ΜΗ ΣΝΟΜΠΑΡΕΙΣ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Ακόμα κι αν δεν σου αρέσει η μετακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, προσπάθησε κατά διαστήματα να της δίνεις μια ευκαιρία. Υπάρχουν σημαντικοί λόγοι που αξίζει να επενδύουμε σε αυτά.
Είμαι από τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κατά κόρον. Δεν σταμάτησα να τα χρησιμοποιώ ούτε μέσα στην περίοδο της πανδημίας. Μάσκα, απολυμαντικό, λίγη προσοχή και όλα καλά.
Μεγάλωσα σε μια πόλη που οι μικρές αποστάσεις έκαναν χωρίς νόημα (και ασύμφορη) τη χρήση αυτοκινήτου. Εμένα τόσο κοντά στο κέντρο, που τα πόδια και τα αστικά λεωφορεία ήταν ο καλύτερος τρόπος μετακίνησης. Μετά ήρθα στην Αθήνα ως φοιτήτρια, δεν είχα αυτοκίνητο και τα ΜΜΜ ήταν ο καλύτερος φίλος μου. Θυμάμαι τις μεταμεσονύχτιες διαδρομές του 040 στη Συγγρού, με τους οδηγούς μάλλον να απολαμβάνουν υπερβολικά την άδεια λεωφόρο. Τον πρώτο καιρό έπαιρνα λεωφορεία προς άγνωστους προορισμούς, απλά για να γνωρίσω άλλες περιοχές της Αττικής (εντάξει, τότε είχαμε και άπλετο χρόνο).
Το τρένο ήταν (και εξακολουθεί να είναι) το αγαπημένο μου μέσο μετακίνησης, αλλά όχι τις ώρες αιχμής. Πιάνεις μια γωνιά και χαζεύεις το έξω που περνά. Βλέπεις το φως του ήλιου ή τα φώτα της πόλης. Τους ανθρώπους. Σε αφήνει να απολαύσεις τη διαδρομή.
Μετά, life happened ή, για την ακρίβεια, το ανοίκειο και οι λογαριασμοί happened. Το μετρό προστέθηκε στη λίστα επιλογών. Παίρνεις ένα βιβλίο και συνεχίζεις από εκεί που το άφησες χθες. Βάζεις ακουστικά και ακούς το τραγούδι με το οποίο έχεις «φάει κόλλημα». Αν κάθεσαι, μπορείς ακόμα να κάνεις και δουλειά. Αν, πάλι, δεν θες τίποτα από τα παραπάνω, μελετάς τους γύρω σου και πλάθεις σενάρια για το τι κάνουν, ποιοι είναι, πού πάνε. Αν είσαι τυχερός, πιάνεις κουβέντα χαλαρή με έναν συνεπιβάτη.
Αν κάνεις μερικά ταξίδια στο εξωτερικό, τα μέσα μεταφοράς σου λύνουν τα χέρια και σε ορισμένες περιπτώσεις σου χαρίζουν ωραίες αναμνήσεις, ακόμα και γνωριμίες.
Μαθαίνεις να τα εκτιμάς λίγο παραπάνω όταν απεργούν και το κέντρο της Αθήνας «κλείνει» (δεν θα σχολιάσω τη μουρμούρα που ακούγεται για κάθε απεργία). Αγανακτείς όταν βρεθείς σε νησί που δεν έχει την πολυτέλεια αυτή και είσαι αναγκασμένος να νοικιάσεις μηχανάκι, αυτοκίνητο, ποδήλατο, πατίνι. Όσο κι αν γκρινιάζουμε στην Αθήνα για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, πώς θα ήταν η ζωή στις πόλεις χωρίς αυτά;
Τα πολλαπλά οφέλη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
Η σημασία της δημόσιας συγκοινωνίας δεν περιορίζεται μόνο στη δυνατότητα μετακίνησης από το ένα σημείο στο άλλο. Συμβάλλει στη βελτίωση της υγείας της κοινωνίας, μιας και χρειάζεται να περπατήσεις για να φτάσεις σε μια στάση ή έναν σταθμό. Υπάρχει έρευνα που δείχνει ότι μπορούμε να καλύψουμε 30 λεπτά φυσικής δραστηριότητας μετακινούμενοι προς και από τις συγκοινωνίες.
Έχει οικονομικά οφέλη, όχι μόνο για τους οργανισμούς συγκοινωνιών και τους εργαζόμενους σε αυτούς, αλλά και για τις επιχειρήσεις που βρίσκονται κοντά σε στάσεις, ακόμα και για όσους νοικιάζουν γραφεία και κατοικίες. Περιορίζεται η κατανάλωση καυσίμων και βελτιώνεται η ποιότητα του αέρα. Μειώνεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση και ο χρόνος που ψάχνεις απεγνωσμένα για μια θέση στάθμευσης. Και, φυσικά, σε μια εποχή που δεν μπορούν όλοι να έχουν αυτοκίνητο ή να πληρώσουν τη βενζίνη, οι συγκοινωνίες είναι ότι πιο δημοκρατικό έχουμε όσον αφορά την πρόσβαση στις μετακινήσεις.
Άλλωστε, όπως είχε δηλώσει πριν αρκετά χρόνια ο Gustavo Petro, οικονομολόγος, πολιτικός, πρώην guerrilla fighter και πλέον πρόεδρος της Κολομβίας, «μια ανεπτυγμένη χώρα δεν είναι το μέρος όπου οι φτωχοί έχουν αυτοκίνητα. Είναι το μέρος όπου οι πλούσιοι χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς».