ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΛΕΣΒΟ: 10+1 ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΠΕΤΕΙΟ
Ο αριθμός δέκα πρωταγωνιστεί στην ομότιτλη καλοκαιρινή έκθεση της K-Gold Temporary Gallery, στη Λέσβο, που γιορτάζει φέτος την πρώτη της δεκαετία.
Μια δεκαετής επέτειος είναι χωρίς αμφιβολία ένας καλός λόγος να γιορτάσεις. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για μια γκαλερί σε ένα ελληνικό νησί όπως η Λέσβος, που κατάφερε από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα να δώσει ένα συνεπές και ξεκάθαρο στίγμα με επίκεντρο τη σύγχρονη τέχνη.
Έτσι, το φετινό καλοκαίρι η K-Gold Temporary Gallery δικαίως γιορτάζει τα δέκα χρόνια από την ίδρυσή της, σφραγίζοντας με αυτόν τον αριθμό τόσο τον τίτλο όσο και την ποσότητα των έργων της έκθεσης που παρουσιάζεται. «Το κοινωνικό αυτό πείραμα αγκαλιάστηκε θερμά από την τοπική κοινωνία και έφερε την τέχνη κοντά σε όλους, αναδεικνύοντας εμφατικά πως ο σύγχρονος πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για το γίγνεσθαι των ελληνικών νησιών», σημειώνει ο ιδρυτής της γκαλερί, Νικόλας Βαμβουκλής.
Ο ίδιος έχει επιμεληθεί την έκθεση «ΔΕΚΑ», που αναπτύσσεται ως ένα πρόγραμμα προβολών με αντιπροσωπευτικά έργα μερικών από τους σημαντικότερους εικαστικούς και χορογράφους διεθνώς, οι οποίοι πειραματίστηκαν με το βίντεο και το φιλμ για να καταγράψουν το σώμα σε κίνηση.
«Η επιλογή των δέκα πρωτοποριακών έργων, από τη δεκαετία του 1970 έως σήμερα, εισάγει το θεατή σε μια μοναδική ατμόσφαιρα θεατρικότητας και τελετουργίας, ενώ ταυτόχρονα γιορτάζει την ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε τις ανθρώπινες σχέσεις στο “εδώ και τώρα”», σημειώνει ο επιμελητής. «Η κάμερα λειτουργεί όχι μόνο ως ένα επαναστατικό εργαλείο τεκμηρίωσης των άυλων κι εφήμερων καλλιτεχνικών πρακτικών, αλλά προβάλλει, επίσης, το σώμα ως μέσο αντίστασης και διεκδίκησης στα όρια τέχνης, πολιτικής και ακτιβισμού. Οι προσεγγίσεις αυτές καθιστούν σαφές πως η περφόρμανς αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας».
10+1 στοιχεία για τα έργα της έκθεσης «ΔΕΚΑ», από τον Νικόλα Βαμβουκλή
1. Το μπαλέτο «Διαμέρισμα» του θρυλικού Σουηδού χορογράφου Mats Ek δημιουργήθηκε για τους χορευτές της Όπερας του Παρισιού, μεταξύ των οποίων οι σταρ Nicolas Le Riche και Marie-Agnès Gillot.
Οι χορευτές αλληλεπιδρούν με καθημερινά αντικείμενα μέσα σε ένα διαμέρισμα. Θίγουν θέματα αποχωρισμού και απομόνωσης υπό τη ζωντανή μουσική του συγκροτήματος Fleshquartet.
2. Aπό το 1968 έως το 1980, η Αυστριακή εικαστικός Maria Lassnig δημιούργησε αξιοσημείωτες ταινίες που διερευνούν τις σχέσεις των φύλων και τον ρόλο της ως καλλιτέχνιδας.
Στο έργο «Μπαρόκ Αγάλματα», ένας αυτοσχέδιος χορός μπλέκει εκστατικές πόζες αγαλμάτων αγίων και δυναμικές κινήσεις χορευτών σε μια έκρηξη πολλαπλών εκθέσεων και ψυχεδελικών χρωμάτων.
3. Στο βίντεο των Allora & Calzadilla, ένας νεαρός άνδρας οδηγεί το ποδήλατό του στην Κωνσταντινούπολη. Φουσκώνει το σκασμένο του λάστιχο με ένα τουλούμ, μια αρχαία γκάιντα από δέρμα προβάτου με πένθιμη φωνή. Ο αρχέγονος ήχος διαπερνά τον θόρυβο της πόλης, διεκδικώντας χώρο για την παράδοση, ακόμη και όταν αυτή διαλύεται σε μια ταχέως παγκοσμιοποιούμενη μητρόπολη.
