Χριστίνα Αβδίκου

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΠΙΟ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ;

Η απάντηση είναι η εμπιστοσύνη. Να αισθάνονται ότι τους εμπιστεύονται οι εργοδότες και οι συνάδελφοί τους. Να υπάρχουν διαφανείς διαδικασίες και κανόνες τους οποίους ακολουθούν όλοι. Να μη νιώθουν ότι παρακάμπτονται λόγω προσωπικών προτιμήσεων.

Εμπιστοσύνη. Η πρώτη φορά που κατάλαβα τη σημασία της σε πολιτειακό επίπεδο, ήταν όταν μου ζητήθηκε από την Εφορία να κάνω «περαίωση». Πράγμα που σημαίνει ότι θα έπρεπε να πληρώσω προκαταβολικά ένα ποσό, προκειμένου να μην γίνει έλεγχος στα βιβλία που κρατούσα ως ελεύθερη επαγγελματίας.

Δεν μπορούσε να το χωρέσει ο νους μου – και ακόμη δεν μπορεί. Δηλαδή το κράτος ήταν σα να μου έλεγε: «Ξέρω ότι δεν είσαι σωστή απέναντί μου, σου ζητάω να με λαδώσεις προκειμένου να κάνω τα στραβά μάτια». Όσο εγώ φρόντιζα να κρατάω αποδείξεις και βιβλία, να αποδίδω ΦΠΑ στο τρίμηνο και να κάνω όλα όσα μου είχαν υποδείξει, θεωρώντας τα αυτονόητα, το κράτος το μόνο που θεωρούσε αυτονόητο ήταν η έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ μας. Ήταν η πρώτη φορά που μου πέρασε από το μυαλό να «κλέψω» και φυσικά –όχι– δεν έκανα περαίωση. Ας μου έκαναν έλεγχο.

Η εμπιστοσύνη είναι θεμέλιο συστατικό κάθε σχέσης που θέλει να αντέξει στον χρόνο. Σε εθνικό επίπεδο, η εμπιστοσύνη είναι ακόμη πιο σημαντική από την εκπαίδευση, το κύρος ή και τον πλούτο για τη δημιουργία ευημερίας μεταξύ των ανθρώπων. Και αυτά τα λένε οι έρευνες.

Όσες φορές έχω διαφωνήσει με φίλους για τις εργασιακές σχέσεις και το τι κάνει δυνατή μια ομάδα ή μια επιχείρηση, είναι επειδή έχω υπερασπιστεί τη σημασία της εμπιστοσύνης. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είμαι αθεράπευτα ρομαντική, πλην όμως διάφορες επιστημονικές μελέτες συνηγορούν στο ότι οι επιχειρήσεις λειτουργούν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά, όταν οι άνθρωποι μπορούν να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον.

Ακολουθούν μερικοί τεκμηριωμένοι τρόποι για τους εργοδότες που θέλουν να καλλιεργήσουν την εμπιστοσύνη στον χώρο εργασίας.

Δημιουργήστε μια λίστα δικαιωμάτων - υποχρεώσεων

Γιατί; Οι ερευνητές διαπίστωσαν πως όταν οι εργαζόμενοι πιστεύουν ότι όλοι τηρούν τους ίδιους κανόνες και ακολουθούν τα ίδια πρότυπα, νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια και είναι πιο αποδοτικοί. Είναι δηλαδή σημαντικό οι εργαζόμενοι να μην συμπεραίνουν ότι η επιτυχία βασίζεται σε υποκειμενικούς, προσωπικούς παράγοντες.

Πώς; Δημιουργήστε μια «λίστα δικαιωμάτων - υποχρεώσεων» που περιλαμβάνει κανόνες, προσδοκίες και στόχους τους οποίους αναμένεται να ακολουθήσουν όλοι και –στη συνέχεια– δημοσιεύστε την σε έναν δημόσιο χώρο. Κατά τη διάρκεια των αξιολογήσεων των εργαζομένων, εστιάστε στα αντικειμενικά μέτρα απόδοσης και όχι στα χαρακτηριστικά της κάθε προσωπικότητας.

