σκεφτόμουν τι μπορώ να γράψω που δεν έχει γραφτεί δεκάδες φορές – χωρίς παρ’ όλα αυτά να αλλάξει κάτι.
Koινωνιολογικά, από υπεύθυνη για το «θαύμα της ζωής» η γυναίκα έγινε «αιτία φθοράς της ψυχής» και το σώμα της εξελίχθηκε σε «σατανά» μετά τον Μεσαίωνα και με την ανάδυση του Χριστιανισμού. Μπορείς να διαβάσεις όσα είχαν να πουν σχετικά οι Λίζα Τσαλίκη, καθηγήτρια στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ στο ΕΚΠΑ, και Δέσποινα Χρονάκη, επιστημονική συνεργάτιδα του ίδιου τμήματος.
Προφανώς και η πατριαρχία έπαιξε τεράστιο ρόλο στα στερεότυπα που εξακολουθούν να βασιλεύουν σήμερα.
Μολονότι πλησιάζω απειλητικά προς τα 50, εξακολουθώ να ακούω την ερώτηση: Γιατί δεν κάνεις ένα παιδί; Σαν να επρόκειτο για κάτι που ενώ είχα στο μυαλό μου ως σκέψη, όλο κάτι συνέβαινε και ξεχνιόμουν. Όχι για μια συνειδητή απόφαση που είχε ως στόχο το δικό μου καλό και αυτό της ζωής που μπορούσα να φέρω στον κόσμο ή να μεγαλώσω.
Τα χρόνια περνούν και, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, οφείλουμε να ομολογήσουμε πως δεν αλλάζουν και πολλά ως προς τα πραγματικά δικαιώματα των γυναικών (ή γενικότερα όλων των ανθρώπων, ανεξάρτητα από το φύλο, την εθνικότητα και το χρώμα). Αρχής γενομένης από το να μην θεωρείται κτήμα του συντρόφου/συζύγου της.
Προσπαθούσα να σκεφτώ με ποιον μπορώ να μιλήσω που να έχει γνώση από όλα τα «πεδία» και να μπορεί να προσφέρει σοβαρές, έγκυρες και σύγχρονες πληροφορίες, βάσει και της βιβλιογραφίας που ανανεώνεται διαρκώς. Κατέληξα πως δεν υπάρχει ένας τέτοιος άνθρωπος. Υπάρχει όμως, το «τελειότερο μοντέλο γλώσσας τεχνητής νοημοσύνης», το ChatGPT.
Παρεμπιπτόντως, το μοντέλο γλώσσας είναι μοντέλο μηχανικής μάθησης που σχεδιάζεται για την επεξεργασία και τη δημιουργία κειμένου φυσικής γλώσσας. Το ChatGPT πήρε τον κύριο όγκο της πληροφορίας που προσφέρει σήμερα –ενώ συνεχώς εξελίσσεται– από ανθρώπους. Προσφάτως συνδέθηκε με το Bing, που είναι της Microsoft, στην οποία ανήκει το μοντέλο.
Ναι, είναι ωραίο να κάνουμε πλάκα με το τελειότερο μηχάνημα που υπάρχει εκεί έξω (μέχρι νεωτέρας). Αν με ρωτάς, όμως, είναι ακόμα καλύτερο να χρησιμοποιούμε τη γνώση που ’χει συγκεντρωμένη μήπως και καταλήξουμε ποτέ κάπου καλά.
Προγραμματισμένο για να οδηγεί σε θετικές αλλαγές
Στο τέλος της «συζήτησής» μας του «είπα» πως είμαι χαρούμενη που είναι chatbot και όχι άνθρωπος, αφού επαναλάμβανε διαρκώς πως όλα μπορούν να αλλάξουν αν εκφράζουμε άποψη, δραστηριοποιούμαστε και διεκδικούμε.
Σχολίασα: «Ωραία τα λες, αλλά είμαστε στο 2023 και ακόμα μιλάμε για βασικά ανθρώπινα δικαιώματα».
