ΚΟΡΙΝ ΓΟΥΙΝΤΕΡΣ: «O ΦΟΒΟΣ ΔΕΝ ΜΕ ΣΤΑΜΑΤΑ ΠΟΤΕ»
H Αμερικανίδα σοπράνο Κορίν Γουίντερς, που βρίσκεται στην Αθήνα για να ερμηνεύσει την Ιφιγένεια σε δύο σπουδαίες όπερες, εξομολογείται πώς καταφέρνει να είναι ικανοποιημένη από την καριέρα και από τη ζωή της συνολικά.
Τι φαντάζεσαι ότι κάνει μια διεθνούς φήμης σοπράνο αφού έχει ερμηνεύσει επί σκηνής έναν απαιτητικό ρόλο; Μάλλον όχι να απολαμβάνει μια μπίρα, σωστά; Κι όμως, αυτός είναι ένας από τους τρόπους που αποφορτίζεται η Κορίν Γουίντερς! H Αμερικανίδα σοπράνο ετοιμάζεται να πρωταγωνιστήσει στην Αθήνα όχι σε μία αλλά σε δύο όπερες, που μάλιστα θα παίζονται διαδοχικά την ίδια βραδιά: «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» και «Ιφιγένεια εν Ταύροις».
Και τις δύο έχει συνθέσει ο βοημικής καταγωγής Κρίστοφ Βίλλιμπαλντ Γκλουκ, το 1774 και το 1779 αντίστοιχα. Το τωρινό τους ανέβασμα στο πλαίσιο της ίδιας παράστασης, σε σκηνοθεσία του γεννημένου στη Μόσχα Ντμίτρι Τσερνιακόφ, είναι μια μεγάλη διεθνής συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το Φεστιβάλ του Αιξ αν Προβάνς και την Εθνική Όπερα του Παρισιού.
Το δίπτυχο έκανε πρεμιέρα στο Αιξ αν Προβάνς, στη Νότια Γαλλία, και στις 2 Οκτωβρίου 2024 κατέκτησε μια σημαντική διάκριση στα International Opera Awards: το βραβείο στην κατηγορία «Καλύτερη νέα παραγωγή όπερας».
Στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», η θεά Άρτεμη απαιτεί τη θυσία της Ιφιγένειας, της κόρης του βασιλιά των Μυκηνών Αγαμέμνονα, προκειμένου οι άνεμοι να γίνουν ούριοι και ο ελληνικός στόλος να μπορέσει να ξεκινήσει το ταξίδι του για την Τροία.
H «Ιφιγένεια εν Ταύροις» τοποθετείται σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, στην Ταυρίδα, όπου η Ιφιγένεια ως ιέρεια της Αρτέμιδας είχε αποστολή να θυσιάζει όποιον ξένο έφτανε στη χώρα.
Πώς το θύμα της Αυλίδας γίνεται ο δήμιος της Ταυρίδας; Αυτό το ερώτημα θέτει ο σκηνοθέτης του διπτύχου, που δικαιολογεί την επιλογή της Κορίν Γουίντερς για τον πρωταγωνιστικό ρόλο ως εξής: «Ανήκει σε μια πολύ μικρή μερίδα εντελώς ατρόμητων σύγχρονων τραγουδιστριών. Αυτό που κάνει την Κορίν μοναδική είναι η ικανότητά της να δημιουργεί ηλεκτρισμό στη σκηνή. Χιλίων βολτ. Βγάζει μια φλόγα που καίει ασταμάτητα μέσα από το εσωτερικό του κάθε χαρακτήρα που ενσαρκώνει».
Η ίδια εξηγεί στη συνέντευξή μας πώς το πετυχαίνει αυτό, ενώ απολαμβάνει στα ρεπό της τις ομορφιές της Αθήνας, από την Ακρόπολη έως τις ηλιόλουστες κοντινές παραλίες!
– Τι σημαίνει για σένα ο μύθος της Ιφιγένειας; Ήσουν εξοικειωμένη με τις ελληνικές τραγωδίες πριν αναλάβεις τον ρόλο;
Ήμουν εξοικειωμένη με την ιστορία, αλλά δεν μπορούσα να συλλάβω απόλυτα τον χαρακτήρα της Ιφιγένειας μέχρι που ξεκινήσαμε να δουλεύουμε την παράσταση. Είναι μια γυναίκα με βαθιά αισθήματα, αλλά συχνά πρέπει να παραμερίσει τα συναισθήματά της εν ονόματι του καθήκοντος, είτε αυτό είναι προς την οικογένειά της είτε προς τον δημόσιο ρόλο της. Έχω δει ανάλογα μοτίβα στον εαυτό μου, οπότε προσπάθησα να φέρω τη δική μου εμπειρία στη δημιουργική διαδικασία.
– Η ελληνική μυθολογία είναι βαθιά ριζωμένη στην αρχαία ιστορία και κουλτούρα. Πώς φέρνεις έναν τόσο διαχρονικό χαρακτήρα όπως η Ιφιγένεια στη σύγχρονη εποχή;
Η ιστορία της Ιφιγένειας γίνεται σύγχρονη απλώς και μόνο εντάσσοντάς την σε πραγματικές καταστάσεις. Το σημερινό κοινό συνδέεται με κάτι με το οποίο μπορεί να σχετιστεί, οπότε μετατρέποντας αυτούς τους χαρακτήρες σε πραγματικούς ανθρώπους αντί για αρχέτυπα, έχουμε τη δυνατότητα να πούμε αυτές τις ιστορίες με ειλικρίνεια και να τις καταστήσουμε επίκαιρες.
