ΘΑ ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΕΣ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΔΕΙ ΠΟΤΕ;
Υπάρχει ένας φούρνος που προσλαμβάνει όλους εκείνους που συνήθως βρίσκουν πόρτες κλειστές στην αγορά εργασίας, εφαρμόζοντας πολιτική «ανοικτών προσλήψεων».
Θα προσλάμβανες στην εταιρεία σου κάποιον που δεν έχεις δει ποτέ; Κάποιον που δεν έχει στείλει βιογραφικό, δεν έχει συστατικές επιστολές και δεν θα περάσει από κανενός είδους συνέντευξη;
Μπορεί η ιδέα να σου ακούγεται λίγο… τρελή και εκτός πραγματικότητας, αλλά μη βιαστείς να την απορρίψεις, γιατί ο Φούρνος Γκρέιστον (Greyston Bakery) στην πόλη Yonkers της Πολιτείας της Νέας Υόρκης κάνει αυτό ακριβώς. Παρασκευάζει νόστιμα μπράουνις και δίνει μια δεύτερη ευκαιρία σε όσους την έχουν ανάγκη αλλά η κοινωνία τους την έχει αρνηθεί.
Μπράουνις για καλό σκοπό
Στην ουσία, το Greyston Bakery είναι ένα κερδοσκοπικό εμπορικό αρτοποιείο, του οποίου τα κέρδη πηγαίνουν στη μη κερδοσκοπική μητρική οργάνωση, το Greyston Foundation, όπου χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη της τοπικής κοινότητας.
Σκοπός του συγκεκριμένου αρτοποιείου είναι η ένταξη ανέργων στο εργατικό του δυναμικό, ή σωστότερα η επανένταξή τους στην αγορά εργασίας και η ενεργοποίηση του δυναμικού που κρύβουν οι άνθρωποι μέσω της απασχόλησης χωρίς αποκλεισμούς, ένα άτομο τη φορά. Η επιχείρηση προσπαθεί να «ανοίξει» μια πόρτα στην αγορά εργασίας στους ανθρώπους που η κοινωνία έχει περιθωριοποιήσει ή που αντιμετωπίζουν εμπόδια στην εύρεση δουλειάς, όπως πρώην κρατούμενους, μονογονείς, άτομα με έλλειψη εμπειρίας ή εκπαίδευσης.
«Το μόνο που χρειαζόμουν ήταν μια ευκαιρία. Στο Γκρέιστον μου είπαν “ναι”, όταν όλοι οι άλλοι μου έλεγαν “όχι”. Μου έδωσαν μια νέα ζωή. Μπόρεσα να φροντίσω την οικογένειά μου», λέει η Σόνα, μία από τις εργαζόμενες.
Γι΄ αυτό και το μότο της εταιρείας είναι, «δεν προσλαμβάνουμε ανθρώπους για να ψήνουν μπράουνις, ψήνουμε μπράουνις για να προσλαμβάνουμε ανθρώπους». Με άλλα λόγια, τα μπράουνις αυτά, πέρα από κομματάκια σοκολάτας, έχουν κι έναν κοινωνικό σκοπό.
Μία πολιτική ανοιχτών προσλήψεων στο Greyston Bakery
Αυτό που κάνει τη συγκεκριμένη επιχείρηση να ξεχωρίζει είναι η εφαρμογή της λεγόμενης πολιτικής «ανοικτών προσλήψεων» (open hiring policy). Τι σημαίνει αυτό; Ότι «το μόνο που έχουν να κάνουν όσοι ενδιαφέρονται είναι να βάλουν το όνομά τους και τα στοιχεία επικοινωνίας τους σε μια λίστα και όταν “ανοίξει” η επόμενη θέση, είναι δική τους. Χωρίς ερωτήσεις. Αρκεί, βέβαια, να το θέλουν», εξηγεί ο Joseph Kenner, CEO της Greyston. Η εργασία ξεκινάει από την πρώτη κιόλας μέρα που θα πατήσουν το πόδι τους στο αρτοποιείο και μαθαίνουν τη δουλειά στην πράξη.
Έχει αποτέλεσμα η πολιτική αυτή;
Όπως απαντά σε σχετική ερώτηση ο Kenner, ο ίδιος έχει εργαστεί για χρόνια στον χώρο των επιχειρήσεων και κατανοεί τις ανησυχίες και τους φόβους των υπευθύνων. Όμως, στο Greyston Bakery η πολιτική αυτή εφαρμόζεται εδώ και 40 χρόνια (η επιχείρηση ξεκίνησε το 1982) και αποδίδει. Μάλιστα, η στροφή στο μοντέλο αυτό έχει θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία, αλλά ωφελεί και την επιχείρηση, καθώς αποκτά πιστούς εργαζομένους.