ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ ΠΩΣ ΗΤΑΝ ΒΑΜΜΕΝΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ
Μια έκθεση στη Νέα Υόρκη μπλέκει αρχαία αγάλματα με σύγχρονα αντίγραφα που επιχειρούν να δείξουν τα χρώματα που είχαν τα πρωτότυπα στην αρχαιότητα. Ήταν όμως έτσι;
Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με κάτι προσωπικό: Λατρεύω τα κυκλαδικά ειδώλια. Τα έχω θαυμάσει πολλές φορές στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ενώ έχω μια ρέπλικα στο σπίτι που λατρεύω πραγματικά: ένα μικρό κεφάλι σαν από κυκλαδικό ειδώλιο, σμιλεμένο σε κατάλευκο μάρμαρο από μαρμαροτεχνίτη της Τήνου. Αν έπαιρνες έναν μαρκαδόρο και του ζωγράφιζες μάτια, θα μου φαινόταν σίγουρα καρικατούρα. Μπορεί όμως να είχε και μάτια και άλλα χρωματιστά χαρακτηριστικά στην αρχαιότητα. Γιατί ξέρουμε ότι πολλά αρχαία αριστουργήματα που έχουμε θαυμάσει κατάλευκα ήταν επιζωγραφισμένα – ακόμα και τα μάρμαρα του Παρθενώνα.
Αυτό έρχεται να προβάλλει η έκθεση Chroma: Ancient Sculpture in Color, που παρουσιάζεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Ανάμεσα σε εκθέματα από τις μόνιμες συλλογές του, έχουν τοποθετηθεί 17 αντίγραφα αρχαίων αγαλμάτων, στις ίδιες ακριβώς διαστάσεις, αλλά ζωγραφισμένα όπως εκτιμάται ότι θα ήταν στην αρχαιότητα.
Τα πρωτότυπα, αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά, χρονολογούνται από το 2700 π.Χ. έως τον 3ο μ.Χ. αιώνα. Η εκτίμηση για το πώς ήταν βαμμένα και τα σχετικά αντίγραφα έχουν γίνει από ένα ζευγάρι Γερμανών καθηγητών αρχαιολογίας, τον Vinzenz Brinkmann και την Ulrike Koch-Brinkmann, που έχουν αφιερώσει την καριέρα τους στη μελέτη της πολυχρωμίας των αγαλμάτων στην αρχαιότητα.
Τα στοιχεία στα οποία βασίζονται είναι ιστορικά, αλλά από ένα σημείο και μετά έχουν πάρει κάποιες πρωτοβουλίες με τις οποίες πολλοί επιστήμονες διαφωνούν.
Γιατί ναι, υπάρχουν ιστορικά ευρήματα που υποδεικνύουν ότι τα αγάλματα και άλλα γλυπτά της αρχαιότητας ήταν πολύχρωμα. Οι δύο αρχαιολόγοι τα έχουν μελετήσει ενδελεχώς και έχουν αξιοποιήσει όλα τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για να τα αναλύσουν. Ωστόσο, τα υπάρχοντα ευρήματα αφήνουν και πολλά κενά, τα οποία οι ίδιοι τόλμησαν να καλύψουν.
Τα μαρμάρινα αγάλματα δεν έμεναν λευκά
Η συνήθεια να θαυμάζουμε την απλότητα του λιτού λευκού στα μαρμάρινα αγάλματα της αρχαιότητας καλλιεργήθηκε τους τελευταίους αιώνες. Από τα πιο σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση ήταν η έκδοση δίτομου σχετικού έργου το 1764, από τον Johann Joachim Winckelmann. Έκτοτε, η παρανόηση αυτή έχει χρησιμοποιηθεί ακόμα και ως επιχείρημα για τη «λευκή υπεροχή».
Όπως σημειώνει η αφροαμερικανίδα ιστορικός Nell Irvin Painter στο βιβλίο της με τίτλο The History of White People, «το χρώμα στη γλυπτική κατέληξε να θεωρείται βάρβαρο, καθώς θεωρήθηκε δεδομένο ότι οι ανώτεροι αρχαίοι Έλληνες ήταν πολύ εκλεπτυσμένοι για να βάζουν χρώματα σε ό,τι φιλοτεχνούσαν».
