ΟΣΚΑΡ 2023: Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΟΥ «ΜΗΝ ΤΑ ΠΑΡΑΤΑΣ»
Ένα σύνθημα που ακούστηκε επανειλημμένα από άτομα που βραβεύτηκαν στα φετινά Όσκαρ ήταν το «Μην τα παρατάς ποτέ».
Στα 95 χρόνια ιστορίας των βραβείων Όσκαρ, θα μπορούσε να πει κανείς ότι έχουμε δει τα πάντα, θετικά και αρνητικά: να επικρατούν φαβορί, να μας αφήνουν άφωνους αουτσάιντερ, να γίνονται αδικίες τόσο στις υποψηφιότητες όσο και στις βραβεύσεις, να υπάρχουν φυλετικές «προτιμήσεις» (αν όχι ξεκάθαρος ρατσισμός) – ακόμα και μπουνιές να πέφτουν (βλέπε Will Smith εναντίον Chris Rock το 2022, μετά το άκομψο αστείο του δεύτερου για την αλωπεκία της Jada Pinkett-Smith).
Φέτος, βλέποντας την τετράδα των ηθοποιών που κέρδισαν τα Όσκαρ Α’ και Β’ ρόλου, μπορούμε να πούμε ότι είναι η χρονιά που θριάμβευσε το «Μην τα παρατάς ποτέ»! Γιατί τόσο οι κύριοι όσο και οι κυρίες που βραβεύτηκαν έχουν κάποια στιγμή πιστέψει ότι «δεν περνάει πια η μπογιά τους», ηλικιακά, υποκριτικά, όπως θέλεις πες το.
Οι τρεις από αυτούς έπαιζαν στο «Everything Everywhere All at Once» ή «Τα πάντα όλα», όπως αποδόθηκε στα ελληνικά.
Την ταινία που απέσπασε τα πιο πολλά και πιο σημαντικά αγαλματίδια της βραδιάς (7 βραβεία από 11 υποψηφιότητες), μεταξύ των οποίων τα Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Πρωτότυπου Σεναρίου.
Τα Όσκαρ της δικαίωσης
«Για όλα τα μικρά αγόρια και κορίτσια που με βλέπετε σήμερα, αυτό είναι ένας φάρος ελπίδας και δυνατοτήτων», είπε η Michelle Yeoh παραλαμβάνοντας το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου. Στα 60 της, η ηθοποιός από τη Μαλαισία είναι η πρώτη Ασιάτισσα που κατακτά το συγκεκριμένο βραβείο.
«Αυτό αποδεικνύει ότι τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα», πρόσθεσε. «Κι εσείς, κυρίες μου… μην αφήσετε ποτέ κανέναν να σας πει πως πέρασε η ακμή σας. Μην τα παρατάτε ποτέ».
«Τα όνειρα είναι κάτι στο οποίο πρέπει να πιστεύουμε», είπε ο Ke Huy Quan παίρνοντας το Όσκαρ Β’ Αντρικού Ρόλου. «Σχεδόν σταμάτησα να πιστεύω στο δικό μου. Σε όλους εκεί έξω, σας παρακαλώ, κρατήστε ζωντανά τα όνειρά σας».
Γεννημένος το 1971, στο Νότιο Βιετνάμ, ο κινεζικής καταγωγής Ke Huy Quan είχε παίξει στην εφηβεία του σε ταινίες όπως «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο Ναός του Χαμένου Θησαυρού» (1984) και «The Goonies» (1985). Όμως, την τελευταία εικοσαετία περίπου δεν είχε καταφέρει να δουλέψει ως ηθοποιός. Μέχρι που ήρθε το «Τα πάντα όλα» να τον επαναφέρει στο προσκήνιο και να τον ανεβάσει στην κορυφή.
«Το ταξίδι μου ξεκίνησε σε μια βάρκα», είπε. «Πέρασα έναν χρόνο σε στρατόπεδο προσφύγων και κάπως κατέληξα εδώ, στη μεγαλύτερη σκηνή του Χόλιγουντ. Λένε πως ιστορίες σαν αυτήν συμβαίνουν μόνο στις ταινίες. Δεν το πιστεύω ότι συμβαίνει σε μένα. Αυτό είναι το Αμερικάνικο Όνειρο».