Ενθαρρύνετε τη δημιουργία ομάδων με κοινά ενδιαφέροντα

Γιατί; Μια μελέτη διαπίστωσε ότι όταν οι άνθρωποι θεωρούν τους εαυτούς τους μέρος μιας ομάδας που μοιράζεται παρόμοιους στόχους και αξίες, είναι πιο πιθανό να θεωρήσουν τα άλλα μέλη της ομάδας ως αξιόπιστα. Με άλλα λόγια, εμπιστευόμαστε τους ανθρώπους περισσότερο όταν γνωρίζουμε ότι έχουμε κάτι κοινό μαζί τους.

Πώς; Δημιουργήστε μικρές ομάδες εργαζόμενων με κοινά ενδιαφέροντα που συναντιούνται και εκτός εργασίας. Επιλέξτε ένα νέο θέμα «ομάδας» κάθε τρίμηνο, ώστε τελικά κάθε υπάλληλος να μάθει τι κοινό έχει με όλους τους άλλους.

χαρούμενοι εργαζόμενοι
Χριστίνα Αβδίκου

Αυξήστε τον αριθμό των διευθυντικών στελεχών

Γιατί; Σύμφωνα με μια μελέτη σχετικά με την οργανωτική δομή και την εμπιστοσύνη, ο μεγάλος αριθμός διευθυντικών στελεχών διαφορετικών ειδικοτήτων σχετίζεται με υψηλότερη εμπιστοσύνη ανάμεσα στους εργαζόμενους. Αυτό συμβαίνει επειδή αυτές οι επιχειρήσεις δεν προωθούν τη νοοτροπία «εμείς εναντίον αυτών», όπως συμβαίνει στις εταιρείες με λίγους διευθυντές, υπεύθυνους για μεγάλο αριθμό εργαζομένων.

Πώς; Δημιουργήστε περισσότερα και μικρότερα τμήματα, το καθένα με έναν διευθυντή. Εάν η αναδιάρθρωση δεν είναι εφικτή, αναθέστε σε νέους επικεφαλής της ομάδας ορισμένες ευθύνες ηγεσίας.

Συζητήστε αυτοπροσώπως και όχι μέσω e-mail

Γιατί; Η ανθρώπινη αλληλεπίδραση είναι το κλειδί για την οικοδόμηση σχέσεων. Σε μια έρευνα σχετικά με το προτιμώμενο στυλ επικοινωνίας, το 90% των ερωτηθέντων επέλεξε την επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο ως κορυφαία επιλογή, ωστόσο οι εργαζόμενοι ανέφεραν ότι τα αφεντικά τους επικοινωνούσαν μαζί τους πρόσωπο με πρόσωπο μόνο το 49% του χρόνου.

Πώς; Δημιουργήστε μια καμπάνια ενημέρωσης για την δια ζώσης επικοινωνία, οριοθετώντας τι μπορεί να συζητηθεί σε αυτή και τι μέσω e-mail.

Ενθαρρύνετε τη δημιουργικότητα στους χώρους εργασίας

Γιατί; Μια βρετανική μελέτη διαπίστωσε ότι όσο περισσότερο έλεγχο έχουν οι άνθρωποι στους χώρους των γραφείων τους, τόσο πιο χαρούμενοι είναι. Όταν οι εργαζόμενοι έχουν ελευθερία στη διακόσμηση του χώρου εργασίας τους σύμφωνα με τα δικά τους γούστα, αισθάνονται πιο άνετα, ταυτίζονται περισσότερο με τον εργοδότη τους και αισθάνονται πιο θετικά για τη δουλειά τους γενικά.

Πώς; Ενθαρρύνετε τους εργαζόμενους να φέρουν φωτογραφίες, φυτά και άλλα προσωπικά αντικείμενα, επιτρέψτε τους να επιλέξουν την καρέκλα τους, να προσαρμόσουν τον φωτισμό και να διαφυλάξουν την ιδιωτικότητά τους με ειδικά χωρίσματα.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.