iStock

ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΗ GEN Z; 

Η Gen Z πρωτοστατεί σε μια σειρά αλλαγών στην εργασία. Πρόσφατα ήρθε να αμφισβητήσει και τη χρησιμότητα του βιογραφικού, με βάσιμα επιχειρήματα.

Η Generation Z είναι η γενιά που έφερε πολλές νέες συνήθειες στην εργασία. Είναι αυτή που ηγήθηκε της Μεγάλης Παραίτησης, μη θεωρώντας παράσημο την υπερκόπωση και μην πιστεύοντας στην αρχή τoυ να ζεις για να δουλεύεις. Είναι αυτή για την οποία συχνά οι μεγαλύτερες γενιές παραπονιούνται ότι τηρεί ευλαβικά το ωράριο της και ασκεί τα υπόλοιπα εργασιακά της δικαιώματα, χωρίς να τα θυσιάζει για κανένα λόγο.

Απογοητευμένη από τις σύγχρονες συνθήκες της εργασίας, τους χαμηλούς μισθούς και τις ακόμη χαμηλότερες προοπτικές, η Gen Z ψάχνει και βρίσκει το νόημα σε άλλους τομείς της ζωής, γι' αυτό και απαιτεί ευέλικτη εργασία και κυρίως ελεύθερο χρόνο.

Είναι το βιογραφικό σημείωμα ξεπερασμένο για την Gen Z; 
iStock

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, δεν προκαλεί εντύπωση ότι είναι η γενιά που αλλάζει και τα δεδομένα στον χώρο της εύρεσης εργασίας, ξεκινώντας από το πώς αντιλαμβάνεται και πώς αξιοποιεί το βιογραφικό σημείωμα. H Εριφίλη Γούναρη, ιδρύτρια και CEO του social media agency Z Link, η οποία ανήκει στην γενιά Ζ αλλά και δουλεύει με εκπροσώπους της, αναφέρει πως η γενιά αυτή έχει επαναπροσδιορίσει την επαγγελματική της ταυτότητα. Θέλοντας να ξεχωρίσει σε έναν εργασιακό κόσμο όπου καθένας μπορεί ισχυριστεί ότι είναι ειδικός σε έναν τομέα, επικεντρώνεται στο πώς θα μπορέσει να αποδείξει την επαγγελματική της εξειδίκευση με στοιχεία. Γι' αυτό αντί ενός παραδοσιακού CV επιλέγει:

1. Να παρουσιάζει το portfolio της

Οι εκπρόσωποι της Gen Z όλο και συχνότερα έχουν διαθέσιμο portfolio με project και δουλειές που έχουν κάνει, ή mock project που έχουν δημιουργήσει για να εκπαιδευτούν και να αποδείξουν τις ικανότητες τους. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις δημιουργικές βιομηχανίες, όπου ένα υλοποιημένο project μπορεί να πει πολλά περισσότερα από ένα πτυχίο ή μια ακόμη γραμμή στο βιογραφικό.

2. Να προβάλλει τις πιστοποιήσεις της

Η Gen Zers φροντίζουν να συμπεριλαμβάνουν και να προβάλλουν ιδιαίτερα τις πιστοποιήσεις και τα πιο συγκεκριμένα και εξειδικευμένα skills τους, παρά τα πτυχία ή τα μεταπτυχιακά τους. Για αυτούς ένα πτυχίο στην Επικοινωνία ή στη Διοίκηση Επιχειρήσεων δεν σημαίνει και πολλά, αλλά μια εξειδικευμένη πιστοποίηση σημαίνει πως μπορείς να φέρεις εις πέρας αποτελεσματικά μια συγκεκριμένη δουλειά.

3. Επενδύει στο personal branding

Τα μέλη της γενιάς Ζ αφιερώνουν χρόνο, προσπάθεια και παρουσία στα social media για να χτίσουν το προσωπικό προφίλ ή brand, αλλά και για να χτίσουν ένα επαγγελματικό δίκτυο που για αυτούς είναι πολυτιμότερο και λέει πολλά περισσότερα από ένα βιογραφικό σημείωμα. Όπως αναφέρει ο Jess Elmquist, CHRO της πλατφόρμας Phenon, που ασχολείται με την εξέλιξη και την ανάπτυξη των εργαζομένων, «το ότι πια οι εργαζόμενοι ανοιχτά χρησιμοποιούν τα link των προσωπικών τους λογαριασμών στα social media στο βιογραφικό τους είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο. Πρόκειται για εργαζόμενους που το κάνουν συνειδητά και το υποστηρίζουν».