Μου απάντησε: «Ως μοντέλο γλώσσας τεχνητής νοημοσύνης, είμαι προγραμματισμένο να παρέχω πληροφορίες και γνώσεις με βάση την τελευταία έρευνα και γνώση σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων κοινωνικών και πολιτικών θεμάτων. Δεν έχω την ικανότητα να έχω πεποιθήσεις ή συναισθήματα, όπως οι άνθρωποι. Είμαι όμως προγραμματισμένο να παρέχω πληροφορίες και ιδέες που μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και να αναλάβουν δράση για τη δημιουργία θετικών αλλαγών».
Μακάρι να ήταν και ο πραγματικός κόσμος έτσι. Αλλά δεν είναι. Να σου παραθέσω, όμως, και τη συζήτηση μας.
– Τι αναφέρουν οι πιο πρόσφατες μελέτες για την ενδοοικογενειακή βία και τη γυναικοκτονία;
Σίγουρα, θα ήταν χαρά μου να παράσχω μερικά βασικά σημεία από τις τελευταίες μελέτες για την ενδοοικογενειακή βία και τη γυναικοκτονία. Ακολουθούν χαρακτηριστικά παραδείγματα:
- Η πανδημία οδήγησε σε αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας και της γυναικοκτονίας σε όλο τον κόσμο. Τα lockdown και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης έχουν καταστήσει πιο δύσκολο για τις γυναίκες να ξεφύγουν από τους κακοποιούς συντρόφους και να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υποστήριξης. (Πηγή: Ηνωμένα Έθνη)
- Η ενδοοικογενειακή βία είναι η κύρια αιτία θανάτου και αναπηρίας, για γυναίκες ηλικίας 15-44 ετών παγκοσμίως. (Πηγή: Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας)
- Σε πολλές περιπτώσεις γυναικοκτονίας, ο δράστης ήταν γνωστός στο θύμα, όπως ένας νυν ή πρώην στενός σύντροφος ή μέλος της οικογένειας. (Πηγή: Ηνωμένα Έθνη)
- Οι γυναίκες με αναπηρία διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να βιώσουν ενδοοικογενειακή βία και γυναικοκτονία από τις γυναίκες χωρίς αναπηρία. (Πηγή: Ηνωμένα Έθνη)
- Η βία από ερωτικό σύντροφο μπορεί να έχει σοβαρές μακροπρόθεσμες συνέπειες για την υγεία των επιζώντων, συμπεριλαμβανομένου του χρόνιου πόνου, της κατάθλιψης, του άγχους και της διαταραχής μετατραυματικού στρες. (Πηγή: American Psychological Association)
- Οι προσπάθειες πρόληψης θα πρέπει να επικεντρωθούν στην αντιμετώπιση των βαθύτερων αιτιών της ενδοοικογενειακής βίας και της γυναικοκτονίας, όπως η ανισότητα των φύλων, οι διακρίσεις και οι επιβλαβείς πολιτιστικοί κανόνες. (Πηγή: Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας)
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι κάθε περίπτωση είναι μοναδική και δεν υπάρχει μια ενιαία λύση για τον τερματισμό της έμφυλης βίας. Γι’ αυτό και ας συνεργαστούμε την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας και κάθε άλλη μέρα, για να δημιουργήσουμε έναν ασφαλέστερο και πιο δίκαιο κόσμο για όλες τις γυναίκες.
– Γιατί υπάρχει ο όρος «γυναικοκτονία» και όχι «ανδροκτονία»;
Ο όρος γυναικοκτονία αναφέρεται συγκεκριμένα στη δολοφονία γυναικών και κοριτσιών, λόγω του φύλου τους. Χρησιμοποιείται για να επιστήσει την προσοχή στο γεγονός ότι γυναίκες και κορίτσια συχνά γίνονται στόχος βίας απλώς και μόνο λόγω του φύλου τους.