4. Το έργο της Anna Maria Maiolino εξερευνά την ειλικρίνεια της ενσώματης εμπειρίας και την υπέρβαση της καταπίεσης. Η ταινία «Ad Hoc» («επί τούτου» στα λατινικά) συνδυάζει την καταγραφή χεριών με μια ανδρική φωνή.
Επικοινωνεί αποσπάσματα από τα γραπτά του θεατρικού συγγραφέα Antonin Artaud, ο οποίος πίστευε στην φυσική έκφραση ως απελευθέρωση.
5. Η Ελβετίδα εικαστικός Pipilotti Rist δημιουργεί πειραματικές βιντεο-εγκαταστάσεις που μας βυθίζουν σε καλειδοσκοπικές προβολές, ψυχεδελικά σχέδια και κορεσμένα χρώματα.
Στο έργο «Pickelporno» η κάμερα της κινείται πάνω σε δύο εραστές. Τα σώματα τους, σε συνδυασμό με εικόνες από τη φύση, οπτικοποιούν τα αισθήματα που βιώνονται σε στιγμές οικειότητας.
6. Το «Σόλο» είναι μια περφόρμανς για την κάμερα με πρωταγωνιστή τον πρωτοπόρο Αμερικάνο χορογράφο William Forsythe, σε μια ατμοσφαιρική μουσική επένδυση που συνέθεσε ο Thom Willems.
Κοντινά και εναέρια πλάνα εναλλάσσονται με γρήγορα κοψίματα, αποτυπώνοντας τη φρενήρη πορεία του Forsythe σε μια έντονα φωτισμένη θεατρική σκηνή.
7. Ο Li Ran χρησιμοποιεί τεχνικές όπως η μίμηση, η επανάληψη και η σάτιρα για να θολώσει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας.
Το έργο «Η Ζωή του Προσκυνητή» βασίζεται σε μια ακολουθία επιλεγμένων φωτογραφιών από τη συλλογή του Κινέζου καλλιτέχνη, οι οποίες σκιαγραφούν τη σχέση μεταναστευτικού βίου και Χριστιανικής ταυτότητας.
8. Η Marina Abramović κάθεται γυμνή, κρατώντας μια βούρτσα και μια χτένα. Βουρτσίζει τα μαλλιά της με βία, τραβώντας ακόμα και μαδώντας τα, ενώ επαναλαμβάνει «η τέχνη πρέπει να είναι όμορφη, ο καλλιτέχνης πρέπει να είναι όμορφος». Κάθε τόσο, παραμένει σιωπηλή κοιτώντας με απλανές βλέμμα, μέχρι να ξαναρχίσει τον τιμωρητικό καλλωπισμό της.
9. Η περφόρμανς «VB52» αποτελεί ένα συμπόσιο για τριάντα γυναίκες. Το γεύμα περιλάμβανε φαγητό που επιλέχθηκε σύμφωνα με το χρώμα και σερβιρίστηκε σε μια ακολουθία μονοχρωματικών διατάξεων.
Το βίντεο εστιάζει στη συμπεριφορά των καλεσμένων, υπενθυμίζοντας μας τη μακροχρόνια έρευνα της Vanessa Beecroft για τη διατροφή ως τελετουργία.
10. Η πειραματική ταινία «Βρωμερή Αυγή» των Liam Gillick & Gelatin εξετάζει τα όρια της ανθρώπινης ανοχής μπροστά στην καταπίεση, την πολιτική κρίση και την υπερβολική αυταπάτη.
Παρακολουθεί τη μοίρα τεσσάρων προνομιούχων νέων που μεγαλώνουν σε μια εποχή κρίσης και κινούνται μέσα από διάφορα στάδια ανέλιξης προς τη τελική στιγμή της κατάρρευσης.
11. Τέλος, η αυλή της K-Gold Temporary Gallery φιλοξενεί μια ηχητική εγκατάσταση του Αμερικανού καλλιτέχνη Cory Arcangel, ο οποίος ασχολείται συστηματικά με την τεχνολογία της μουσικής. Βασισμένη σε house και techno riffs, η σουίτα «24 Χοροί για Ηλεκτρικό Πιάνο» γράφτηκε για το εμβληματικό συνθεσάιζερ Korg M1 ενώ παρουσιάστηκε σε μια παγκόσμια περιοδεία που περιλάμβανε το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Η έκθεση «ΔΕΚΑ» θα διαρκέσει από τις 21 έως τις 30 Ιουλίου 2023. K-Gold Temporary Gallery: Αγία Παρασκευή, 81102 Λέσβος