Και συνεχίζει: «Η προηγούμενη γενιά, πριν από δέκα περίπου χρόνια, προσπαθούσε να κρύψει την παρουσία της στα social media σαν να ντρεπόταν για αυτήν και να την θεωρούσε κάτι άκρως αντιεπαγγελματικό. Σήμερα, επαγγελματικό και κοινωνικό προφίλ συνυπάρχουν και αποκαλύπτουν έναν πολυδιάστατο άνθρωπο και επαγγελματία που κάνει κι άλλα πράγματα πέρα από το να δουλεύει και να αποκτά νέα skills».

Η ζωή του εργαζόμενου εκτός εργασίας μπορεί να πει μια ιστορία για το ποιος πραγματικά είναι και τι μπορεί να κάνει. Άλλωστε, το υπαγορεύουν και οι αρχές του storytelling, που είναι ιδιαίτερα δημοφιλές τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με αυτές, σε ένα interview είναι προτιμότερο να διηγηθείς μια αληθινή ιστορία που αποκαλύπτει και εκπροσωπεί το ποιος είσαι, αντί να μιλήσεις για τις σπουδές σου και τις δουλειές που έχεις κάνει.

Είναι το βιογραφικό σημείωμα ξεπερασμένο για την Gen Z; 
iStock

Αυτή είναι και η περίπτωση της 22χρονης Shola West, μιας εκπροσώπου της Gen Z που επέλεξε να επενδύσει στο personal branding της. Ξεκίνησε να δουλεύει σε μια εταιρεία δημοσίων σχέσεων. Το βιογραφικό της ήταν αυτό που αρχικά της άνοιξε την πόρτα, αλλά τελικά ήταν το προφίλ της στο Linkedin που τράβηξε την προσοχή των recruiters. «Τους άρεσε το θάρρος μου, η αποφασιστικότητα μου και το personal branding μου στο Linkedin», ανέφερε η West, η οποία έχει και έναν λογαριασμό στο TikTok όπου μοιράζεται την επαγγελματική της εμπειρία, με περισσότερους από 41.000 ακόλουθους. «Πολλές φορές οι άνθρωποι πιστεύουν ότι ένα βιογραφικό μπορεί να είναι αρκετό, αλλά από την προσωπική μου εμπειρία είδα ότι το personal branding μού επέτρεψε να ξεχωρίσω στη δουλειά μου αν και δεν είχα πτυχίο ή ιδιαίτερη προϋπηρεσία».

Σύμφωνα με την Εριφίλη Γούναρη, που εκπροσωπεί πολλούς Zoomers και συχνά τους συνδέει με brands μέσα από το πρακτορείο της, όλες αυτές οι εξελίξεις έχουν κάνει τις εταιρείες να επαναξιολογήσουν τις διαδικασίες πρόσληψης. Ταυτόχρονα, ζούμε μια μετάβαση προς διαδικτυακά συνδεδεμένες κοινότητες, που μπορεί να οδηγήσουν το άτομο σε μεγαλύτερες ευκαιρίες καριέρας από την αποστολή ενός απρόσωπου βιογραφικού σε έναν υπεύθυνο ανθρώπινου δυναμικού.

Με αφορμή τον δρόμο που ανοίγουν οι εκπρόσωποι της γενιάς Z, τα Τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού όλο και περισσότερο αμφισβητούν το κατά πόσο ένα βιογραφικό είναι η καλύτερη μέθοδος για να προσλάβεις τον καλύτερο υποψήφιο για μια θέση.

Παραδοσιακά τα Τμήματα του Ανθρώπινου Δυναμικού έπρεπε να εντοπίσουν τον κατάλληλο μέσα από μερικές στοίβες με βιογραφικά σημειώματα. Καθώς όμως οι διαφορετικές βιομηχανίες εξελίσσονται και η ζήτηση για νέα και καινοτόμα ταλέντα αυξάνεται, το debate ολοένα και διευρύνεται για το πόσο το βιογραφικό είναι αρκετό. Με τα ψηφιακά portfolios, τα προφίλ του Linkedin και τα social media να προβάλλουν ένα πιο ολοκληρωμένο προφίλ των ικανοτήτων, των ενδιαφερόντων και της καταλληλότητας ενός υποψήφιου εργαζόμενου, τo βιογραφικό φαίνεται όλο και πιο ξεπερασμένο.

Επιπλέον, με τόσα εργαλεία AI και ψυχομετρικά τεστ να κερδίζουν έδαφος, οι υπεύθυνοι ανθρώπινου δυναμικού έχουν πρόσβαση σε ένα μεγαλύτερο φάσμα πληροφοριών, που μπορούν να τους βοηθήσουν να πάρουν πιο ολοκληρωμένες αποφάσεις. Η αγορά της εργασίας και των προσλήψεων προφανώς έχει αλλάξει ανεπιστρεπτί.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.