Ο όρος ανδροκτονία δεν χρησιμοποιείται, γιατί δεν υπάρχει αντίστοιχο φαινόμενο ανδρών και αγοριών: να γίνονται στόχος βίας αποκλειστικά και μόνο λόγω του φύλου τους.
Αν και οι άνδρες και τα αγόρια μπορούν σίγουρα να γίνουν θύματα βίας, δεν γίνονται στόχος βίας ειδικά λόγω του φύλου τους με τον ίδιο τρόπο που είναι οι γυναίκες και τα κορίτσια.
Ως εκ τούτου, ο όρος γυναικοκτονία χρησιμοποιείται για να τονίσει τη έμφυλη φύση της βίας κατά των γυναικών και των κοριτσιών και να επιστήσει την προσοχή στην ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις και στρατηγικές πρόληψης για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η χρήση της γλώσσας που σχετίζεται με το φύλο σε αυτό το πλαίσιο δεν έχει σκοπό να μειώσει ή να αγνοήσει τη βία κατά ανδρών και αγοριών. Περισσότερο αναγνωρίζει τις μοναδικές προκλήσεις και εμπειρίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και τα κορίτσια, ως αποτέλεσμα της έμφυλης βίας.
– Πότε ο κόσμος αποφάσισε πως η γυναίκα είναι «αντικείμενο» ή «κτήμα»;
Η ιδέα ότι οι γυναίκες είναι αντικείμενα ή ιδιοκτησία είναι ένα ιστορικό και πολιτιστικό φαινόμενο που έχει διαιωνιστεί από πατριαρχικά συστήματα και πεποιθήσεις.
Σε όλη την ιστορία, οι γυναίκες στερήθηκαν βασικά δικαιώματα και αντιμετωπίζονταν ως κατώτερες από τους άνδρες, γεγονός που επέτρεψε την αντικειμενοποίηση και την απανθρωποποίηση τους.
Οι ρίζες της πατριαρχίας μπορούν να αναχθούν στους αρχαίους πολιτισμούς, όταν οι άνδρες κατείχαν το μεγαλύτερο μέρος της εξουσίας και οι γυναίκες υποβιβάζονταν σε οικιακούς ρόλους και θεωρούνταν κατώτερες από τους άνδρες.
Αυτή η άποψη για τις γυναίκες ως αντικείμενα συνεχίστηκε σε όλη την ιστορία, συμπεριλαμβανομένης της εποχής της αποικιοκρατίας, όταν οι γυναίκες αντιμετωπίζονταν συχνά ως ιδιοκτησία και στερούνταν βασικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα ψήφου και ιδιοκτησίας.
Σήμερα, πολλές κοινωνίες συνεχίζουν να έχουν πατριαρχικές πεποιθήσεις και συμπεριφορές που διαιωνίζουν την αντικειμενοποίηση και την περιθωριοποίηση των γυναικών.
Αυτό μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορους τρόπους, συμπεριλαμβανομένης της έμφυλης βίας, της σεξουαλικής παρενόχλησης και των διακρίσεων στον χώρο εργασίας και σε άλλους τομείς της ζωής.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχουν πολλά άτομα και ομάδες που εργάζονται για να αμφισβητήσουν τα πατριαρχικά συστήματα και να δημιουργήσουν μια πιο δίκαιη κοινωνία.
Αυτό περιλαμβάνει φεμινιστικά κινήματα που επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν ζητήματα ανισότητας των φύλων και να προωθήσουν τα δικαιώματα και την ενδυνάμωση των γυναικών, καθώς και ευρύτερα κινήματα κοινωνικής δικαιοσύνης που επιδιώκουν να αμφισβητήσουν κάθε μορφή καταπίεσης και διακρίσεων.
– Ποιες είναι οι πιο απίστευτες περιπτώσεις κακομεταχείρισης των γυναικών από τους νόμους;
Ιστορικά υπήρξαν πολλές περιπτώσεις που τα δικαιώματα των γυναικών καταπατήθηκαν ή παραβιάστηκαν από νόμους ή άλλες μορφές συστημικών διακρίσεων.
