ΑΝΟΙΞΕ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΟ «ΚΡΥΦΟ» ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΥ
Ρίξε μια ματιά στο δωμάτιο που το 1530 κρυβόταν ο Μιχαήλ Άγγελος, με τοιχογραφίες που αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μόλις 100 επισκέπτες.
Οι τοίχοι ενός κρυφού, υπόγειου δωματίου που ανακαλύφθηκε το 1974, καλυμμένοι με σκίτσα του κορυφαίου αναγεννησιακού γλύπτη, ζωγράφου, αρχιτέκτονα και ποιητή Μιχαήλ Άγγελου, ο οποίος κρυβόταν εκεί, αποκαλύπτονται για πρώτη φορά στο κοινό.
Ο δημιουργός του περίφημου Δαβίδ και αυτός που φιλοτέχνησε με μοναδικό τρόπο την Cappella Sistina, στο Βατικανό, είχε αναγκαστεί να κρύβεται για διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών στη συγκεκριμένη αίθουσα το 1530, προκειμένου να γλυτώσει την θανατική ποινή που είχε διατάξει ο Πάπας Κλήμης Ζ’.
Ο Πάπας, ο οποίος ήταν μέλος της ισχυρής οικογένειας των Μεδίκων, ήταν εξαγριωμένος με τον καλλιτέχνη που βοήθησε στην εξέγερση ενάντια στη βασιλεία τους. Ήταν η ίδια οικογένεια της οποίας τους υπέροχους τάφους σκάλισε ο Μιχαήλ Άγγελος, οι οποίοι βρίσκονται στο παρεκκλήσι ακριβώς πάνω από την κρυψώνα του. Στους οικογενειακούς αυτούς τάφους μπορεί κανείς να θαυμάσει πώς ο καλλιτέχνης απεικόνισε το πέρασμα του χρόνου.
Πώς βρέθηκε το κρυφό δωμάτιο
Πριν από 50 χρόνια, οι επικεφαλής του μουσείου αναζητούσαν ένα κατάλληλο σημείο για να δημιουργήσουν μια νέα έξοδο για τους τουρίστες που επισκέπτονται το παρεκκλήσι των Μεδίκων.
Ανακάλυψαν λοιπόν μια κρυφή πόρτα κάτω από μια ντουλάπα, η οποία οδηγούσε σε ένα ευρύχωρο δωμάτιο 9 τ.μ. Όταν έξυσαν δύο στρώματα γύψου από τους τοίχους, αποκαλύφθηκαν οι ζωγραφιές που ο Μιχαήλ Άγγελος είχε σχεδιάσει χρησιμοποιώντας κάρβουνο και κλαδιά από σαγκουίνι.
«Ζωγράφισε πράγματα από το παρελθόν σα να έκανε ένα ταξίδι στις αναμνήσεις του… ήταν σα να είχε ένα άλμπουμ από τα έργα του», είπε η Paola D’Agostino, διευθύντρια των Μουσείων Bargello, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και τα Παρεκκλήσια των Μεδίκων.
«Είναι ένα μέρος εκπληκτικής ομορφιάς», είπε ο Massimo Osanna, Γενικός Διευθυντής των Μουσείων της Ιταλίας.
Η είσοδος στο μουσείο έχει ανοίξει πειραματικά για το κοινό μέχρι τον Μάρτιο του 2024, με μόνο 4 επισκέπτες να μπορούν να βρεθούν στο δωμάτιο την κάθε φορά. Ο στόχος είναι να διατηρηθούν αδιατάρακτες οι συνθήκες συντήρησης των πολύτιμων σχεδίων, με μικρότερα διαστήματα έκθεσης στον LED φωτισμό και μεγαλύτερα στο σκοτάδι.
«Αυτό το πολύ μικρό δωμάτιο είναι πραγματικά μοναδικό λόγω της εξαιρετικά υποβλητικής του δυναμικής… που ιχνηλατείται από σημάδια που πιστοποιούν τη μεγάλη σαφήνεια σχεδιασμού», σχολιάζει η Francesca de Luca, συντηρήτρια του εν λόγω Μουσείου.
Γιατί κρυβόταν ο Μιχαήλ Άγγελος
Την οργή του Πάπα των Μεδίκων είχε προκαλέσει η δραστηριότητα του Μιχαήλ Άγγελου ως επικεφαλής των οχυρώσεων της βραχύβιας δημοκρατικής κυβέρνησης, η οποία είχε εκδιώξει την οικογένεια το 1527. Στο δωμάτιο τον είχε κρύψει ο Giovan Battista Figiovanni, Ηγούμενος του Σαν Λορέντζο – της μεγαλύτερης Βασιλικής στην οποία βρισκόταν το παρεκκλήσι που είχε σχεδιαστεί από τον Μιχαήλ Άγγελο. Από ένα μικρό παράθυρο μπορούσε να βλέπει τα πόδια των περαστικών.
Έπειτα από δύο μήνες εκεί, ο καλλιτέχνης κατάφερε να κερδίσει την συγχώρεση της οικογένειας και έτσι μπόρεσε να επιστρέψει στα καθήκοντά του, στη Φλωρεντία. Εγκατέλειψε την πόλη τέσσερα χρόνια αργότερα και εγκαταστάθηκε στη Ρώμη όπου έμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του. Ωστόσο, συνέχισε να είναι τόσο αγαπητός στη Φλωρεντία, ώστε η οικογένεια των Μεδίκων έκλεψε τα λείψανά του από τη Ρώμη και τα πήρε πίσω, για να ενταφιαστούν στην τοπική Βασιλική Santa Croce.
Το δωμάτιο, με μήκος 3 μέτρα και ύψος 2,50, χρησιμοποιούνταν ως αποθήκη για κάρβουνο μέχρι το 1955 και μετά σφραγίστηκε και ξεχάστηκε για δεκαετίες, με την πόρτα να καλύπτεται από το μεγάλο έπιπλο.
Σύμφωνα με τον Dal Poggetto, στους τοίχους ο καλλιτέχνης σχεδίασε κάποια παλαιότερα έργα του εμπνευσμένα από το Νέο Σκευοφυλάκιο που βρισκόταν πάνω από αυτόν, όπως τα πόδια του Giuliano de’ Medici, τα οποία βρίσκονται σκαλισμένα στον τάφο του, μαζί με αποφθέγματα της αρχαιότητας.
Μόλις 100 άτομα θα έχουν την ευκαιρία να επισκεφθούν το δωμάτιο μέχρι τις 30 Μαρτίου 2024, με κόστος εισόδου 20 ευρώ.
«Το μέρος αυτό εγγυάται στον σύγχρονο επισκέπτη την εμπειρία να έρθει σε άμεση επαφή όχι μόνο με τη δημιουργική διαδικασία του δασκάλου, αλλά και με την ιδέα της διαμόρφωσης του μύθου του ως θεϊκό καλλιτέχνη», αναφέρει η ανακοίνωση που εξέδωσε το μουσείο των Παρεκκλησιών των Μεδίκων.