– Ο σκηνοθέτης είπε ότι σε επέλεξε γιατί ανήκεις «σε μια πολύ μικρή μερίδα εντελώς ατρόμητων σύγχρονων τραγουδιστριών». Πώς προσεγγίζεις τον φόβο, τόσο στη δουλειά όσο και στην καθημερινότητά σου;
Η Αμερικανίδα ζωγράφος Τζόρτζια Ο' Κιφ το είπε τέλεια: «Ήμουν φοβισμένη κάθε μέρα της ζωής μου, αλλά αυτό δεν με εμπόδισε να κάνω ό,τι ήθελα». Αυτό ακριβώς αισθάνομαι κι εγώ. Πάντα φοβάμαι γιατί παίρνω ρίσκα, αλλά ο φόβος δεν με σταματά ποτέ».
– Ποιος είναι ο μεγαλύτερός σου φόβος;
Ο μεγαλύτερός μου φόβος είναι να μην ζω μια ζωή που δεν είναι αρκετά γεμάτη, γι’ αυτό και πάντα ωθώ τον εαυτό μου να βγαίνει από το cοmfort zone μου σε όλες τις πτυχές της ζωής μου.
– Το να πρωταγωνιστείς σε δύο αλλεπάλληλες παραστάσεις όπερας καθεμιά από τις οποίες έχει διάρκεια σχεδόν δύο ωρών πρέπει να είναι εξαιρετικά απαιτητικό. Τι απαιτεί από σένα, τόσο σε σωματικό όσο και σε ψυχικό επίπεδο;
Είναι μια πρόκληση που απαιτεί πολύ φαγητό, ύπνο, συγκέντρωση και σωματικές αντοχές! Κρατώ δυνατό το σώμα μου πηγαίνοντας συστηματικά για τρέξιμο και το μυαλό μου κάνοντας διαλογισμό και δίνοντας προτεραιότητα στην ξεκούραση.
– Μετά από μια τόσο έντονη και συναισθηματικά φορτισμένη παράσταση, έχεις κάποιες συνήθειες που σε αποφορτίζουν και σε επαναφέρουν στην καθημερινότητα;
Μετά από την παράσταση απολαμβάνω μια μπίρα και έναν καλό βραδινό ύπνο. Την επόμενη μέρα προσπαθώ να κρατάω αρκετό ελεύθερο χρόνο για ανάκτηση δυνάμεων.
– Αν δεν ήσουν τραγουδίστρια όπερας, τι θα μπορούσες να είσαι;
Ψυχολόγος ή συγγραφέας. Ακόμα γράφω για την πλάκα μου, και χρησιμοποιώ τις γνώσεις μου στην ψυχολογία για να μπαίνω στο μυαλό των χαρακτήρων που υποδύομαι.
– Πώς θέτεις προσωπικούς και επαγγελματικούς στόχους και τι σε βοηθάει να τους πετύχεις;
Θέτω στόχους με βάση το τι επιθυμώ πραγματικά για τη ζωή μου, όχι τι νομίζω ότι θα εντυπωσιάσει ή θα ευχαριστήσει τους άλλους. Είτε πρόκειται για την εκμάθηση ξένων γλωσσών, είτε για την προετοιμασία για νέους ρόλους ή για έναν ημιμαραθώνιο, προπονούμαι με συνέπεια και κάνω μικρά βήματα καθημερινά προς τον στόχο μου.
– Τι άλλο κάνεις για να είσαι σε φόρμα;
Πηγαίνω σχεδόν παντού με τα πόδια και τρέχω αρκετές φορές τη βδομάδα. Δεν είναι μόνο εξαιρετικό για τη φυσική κατάσταση, αλλά και για την ψυχική υγεία και την συναισθηματική ισορροπία.
– Η καριέρα σου διαγράφει μια σταθερή ανοδική πορεία. Υπήρξαν εμπόδια ή προκλήσεις στην πορεία;
Η πανδημία υπήρξε προφανώς ένα εμπόδιο για μένα, όπως και για όλους τους καλλιτέχνες, αλλά ακόμα και πριν από αυτή, υπήρχαν στιγμές που η καριέρα μου ήταν στάσιμη. Τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε μια συνεχή ανοδική πορεία γιατί σταμάτησα να εστιάζω σε πράγματα που δεν μπορώ να ελέγξω και μετατόπισα την προσοχή μου στο να νιώθω εγώ γεμάτη και ικανοποιημένη στη δουλειά μου.
– Τι σε γεμίζει με χαρά στη ζωή;
Είμαι πιο χαρούμενη όταν με εμπνέει αυτό που κάνω, είτε αυτό σημαίνει να τραγουδάω, να διδάσκω, να συζητάω σε βάθος με φίλους πίνοντας καφέ, να πηγαίνω σε μια έκθεση, να διαβάζω, να περπατώ στη φύση ή να εξερευνώ μια νέα πόλη.
– Δεδομένου ότι ο μύθος της Ιφιγένειας έχει στο φόντο τον καταστροφικό πόλεμο της Τροίας, θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μου την άποψή σου για τις διαμάχες που μαίνονται αυτή τη στιγμή στον κόσμο, π.χ. στην Ουκρανία και τη Γάζα;
Ο πόλεμος είναι καταστροφικός για όλους τους εμπλεκόμενους, ειδικά για τους αθώους αμάχους, και ελπίζω η κοινωνία μας να κινηθεί προς πιο ειρηνικούς τρόπους ύπαρξης στις επόμενες γενιές.
Το δίπτυχο όπερας Ιφιγένεια εν Αυλίδι & Ιφιγένεια εν Ταύροις θα παρουσιαστεί στις 10, 13, 16, 19, 22, 27 και 30 Οκτωβρίου 2024, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ. Κλείσε εισιτήρια