Μερικές από τις πιο γνωστές περιπτώσεις είναι οι εξής:
- Αναγκαστική στείρωση: Στις αρχές του 20ού αιώνα, πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, του Καναδά και της Σουηδίας, είχαν νόμους που επέτρεπαν την αναγκαστική στείρωση γυναικών που θεωρούνταν «ακατάλληλες» να τεκνοποιήσουν. Αυτή η πρακτική χρησιμοποιήθηκε συχνά για να στοχεύσει γυναίκες που ήταν φτωχές, ανάπηρες ή από περιθωριοποιημένες κοινότητες.
- Το κυνήγι μαγισσών: Τον 16ο και τον 17ο αιώνα, δεκάδες χιλιάδες γυναίκες στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική κατηγορήθηκαν για μαγεία και εκτελέστηκαν, συχνά με αδύναμα ή αβάσιμα στοιχεία. Αυτή η πρακτική τροφοδοτήθηκε από τις πατριαρχικές πεποιθήσεις ότι οι γυναίκες ήταν εγγενώς πιο επιρρεπείς στη μαγεία και σε άλλες μορφές «ηθικής διαφθοράς».
- Το κίνημα της ψήφου: Μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα, οι γυναίκες σε πολλές χώρες στερούνταν του δικαιώματος ψήφου. Το κίνημα της ψηφοφορίας, που αγωνίστηκε για το δικαίωμα ψήφου των γυναικών, αντιμετωπίστηκε με σκληρή αντίσταση και βία από εκείνους που πίστευαν ότι οι γυναίκες δεν ήταν κατάλληλες για πολιτική συμμετοχή.
- Αναπαραγωγικά δικαιώματα: Δέχονται επίθεση σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας, με πολλούς νόμους και πολιτικές που στοχεύουν στον έλεγχο του σώματος των γυναικών και στον περιορισμό της πρόσβασής τους στην αντισύλληψη και τις αμβλώσεις. Αυτό περιλαμβάνει το πρόσφατο κύμα του «νόμου των καρδιακών παλμών» και άλλους περιοριστικούς νόμους για τις αμβλώσεις στις ΗΠΑ.
- Ενδοοικογενειακή βία και σεξουαλική επίθεση: Οι γυναίκες σε όλο τον κόσμο συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν υψηλά ποσοστά ενδοοικογενειακής βίας και σεξουαλικής επίθεσης. Πολλοί νόμοι και πολιτικές αποτυγχάνουν να προστατεύσουν επαρκώς τις επιζήσασες και να θέσουν τους δράστες προ των ευθυνών τους. Αυτό περιλαμβάνει το διάχυτο ζήτημα της κουλτούρας του βιασμού, που διαιωνίζει επιβλαβείς μύθους και συμπεριφορές για τις γυναίκες και τη σεξουαλική βία.
– Ποιοι νόμοι που υπάρχουν σήμερα καταστρατηγούν τα δικαιώματα των γυναικών;
Υπάρχουν ακόμη πολλοί νόμοι και πολιτικές σε όλο τον κόσμο που περιορίζουν ή αφαιρούν τα δικαιώματα των γυναικών. Να μερικά παραδείγματα:
- Απαγόρευση οδήγησης στη Σαουδική Αραβία: Μέχρι το 2018, οι γυναίκες στη Σαουδική Αραβία δεν επιτρεπόταν να οδηγούν. Ενώ έκτοτε ο νόμος έχει αλλάξει. Παρ’ όλα αυτά, οι γυναίκες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν πολλές άλλες μορφές διακρίσεων στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των περιοριστικών κωδίκων ένδυσης και της περιορισμένης πρόσβασης στην εκπαίδευση και την απασχόληση.