Η έκθεση Chroma φιλοδοξεί να βάλει ένα λιθαράκι προς τη σωστή κατεύθυνση. «Αυτή η πρωτοποριακή έκθεση ζωντανεύει όπως ποτέ μέχρι τώρα τα αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά εκθέματα του Μουσείου», σημειώνει ο διευθυντής του Met, Max Hollein. «Είναι πραγματικά μια έκθεση που ζωντανεύει την ιστορία μέσα από ενδελεχή έρευνα και επιστημονική διερεύνηση, και παρουσιάζει νέα δεδομένα για έργα που ανήκουν πολύ καιρό στη συλλογή του Met».
Ο ίδιος εκτιμά ότι το 80% των επισκεπτών του μουσείου θα έρθει για πρώτη φορά αντιμέτωπο με την έννοια του χρώματος στα αρχαία αγάλματα, υποστηρίζοντας ότι θα είναι γι’ αυτούς «η απόλυτη αποκάλυψη και θεωρώ ότι αυτό έχει τεράστια εκπαιδευτική αξία».
Οι ενστάσεις για τα χρώματα
Η έκθεση διερευνά την πολυχρωμία στα αρχαία αγάλματα μέσα από 4 άξονες:
- ανακάλυψη και αναγνώριση χρωμάτων και άλλων ειδών επεξεργασίας στην επιφάνεια αρχαίων γλυπτών,
- ανασύσταση και ερμηνεία της πολυχρωμίας στα αρχαία Ελληνικά και Ρωμαϊκά αγάλματα,
- τον ρόλο της πολυχρωμίας στη μετάδοση νοημάτων σε Ελληνικά και Ρωμαϊκά πλαίσια,
- το πώς η πολυχρωμία έγινε δεκτή σε μεταγενέστερες περιόδους.
Όσοι εκφράζουν τις ενστάσεις τους για την όλη προσέγγιση, στέκονται στο ότι οι εκτιμήσεις των Γερμανών αρχαιολόγων ναι μεν βασίζονται σε υπαρκτά δεδομένα, αλλά ο τρόπος που έχουν αποδοθεί αυτά –και συμπληρωθεί τα κενά– μπορεί να δημιουργήσει στο επισκέπτη την εξής εντύπωση: ότι αυτή είναι η μοναδική και απόλυτα σωστή προσέγγιση, ενώ είναι απλώς μία από διάφορες σχετικές απόπειρες.
Επίσης, επισημαίνουν ότι τα αντίγραφα δεν είναι από μάρμαρο, που θα είχε διαφορετική αλληλεπίδραση με τα χρώματα, και ότι το φυσικό φως που τα έλουζε στην αρχαιότητα δεν μοιάζει με το φως στο εσωτερικό οποιουδήποτε μουσείου.
Η μέση οδός
«Εκείνο που κάνουμε είναι να δημιουργούμε προτάσεις και ζητάμε από το κοινό να διαβάζει πίσω από τις λέξεις», είπε ο Brinkmann στους New York Times, προσθέτοντας ότι στις δεκαετίες που ασχολείται με το θέμα έχει συνεργαστεί με περισσότερους από 100 ερευνητές. «Όλα θεωρούνται αποτέλεσμα μιας διαδικασίας».
Οι δημιουργίες του ζεύγους έχουν παρουσιαστεί στο παρελθόν σε έκθεση με τίτλο Gods in Color, η οποία ταξίδεψε σε διάφορα μουσεία. Φωτογραφίες από τα επιχρωματισμένα αγάλματά τους έχουν κυκλοφορήσει αρκετά στο διαδίκτυο (όπως στο λήμμα για την Στήλη του Αριστίωνος στη Βικιπαίδεια), ενώ η προσέγγισή τους έχει υιοθετηθεί επακριβώς στο βιντεοπαιχνίδι Assassin’s Creed Odyssey, που διαδραματίζεται στην αρχαία Ελλάδα.
Κι αν η συνύπαρξή τους με τα πρωτότυπα τους δίνει μια επιπλέον σφραγίδα εγκυρότητας, για τον διευθυντή του Met αυτό δεν συνιστά πρόβλημα. «Είναι μια επαγωγική διαδικασία για να φτάσεις όλο και πιο κοντά στην αλήθεια», επισήμανε στους NYT, προσθέτοντας ότι «ποτέ δεν μπορείς να φτάσεις την απόλυτη αλήθεια».
Η έκθεση «Chroma: Ancient Sculptures in Color» θα διαρκέσει μέχρι τις 26 Μαρτίου 2023.