«Ξέρω πως φαίνεται ότι στέκομαι εδώ πέρα ολομόναχη, αλλά δεν είμαι, είμαι εκατοντάδες άνθρωποι», είπε η Jamie Lee Curtis παίρνοντας το Όσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου. «Σε όλους τους ανθρώπους που έχουν υποστηρίξει τις ταινίες του είδους που έχω κάνει όλα αυτά τα χρόνια, στους χιλιάδες και εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, μόλις κερδίσαμε Όσκαρ μαζί».
H 64χρονη κόρη δύο θρυλικών ηθοποιών, της Janet Leigh και του Tony Curtis, είχε βρεθεί πρόσφατα και στο επίκεντρο της συζήτησης περί ευνοιοκρατίας, λέγοντας επίσης ότι δεν είναι μόνη. «Η συζήτηση αυτή περί νεποτισμού έγινε για να μας μειώσει και να μας υποβαθμίσει και να μας μειώσει», είχε γράψει στο Instagram. «Δεν είμαι μόνη. Υπάρχουν πολλοί σαν εμένα. Αφοσιωμένοι στην τέχνη μας. Περήφανοι για την καταγωγή μας. Πιστοί στην πεποίθηση ότι έχουμε δικαίωμα να υπάρχουμε».
Φαβορί παρά τις ενστάσεις
Ο μόνος της βραβευμένης υποκριτικής τετράδας που δεν έπαιζε στο «Τα πάντα όλα» είναι ο Brendan Fraser, εξαρχής φαβορί για Όσκαρ Α’ Αντρικού Ρόλου. H ερμηνεία του στη «Φάλαινα» είχε τραβήξει την προσοχή τόσο θετικά όσο και αρνητικά (αλλά η Ακαδημία του Κινηματογράφου φάνηκε να είναι κατά πλειοψηφία υπέρ, βραβεύοντας την ταινία και για Best Makeup and Hairstyling).
«Ξεκίνησα σε αυτή τη δουλειά πριν από 30 χρόνια και τα πράγματα δεν μου ήρθαν εύκολα», είπε ο 54χρονος ηθοποιός επί σκηνής. «Θέλω απλώς να σας ευχαριστήσω για αυτή την αναγνώριση». Έχοντας παίξει σε blockbusters όπως η τριλογία της «Μούμιας», o Brendan Fraser πέρασε για κάποια χρόνια στην αφάνεια, αντιμετωπίζοντας προσωπικά και οικογενειακά προβλήματα – ανάμεσά τους η κατηγορία που είχε απευθύνει στον πρόεδρο της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ για παρενόχληση (εξαιτίας της οποίας μποϊκοτάρει ακόμα τις Χρυσές Σφαίρες).
Η «Φάλαινα» είναι από τους ρόλους που η σωματική μεταμόρφωση του ηθοποιού φαίνεται να του δίνει πόντους. Υπάρχει βέβαια κι ο αντίλογος, που λέει ότι είναι μια ταινία φτιαγμένη από αδύνατους ανθρώπους που πατάει πάνω σε δικά τους στερεότυπα για το πώς ζει ένας χοντρός – αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
Ένα ακόμα μήνυμα υπέρ της διαφορετικότητας
Το «Τα πάντα όλα» γράφτηκε και σκηνοθετήθηκε από τους 35χρονους Daniel Kwan και Daniel Scheinert. Παραλαμβάνοντας το Όσκαρ σκηνοθεσίας, ο δεύτερος απευθύνθηκε στους γονείς του λέγοντας: «Σας ευχαριστώ που δεν συνθλίψατε τη δημιουργικότητά μου όταν έκανα πραγματικά άβολες ταινίες τρόμου, ή πραγματικά διεστραμμένες κωμωδίες, ή τότε που ντυνόμουν γυναίκα όταν ήμουν παιδί, κάτι που δεν συνιστά απειλή για κανέναν».
Το τελευταίο σχόλιό του ήταν βολή στις νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθούν διάφορες αμερικανικές πολιτείες εναντίον των drag queens. Ήδη η πολιτεία του Τενεσί έχει ποινικοποιήσει τα σόου σε δημόσιους χώρους με «άντρες που παριστάνουν τις γυναίκες και γυναίκες που παριστάνουν τους άντρες, υπό τον κίνδυνο ότι μία τέτοια παράσταση μπορεί να την παρακολουθήσουν και παιδιά».