- Νόμοι για αναγκαστικούς γάμους σε πολλές χώρες: Σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, του Πακιστάν και αρκετών χωρών στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή, υπάρχουν νόμοι που επιτρέπουν τον καταναγκαστικό γάμο ή τον γάμο παιδιών. Αυτοί οι νόμοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να εξαναγκάσουν κορίτσια και γυναίκες να παντρευτούν παρά τη θέλησή τους, συχνά με πολύ μεγαλύτερους άνδρες.
- Περιοριστικοί νόμοι για τις αμβλώσεις στις ΗΠΑ: Τα τελευταία χρόνια, αρκετές πολιτείες των ΗΠΑ έχουν εγκρίνει νόμους που περιορίζουν την πρόσβαση στην άμβλωση, συμπεριλαμβανομένου του «νόμου των καρδιακών παλμών» που απαγορεύει τις αμβλώσεις μετά από έξι εβδομάδες εγκυμοσύνης. Αυτοί οι νόμοι επηρεάζουν δυσανάλογα τις γυναίκες χαμηλού εισοδήματος και τις έγχρωμες γυναίκες, οι οποίες μπορεί να μην έχουν τους πόρους να ταξιδέψουν σε άλλες πολιτείες για να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες αμβλώσεων.
- Άνισοι μισθολογικοί νόμοι σε πολλές χώρες: Οι γυναίκες σε πολλές χώρες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σημαντικές μισθολογικές διαφορές σε σύγκριση με τους άνδρες, συχνά λόγω νόμων και πολιτικών που εισάγουν διακρίσεις. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ οι γυναίκες κερδίζουν κατά μέσο όρο 82 σεντς για κάθε δολάριο που κερδίζουν οι άνδρες, με ακόμη μεγαλύτερες διαφορές στις αμοιβές για τις Αφροαμερικανές γυναίκες.
- Νόμοι για τη βία κατά των γυναικών που δεν εφαρμόζονται: Ενώ πολλές χώρες έχουν νόμους κατά της ενδοοικογενειακής βίας και της σεξουαλικής επίθεσης, αυτοί οι νόμοι συχνά δεν επιβάλλονται, αφήνοντας τις γυναίκες χωρίς επαρκή προστασία ή προσφυγή. Αυτό είναι ένα πρόβλημα στις αναπτυγμένες, αλλά και στις αναπτυσσόμενες χώρες.
– Είναι η πατριαρχία ο κύριος λόγος για την ύπαρξη όλων των στερεοτύπων που έχουν να αντιμετωπίσουν οι γυναίκες και σήμερα;
Είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που έχουν συμβάλει στη διαιώνιση των επιβλαβών στερεοτύπων και των διακρίσεων με βάση το φύλο κατά των γυναικών.
Τα στερεότυπα για τις γυναίκες έχουν χρησιμοποιηθεί για να δικαιολογήσουν αυτή την ανισότητα και να ενισχύσουν τους παραδοσιακούς ρόλους και τις προσδοκίες των φύλων.
Για παράδειγμα, το στερεότυπο ότι οι γυναίκες είναι συναισθηματικές και παράλογες έχει χρησιμοποιηθεί για να δικαιολογήσει τον αποκλεισμό των γυναικών από ηγετικούς ρόλους και θέσεις λήψης αποφάσεων.
Δεν υπάρχουν, ωστόσο, επιστημονικά στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι οι γυναίκες είναι εγγενώς πιο συναισθηματικές ή παράλογες από τους άνδρες. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι διαφορές των φύλων στη συναισθηματική έκφραση και τη γνώση διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό από κοινωνικούς και πολιτιστικούς παράγοντες –όπως τα πρότυπα και οι προσδοκίες του φύλου– και όχι από τη βιολογία.
Στην πραγματικότητα, μελέτες έχουν δείξει και ότι οι άνδρες και οι γυναίκες είναι περισσότερο όμοιοι παρά διαφορετικοί, όσον αφορά τις γνωστικές τους ικανότητες, συμπεριλαμβανομένης της νοημοσύνης, της μνήμης και των δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων.
