JA Greece

ΜΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΤΙΚΗ «STARTUP» ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

Πέντε μαθητές από το Ειδικό Γυμνάσιο/Λύκειο Κωφών και Βαρηκόων Θεσσαλονίκης μάς γεμίζουν χαμόγελα, χάρη σε μια startup με επίκεντρο την συμπερίληψη, που διακρίθηκε στην Ευρώπη.

Χρήστος Γκανάτσας, Σταυρούλα Δόντσιου, Λευτέρης Κουκούλης, Νίκος Τραγιαννόπουλος, Σωτηρία Μπέλτσου. Πέντε μαθητές και μαθήτριες από το Ειδικό Γυμνάσιο/Λύκειο Κωφών και Βαρηκόων Θεσσαλονίκης μας γεμίζουν χαμόγελα, θυμίζοντάς μας τι μπορείς να καταφέρεις όταν προσπαθείς και όταν έχεις υποστήριξη.

Οι πέντε νέοι είναι τα μέλη της μαθητικής «startup» ομάδας «Let’s Go», που πριν λίγο καιρό ταξίδεψε στην Κατάνια της Ιταλίας για να αναμετρηθεί με άλλες 39 καινοτόμες μαθητικές «επιχειρήσεις», εκπροσωπώντας την Ελλάδα και το Junior Achievement Greece στον Πανευρωπαϊκό Τελικό Μαθητικό Διαγωνισμό Επιχειρηματικότητας του Junior Achievement.

Επιστρέφοντας με μια διάκριση

Η ομάδα «Let’s Go» επέστρεψε στην Ελλάδα με μια σημαντική διάκριση, αφού απέσπασε θετικά σχόλια από το κοινό και την κριτική επιτροπή και αναδείχθηκε αγαπημένη μαθητική «startup» της Ευρώπης, κερδίζοντας το Βραβείου Κοινού – Public Choice Award. Με την κατάκτηση του συγκεκριμένου βραβείου, η «Let’s Go» έγινε η πρώτη ελληνική ομάδα που το κερδίζει, ενώ είναι η πρώτη φορά που συμμετείχαν στον Πανευρωπαϊκό Τελικό του «JA Company Program» κωφοί μαθητές και μαθήτριες.

Όπως μου λέει ο Χρήστος, η διάκριση αυτή «αποτελεί τρανταχτή απόδειξη, πρώτα για μας και μετά για την κοινωνία, ότι μπορούμε να καταφέρουμε τα πάντα, ξεπερνώντας κάθε εμπόδιο που προκαλεί η αναπηρία μας. Αυτό που χρειάζεται είναι να πιστέψουμε στις δυνάμεις μας και να εργαστούμε συστηματικά και ομαδικά».

Τον ρωτάω τι αποκόμισε από τον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό. «Το βραβείο για μένα και την ομάδα είναι ότι εκπροσωπήσαμε την Ελλάδα, το Junior Achievement Greece και την κοινότητα των κωφών στον πιο σημαντικό Ευρωπαϊκό διαγωνισμό μαθητικής επιχειρηματικότητας (JA Europe/GEN-E 2024). Κερδίσαμε μια διεθνή εμπειρία μέσα από την αλληλεπίδραση με μαθητές από άλλες χώρες. Αποκτήσαμε μια καλύτερη κατανόηση του διεθνούς ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, παρατηρώντας πώς εργάστηκαν οι άλλες ομάδες, μαθαίνοντας νέες μεθόδους και στρατηγικές. Όλα αυτά μπορεί να μας εμπνεύσουν και να μας βοηθήσουν να βελτιώσουμε τις δικές μας προσεγγίσεις στο μέλλον».

Η startup των μαθητών

Τι είναι αυτό που εφτιαξαν οι μαθητές και ενθουσίασε την Ευρώπη; Χρησιμοποιώντας μεταχειρισμένα LEGO® τουβλάκια, δημιούργησαν κοσμήματα και αξεσουάρ μόδας, καθώς και το καινοτόμο επιτραπέζιο παιχνίδι για άτομα με οπτική αναπηρία TriGO που χρησιμοποιείται ήδη σε ελληνικά σχολεία και επιτρέπει στα άτομα με προβλήματα όρασης να παίζουν ισότιμα με βλέποντες. «Θα καλέσουμε όλη την Ευρώπη να μπει στον κόσμο της "Let’s Go", στον κόσμο όπου όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι», είχε δηλώσει μετά την πρώτη νίκη της startup ο μαθητής Γ’ Λυκείου και Γενικός Διευθυντής της, Χρήστος Γκανάτσας.

Άλλωστε, στους στόχους της ομάδας είναι να δημιουργήσει έναν βιώσιμο κόσμο ισότητας, συμπερίληψης και αποδοχής. Στο σημείο αυτό στέκεται πολύ ο Χρήστος. «Στην ελληνική κοινωνία υπάρχουν αρκετά σημεία που χρειάζονται βελτίωση, όσον αφορά την ισότιμη πρόσβαση και συμπερίληψη των κωφών και βαρήκοων. Ένα πρώτο βήμα είναι η ποιοτική και προσβάσιμη εκπαίδευση. Δυστυχώς, σήμερα υπάρχουν σχολεία για κωφά και βαρήκοα παιδιά μόνο σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Πάτρα. Δεν διαθέτουν οικοτροφεία, που σημαίνει ότι δεν μπορούν να φιλοξενήσουν παιδιά από άλλες πόλεις. Έτσι, το δικαίωμα για ισότιμη εκπαίδευση δεν είναι αυτονόητο για όλους.

»Επίσης, η διάθεση διερμηνέα για κωφούς και βαρήκοους, ενώ κρίνεται απαραίτητη για την ισότιμη πρόσβασή τους, δεν είναι δεδομένο ότι παρέχεται. Οι άνθρωποι αυτοί δικαιούνται ελάχιστες ώρες διά ζώσης διερμηνείας από το κράτος, με αποτέλεσμα να την αξιοποιούν μόνο σε σημαντικές επικοινωνίες, όπως για ιατρικά και νομικά θέματα. Υπάρχει σύστημα για απομακρυσμένη διερμηνεία, αλλά δεν είναι αρκετό. Τέλος, είναι σημαντικό η κοινωνία μας να εκπαιδευτεί και να ευαισθητοποιηθεί σχετικά με τις ανάγκες των κωφών και βαρήκοων, ώστε να υπάρχει αλληλεγγύη και αμοιβαία κατανόηση και σε εργασιακά ζητήματα. Οι κωφοί αντιμετωπίζουν περιορισμένες ευκαιρίες απασχόλησης και δικαίως ζητούν να έχουν ίσες ευκαιρίες όπως όλοι».

«Σίγουρα έχει γίνει πρόοδος, αλλά είναι αργή και απαιτείται συστηματική προσέγγιση. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η νοηματική γλώσσα έχει αναγνωριστεί ως επίσημη γλώσσα των κωφών και είναι ισότιμη με την ομιλούμενη. Πλέον, είναι απαιτούμενο στην εκπαίδευση των κωφών οι εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν τη νοηματική γλώσσα. Επίσης, η ανάπτυξη της τεχνολογίας για κωφούς είναι σημαντική για την πρόσβασή τους σε πληροφορίες και υπηρεσίες, καθώς και για τη διευκόλυνση της καθημερινής τους ζωής. Υπάρχει ανάγκη για περισσότερες πρωτοβουλίες για την προστασία και την ενίσχυση των δικαιωμάτων των κωφών και την προσπάθεια ενσωμάτωσής τους στην κοινωνία».

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.