Εικονογράφηση: Χριστίνα Αβδίκου

«Η ΣΚΕΨΗ ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ», ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΨΕΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΩΡΑ

Εντάξει, ιδανικό δώρο δεν υπάρχει. Υπάρχει, όμως, το καλύτερο δυνατό δώρο, σωστά; Ή να μείνουμε στο κλισέ των ημερών «η σκέψη μετράει»;

Η αλήθεια είναι πως δεν γνωρίζω πολλούς που να μην έχουν ανήλικα παιδιά και να συνεχίζουν να βάζουν τα δώρα των Χριστουγέννων κάτω από το στολισμένο δέντρο και να τα ανοίγουν την ημέρα που γεννήθηκε ο Χριστός. Για την ακρίβεια, ξέρω μόνο ένα ζευγάρι (χαιρετισμούς Νατάσα και Γιώργο).

Όλοι οι άλλοι ψωνίζουν μαζί τα δώρα (βάσει του συστήματος «Τι θες», «Τι θέλω», για να αποφεύγονται και τα μούτρα της δυσαρέσκειας της όποιας επιλογής). Δεν υπάρχει ο παράγοντας έκπληξη. Μη σου πω ότι η διαδικασία έχει εξελιχθεί σε διεκπεραίωση, του τύπου «πρέπει να πάρω δώρο και παίρνω».

Από τη στιγμή όμως, που μπαίνουμε στη διαδικασία, γιατί να μην ενθουσιαστούμε και πάλι γι' αυτήν; Ξεπέρασε το γεγονός ότι πρόκειται για την αρχαία αυτή παράδοση που συνδέεται με τον χριστιανικό τρόπο εορτασμού των Χριστουγέννων. Εστίασε στην ευκαιρία που έχεις να κάνεις κάποιον άλλον άνθρωπο χαρούμενο.

Για να σε βοηθήσω, θα σου δώσω όσα έχουν βρει οι έρευνες σχετικά με το τι είναι, στην πραγματικότητα, το καλύτερο δυνατό δώρο.

Δεν χρειάζεται να είναι κάτι ακριβό. Αρκεί να πρόκειται για κάτι που δείχνει ότι ξέρεις τον παραλήπτη και νοιάζεσαι –επί της ουσίας– για εκείνον. Σημείωνε.

δώρα
Εικονογράφηση: Χριστίνα Αβδίκου

Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει το «ιδανικό» δώρο;

1. Όλοι εκτιμάμε ένα χρήσιμο δώρο

Οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας έχουν καταλήξει στο ότι αυτό που θα επιλέξεις είναι σημαντικό «να ευθυγραμμίζεται με τις αξίες, τις προτιμήσεις και τις συναισθηματικές ανάγκες του παραλήπτη». Τουτέστιν, μην πάρεις κονσόλα video games στον/στη σύντροφό σου που το τελευταίο παιχνίδι που έπαιξε σε οθόνη ήταν το Τetris, γιατί θα καταλάβει πως είναι κάτι που ήθελες εσύ.

Η πρακτικότητα και η χρησιμότητα είναι στο Νο1 της λίστας. Έρευνα που δημοσιεύτηκε  στο Current Directions in Psychological Science υπογραμμίζει ότι τα πρακτικά δώρα, όπως εργαλεία ή αντικείμενα που λύνουν συγκεκριμένα προβλήματα και δη της καθημερινότητας, συχνά κερδίζουν τις εντυπώσεις, συγκριτικά με τα καθαρά διακοσμητικά ή καινοτόμα αντικείμενα ή ακόμα και με πολυτελή είδη.

2. Η εξατομίκευση δίνει τον παραπάνω πόντο

Τα εξατομικευμένα δώρα, αυτά δηλαδή που «κουμπώνουν» απόλυτα με τον παραλήπτη, που αντικατοπτρίζουν τη βαθιά κατανόηση των προτιμήσεων ή/και των εμπειριών του παραλήπτη «είναι πιο πιθανό να αγαπηθούν», σύμφωνα με μελέτη του Journal of Consumer Psychology. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι παραλήπτες εκτιμούν τα δώρα που καταδεικνύουν την προσπάθεια που κατέβαλε κανείς για να σκεφτεί το δώρο που θα κάνει.

3. Μην πας για την εντύπωση, κέντραρε στην εμπειρία

Τα βιωματικά δώρα, όπως ταξίδια, συναυλίες ή μαθήματα, τείνουν να έχουν πιο διαρκή θετικό αντίκτυπο σε σύγκριση με τα υλικά αγαθά. Εργασία του UCLA δείχνει ότι τα βιωματικά δώρα δημιουργούν ισχυρότερες συναισθηματικές αναμνήσεις και ενισχύουν βαθύτερες συνδέσεις μεταξύ αυτού που κάνει το δώρο και αυτού που το λαμβάνει.

4. Η συναισθηματική σύνδεση έχει πάντα σημασία

Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Experimental Social Psychology, τα δώρα που προκαλούν μια συναισθηματική απόκριση (π.χ. νοσταλγία, χαρά ή ευγνωμοσύνη), καθώς συνδέονται με κοινές αναμνήσεις ή inside jokes, εκτιμώνται πιο πολύ.

Η μεγάλη ανατροπή της διαδικασίας

Ερευνητές δημοσίευσαν εργασία στο Journal of Experimental Psychology που αποκάλυψε ότι συχνά πιστεύουμε λανθασμένα πως είναι καλύτερο να εκπλήσσουμε τους άλλους κάνοντάς τους ένα ξεχωριστό, πρωτότυπο δώρο. Στην πραγματικότητα, όμως, οι παραλήπτες  προτιμούν συνήθως προβλέψιμα δώρα, είναι δηλαδή πιο ευχαριστημένοι όταν παίρνουν κάτι που θέλουν ή χρειάζονται.

Δεν υπάρχει λόγος να το κουράζουμε. Αγοράζουμε το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό όταν σκεφτόμαστε τον παραλήπτη του δώρου και είμαστε όλοι χαρούμενοι. Άλλωστε, «η σκέψη μετράει» – κλισέ που κάνει sold out τις ημέρες των γιορτών και αποκαλύπτει πως το δώρο μας δεν ικανοποίησε τον παραλήπτη.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.