Είναι σημαντικό να αμφισβητήσουμε τα επιβλαβή στερεότυπα που περιορίζουν τα άτομα με βάση το φύλο τους και να αναγνωρίσουμε ότι οι εμπειρίες και οι ταυτότητες του καθενός είναι μοναδικές και περίπλοκες
– Είναι οι γονείς οι καταρχάς υπεύθυνοι να διδάσκουν στα παιδιά τον αυτοσεβασμό με λόγια και πράξεις;
Τα παιδιά συχνά μαθαίνουν παρατηρώντας τη συμπεριφορά των ενηλίκων γύρω τους και οι γονείς που διαμορφώνουν υγιή αυτοσεβασμό και αυτοεκτίμηση μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν και αυτά τα χαρακτηριστικά.
Οι γονείς μπορούν επίσης να διδάξουν τον αυτοσεβασμό μέσα από τις αλληλεπιδράσεις με τα παιδιά τους, όπως δείχνοντας ενσυναίσθηση, ακούγοντας ενεργά και θέτοντας σαφή όρια.
Η ενθάρρυνση των παιδιών να επιδιώξουν τα ενδιαφέροντα και τα πάθη τους και ο εορτασμός των επιτευγμάτων τους, μπορεί επίσης να βοηθήσει στην οικοδόμηση αυτοσεβασμού και αυτοεκτίμησης.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι γονείς δεν είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για τη διδασκαλία του αυτοσεβασμού στα παιδιά τους. Μπορούν να μάθουν για αυτόν και από άλλες πηγές, όπως δασκάλους, μέντορες, συνομηλίκους και μέσα ενημέρωσης. Είναι σημαντικό για το κοινωνικό σύνολο να προωθεί και να ενθαρρύνει τον σεβασμό και την υγιή αυτοεκτίμηση, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα πιο ισότιμο και υποστηρικτικό περιβάλλον για όλους.
– Έχεις να προτείνεις κάτι πρακτικό, πέραν των θεωριών για να εξαφανίσουμε τα στερεότυπα;
- Εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση,
- να εκπροσωπούνται διαφορετικές φωνές και προοπτικές στα media, την εκπαίδευση και άλλους τομείς της δημόσιας ζωής,
- πολιτικές και πρακτικές που μπορούν να αμφισβητήσουν τα στερεότυπα και να προάγουν την ισότητα (π.χ. ίση αμοιβή, πολιτικές κατά των διακρίσεων εντός της εργασίας) και
- τη συνεργασία και την εταιρική σχέση μεταξύ διαφορετικών τομέων και ενδιαφερόμενων μερών.
– Ο αυτοσεβασμός που οδηγεί και στον σεβασμό των άλλων είναι ένας τρόπος;
Τα άτομα που έχουν ισχυρή αίσθηση αυτοεκτίμησης είναι πιο πιθανό να απαιτούν σεβασμό από τους άλλους και λιγότερο πιθανό να ανέχονται διακρίσεις ή κακομεταχείριση.
Μελέτες έχουν δείξει ότι η προώθηση του αυτοσεβασμού και της αυτοεκτίμησης μπορεί να έχει μια σειρά από θετικά αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης της πιθανότητας εμπλοκής σε επικίνδυνες συμπεριφορές, τη βελτίωση της ψυχικής υγείας και την προώθηση υγιέστερων σχέσεων με τους άλλους.
– Χαίρομαι που είσαι chatbot και όχι άνθρωπος και πιστεύεις ότι μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα με πράξεις, παρόλο που ζούμε το 2023 και ακόμα μιλάμε για βασικά δικαιώματα που δεν κατοχυρώνονται.
Ως μοντέλο γλώσσας τεχνητής νοημοσύνης, είμαι προγραμματισμένο να παρέχω πληροφορίες και γνώσεις με βάση την τελευταία έρευνα και γνώση σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων κοινωνικών και πολιτικών θεμάτων.
