ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗ ΒΕΝΖΙΝΗ
Η οικολογική οδήγηση δεν είναι μόνο ένας τρόπος να περιορίσουμε τα καυσαέρια, αλλά και μια απάντηση απέναντι στις τιμές καυσίμων που έχουν φτάσει στα ύψη.
Ούτε στα θεωρητικά ούτε στα πρακτικά μαθήματα οδήγησης έμαθα τι θα πει eco-driving ή αλλιώς οικολογική οδήγηση. Μπορεί να διδάχτηκα οπισθογωνία και ότι το σήμα για το παρκάρισμα δεν είναι τα αλάρμ, αλλά αν με ρωτούσαν πώς εξοικονομώ καύσιμα δεν θα ήξερα τι να απαντήσω.
Μέχρι που οι τιμές στα βενζινάδικα τράβηξαν την ανηφόρα και ο τραπεζικός μου λογαριασμός την κατηφόρα. Γιατί οικολογική οδήγηση δεν σημαίνει μόνο περιορίζω τις εκπομπές ρύπων, αλλά και εξοικονομώ καύσιμα και επομένως χρήματα, δεδεομένου ότι σε ένα επιβατικό όχημα οι μεγαλύτερες απώλειες καυσίμων προέρχονται από τον κινητήρα.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του προγράμματος ΕCO-DRIVING, ακολουθώντας τις αρχές της οικολογικής οδήγησης, μπορούμε να περιορίσουμε τις πιθανότητες ατυχήματος και να μειώσουμε το κόστος επισκευών.
Το top 8 της οικολογικής οδήγησης
Η πιο βασική αρχή της οικολογικής οδήγησης είναι ο περιορισμός της… οδήγησης. Πριν μπούμε στο αμάξι και ξεκινήσουμε για τον προορισμό μας, ας δούμε αν μπορούμε να πάμε εκεί με τα πόδια, το ποδήλατο, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ή αν μπορούμε να κάνουμε car pooling. Το δεύτερο βήμα είναι να φροντίσουμε για τη σωστή συντήρηση όλου του οχήματος.
Αφού ολοκληρώσουμε τα δύο πρώτα βήματα, προχωράμε στα παρακάτω:
1. Οδηγούμε με σταθερή ταχύτητα, αποφεύγοντας τις απότομες αυξομειώσεις της. Με άλλα λόγια, δεν πατάμε φρένο ή γκάζι άσκοπα ή απότομα. «Οδηγώντας συντηρητικά μπορεί να μειώσετε την κατανάλωση καυσίμου κατά σχεδόν 5% μέσα στην πόλη ή και έως 25-30% στην εθνική οδό», αναφέρει παλαιότερη έκθεση της WWF Ελλάς.
2. Φροντίζουμε να αλλάζουμε ταχύτητα κάθε 2.000-2.500 στροφές, ώστε να μην επιβαρύνεται ο κινητήρας. Αν δεν αλλάζουμε ταχύτητα ενώ επιταχύνουμε, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου.
3. Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών. Σε περίπτωση που είναι χαμηλότερη από αυτήν που αναφέρει το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου, αυξάνεται η αντίσταση κατά την κίνηση. Κατά συνέπεια, ο κινητήρας πρέπει να δουλέψει σκληρότερα, οπότε η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές ρύπων αυξάνονται. Συνιστάται να ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών μία φορά την εβδομάδα.
4. Την ώρα που οδηγούμε, προσπαθούμε να εστιάζουμε μακριά. Έτσι, θα έχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο πεδίο ορατότητας γίνεται, με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι πιθανότητες για απότομες αυξομειώσεις της ταχύτητας.
5. Χρησιμοποιούμε τον κλιματισμό μόνο όταν είναι απαραίτητο, καθώς αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου. Όσο κινούμαστε σε χαμηλές ταχύτητες, μπορούμε να έχουμε ανοιχτά τα παράθυρα. Αντιθέτως, όταν κινούμαστε σε μεγαλύτερες ταχύτητες, κλείνουμε τα παράθυρα και χρησιμοποιούμε τον κλιματισμο (σε χαμηλή σκάλα), για να μην επηρεάζεται η αρνητικά η αεροδυναμική απόδοση του αυτοκινήτου.
6. Αν είμαστε ακινητοποιημένοι σε μποτιλιάρισμα ή σταματημένοι για πάνω από 1-2 λεπτά, είναι προτιμότερο, όπως λένε οι ειδικοί στην οικολογική οδήγηση, να σβήσουμε τον κινητήρα.
7. Όσο μεγαλύτερο είναι το βάρος ενός οχήματος, τόσο αυξάνονται η κατανάλωση και η εκπομπή ρύπων. Γι’ αυτό αποφεύγουμε να φορτώνουμε το αυτοκίνητό μας με περιττά αντικείμενα, όπως –τυχαίο παράδειγμα– ο υπνόσακος και η σκηνή που έχουμε παρατήσει στο πορτ μπαγκάζ από το καλοκαίρι.
8. Αποφεύγουμε να τοποθετούμε στο αυτοκίνητό μας εξαρτήματα όπως αεροτομές, σχάρες, μπαγκαζιέρες οροφής, γιατί αυξάνουν την αεροδυναμική αντίσταση.