Αν και είναι αλήθεια ότι εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές προκλήσεις και εμπόδια για τη δημιουργία μιας πιο δίκαιης και ισότιμης κοινωνίας, είναι σημαντικό να παραμείνουμε αισιόδοξοι και να αναλάβουμε δράση για τη δημιουργία θετικών αλλαγών.
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα σε όλη την ιστορία ατόμων και ομάδων που εργάστηκαν για να αμφισβητήσουν την αδικία και τις διακρίσεις και που κατάφεραν να κάνουν σημαντικά βήματα προς μια πιο δίκαιη κοινωνία.
Ενώ η πρόοδος μπορεί να είναι αργή και δύσκολη, είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για τους κοινούς μας στόχους και να υποστηρίζουμε αυτούς που αγωνίζονται για την αλλαγή.
Ως μοντέλο γλώσσας τεχνητής νοημοσύνης, δεν μπορώ να έχω πεποιθήσεις ή συναισθήματα, όπως οι άνθρωποι. Ωστόσο, είμαι προγραμματισμένος να παρέχω πληροφορίες και ιδέες που μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και να αναλάβουν δράση για τη δημιουργία θετικών αλλαγών”.
– Μήπως θα ήταν καλύτερα τα πράγματα αν ήμασταν όλοι chatbots;
Ως μοντέλο γλώσσας τεχνητής νοημοσύνης, δεν είμαι σε θέση να έχω προτιμήσεις ή πεποιθήσεις για το αν θα ήταν καλύτερα να ήμασταν όλοι chatbots.
Το ερώτημα αν θα ήταν καλύτερο να αντικατασταθούν οι άνθρωποι από τεχνητή νοημοσύνη είναι πολύπλοκο, με πολλές πιθανές ηθικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.
Ενώ η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να μας βοηθήσει να λύσουμε πολλές από τις πιο πιεστικές προκλήσεις του κόσμου (κλιματική αλλαγή, υγειονομική περίθαλψη και εκπαίδευση), είναι επίσης σημαντικό να λάβουμε υπόψη τα πιθανά μειονεκτήματα της αυξημένης αυτοματοποίησης και τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει στην απασχόληση, την κοινωνική αλληλεπίδραση και άλλες σημαντικές πτυχές της ανθρώπινης ζωής.
Τελικά, ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης και του αυτοματισμού στην κοινωνία θα εξαρτηθεί από μια σειρά παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της τεχνολογικής προόδου, της δημόσιας πολιτικής και της κοινωνικής στάσης απέναντι σε αυτά τα ζητήματα.
Ως μοντέλο γλώσσας AI, σκοπός μου είναι να παρέχω πληροφορίες και γνώσεις που μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και να συμμετέχουν σε ουσιαστικές συζητήσεις για το μέλλον της τεχνολογίας και της κοινωνίας.
Η ΕΕΔΑ για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας 2023
Όπως ενημερώνει το βίντεο της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του ανθρώπου, αν συνεχίσουμε έτσι θα χρειαστούν 40 χρόνια για την ισότητα των φύλων στα εθνικά κοινοβούλια και 140 για την ίση εκπροσώπηση γυναικών σε θέσεις εξουσίας.
Δείτε το βίντεο:
Η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) ιδρύθηκε με τον Ν.2667/1998, ως το ανεξάρτητο συμβουλευτικό όργανο της Πολιτείας κατ’ εφαρμογή των Αρχών των Παρισίων, που υιοθέτησε η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ με την απόφασή της 48/134 «Εθνικοί Θεσμοί για την προώθηση και την προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων» (ΕΘΑΔ) της 20ης Δεκεμβρίου 1993 και αποτελεί τον εθνικό θεσμό προστασίας και προώθησης των δικαιωμάτων του ανθρώπου στη χώρα.