Τατιάνα Μπόλαρη/Eurokinissi

10 TIPS ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΤΟΥ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ

Κάθε προσπάθεια αποτελεσματικής διαχείρισης της λίστας του σούπερ μάρκετ αξίζει, καθώς μετριέται σε πολύτιμα ευρώ.

Θυμάστε εκείνη την εποχή που το να ψωνίζεις στο σούπερ-μάρκετ ήταν ένα είδος διασκέδασης; Τότε που είχες στο χέρι σου τη λίστα με τα απαραίτητα, αλλά την καταστρατηγούσες επίτηδες και χαιρόσουν με ένα παραπανίσιο μπουκάλι κρασί Chardonney ή με κάποιο ντελικατέσεν αλλαντικό; (Μη σου πω ότι δεν κοιτούσες καν την τιμή τους).

Περασμένα ναι, ξεχασμένα όχι. Στις μέρες μας η τυπωμένη, χειρόγραφη ή ψηφιακή λίστα με τα ψώνια είναι ιερό κείμενο και απαιτεί σεβασμό και προσήλωση. Γράφεται με εγκράτεια και μαθηματικούς υπολογισμούς και το περιεχόμενό της μπορεί να αλλάξει την τελευταία στιγμή, όταν π.χ. βρεθείς μπροστά στο ράφι με τα ζυμαρικά και δεις άλλα νούμερα από αυτά που ήξερες ως τα χθες.

Δεν είμαι κεφάτη, ψωνίζω από το σούπερ μάρκετ

Διαβάζω και δεν χαίρομαι: «Παρά την πτώση του πληθωρισμού, η ακρίβεια θα συνεχίζει να ταλαιπωρεί τα νοικοκυριά στην Ελλάδα αφού αναμένονται ανατιμήσεις σε άλλα 200 είδη ευρείας κατανάλωσης». Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ, το πρώτο τετράμηνο του 2023 οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανήλθαν στο 16,4%, όταν στα επώνυμα προϊόντα μεσοσταθμικά έφτασαν το 6%.

ψωνίζοντας έξυπνα από το σούπερ-μάρκετ
Γιάννης Παναγόπουλος/EUROKINISSI

Τα άσχημα νέα μαθαίνονται γρήγορα: Αναμένεται να αυξηθεί και η τιμή της αγαπημένης μου γραβιέρας, μου είπε η συμπαθέστατη κυρία που εργάζεται στο ψυγείο με τα τυριά και τα λέμε τα πρωινά του Σαββάτου. Και μετά άκουσα και για αυξήσεις στο ελαιόλαδο και στις ελιές –ναι, ναι, στον ταπεινό μεζές για το καλοκαιρινό ουζάκι– και τέλος δεν έχει ο ανήφορος. Πάμε για σταύρωση ή μου φαίνεται;

Όχι, λένε τα λόγια της παρηγοριάς. Υπάρχει και αποκλιμάκωση τιμών σε κάποια είδη. Προσωπικά, κάθε φορά νομίζω ότι δίνω το κατιτίς παραπάνω όταν φτάνω στο ταμείο του σούπερ μάρκετ. Εσείς;

Και τώρα τι κάνουμε;

  • Συνεχίζουμε να πηγαίνουμε στο σούπερ μάρκετ για τον μεγάλο όγκο των προϊόντων της λίστας μας –και επειδή εκεί υπάρχουν οι προσφορές, τα εκπτωτικά κουπόνια και στα τρία το ένα το παίρνεις «δώρο»– αλλά κάνουμε έρευνα αγοράς και σε μικρότερα καταστήματα ή παντοπωλεία της γειτονιάς, που ενίοτε πετυχαίνουν καλύτερες τιμές από τις μεγάλες αλυσίδες τροφίμων. Πώς γίνεται αυτό; Κι εγώ αναρωτιέμαι. Επίσης, από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ μπορεί ορισμένα προϊόντα να έχουν σημαντικές διαφορές στην τιμή, οπότε αξίζει να μην ψωνίζουμε μηχανικά αλλά να κάνουμε τέτοιες συγκρίσεις.
  • Φτιάχνουμε με μεγαλύτερη προσοχή και σύνεση τη λίστα του σούπερ μάρκετ καταγράφοντας τι πραγματικά λείπει από τα ντουλάπια μας. Προσωπικά, καταγράφω καθημερινά οτιδήποτε τελειώσει, ώστε να φτιάξω μία ρεαλιστική και όχι φαντασιακή λίστα – και επ’ ουδενί μία λίστα επιθυμιών.
  • Προγραμματίζουμε το μενού της εβδομάδας, ώστε να μην αγοράζουμε προϊόντα που δεν θα καταναλώσουμε ή που τελικά θα πετάξουμε. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών εκτιμάται ότι παγκοσμίως το 17% των τροφίμων σπαταλάται σε επίπεδο λιανικής και καταναλωτή. (Αφήστε που όταν φτιάχνουμε ένα πρόγραμμα σπιτικών γευμάτων, πιο δύσκολα παραγγέλνουμε απέξω, με το κόστος που αυτό συνεπάγεται).

Ψωνίζοντας έξυπνα στο σούπερ-μάρκετ
Γιάννης Παναγόπουλος/EUROKINISSI

  • Ξέρω φίλο που αντιστρέφει τη διαδικασία: πρώτα μπαίνει σε ιστοσελίδες σούπερ μάρκετ για να δει τις προσφορές και μετά συντάσσει τη λίστα με τα μενού της εβδομάδας. Αν σας περισσεύει τόσος χρόνος, είναι κι αυτό μία έξυπνη λύση. Μαγειρεύω με τα φθηνότερα υλικά της εβδομάδας. Προσφορά στα κατεψυγμένα είδη; Τρίτη: φασολάκια λαδερά, Πέμπτη: αρακάς κοκκινιστός.
  • Αφαιρούμε από τη λίστα του σούπερ-μάρκετ τη μαναβική και ψωνίζουμε φρούτα και λαχανικά από τη λαϊκή αγορά, στην οποία δεν πηγαίνουμε πρώτοι-πρώτοι, αλλά εμφανιζόμαστε προς το μεσημεράκι που πέφτουν οι τιμές. Στους πάγκους της λαϊκής δεν είναι μόνο πιο φθηνά αυτά που αγοράζουμε, αλλά και πιο φρέσκα. Οπότε οι πιθανότητες να πέσουμε στην παγίδα του «food waste» μειώνονται. Όσο για τα βιολογικά προϊόντα, και αυτά τα βρίσκει κανείς φθηνότερα στη λαϊκή της γειτονιάς του.
  • Δεν τσιμπάμε στο προϊόν «έτοιμη σαλάτα», ή κάπως έτσι τέλος πάντων, που φιγουράρει στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ και μας απαλλάσσει από το καθάρισμα, πλύσιμο και κόψιμο της σαλάτας. Τουλάχιστον όχι όταν είναι δυσανάλογα πιο ακριβές απ’ ό,τι τα υλικά τους.
  • Ακολουθούμε τις συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής ανάλογα με το βαλάντιό μας: εκεί που λέει, για παράδειγμα, «φρέσκα μούρα», μπορείς να χρησιμοποιήσεις κατεψυγμένα, μειώνοντας έτσι το κόστος του smoothie ή του γλυκού σου. (Τα κατεψυγμένα έχουν γενικότερα τη χάρη τους: πολύ δύσκολα τα πετάς γιατί στον καταψύκτη έχουν ζωή μπροστά τους).

Ψωνίζοντας στο σούπερ-μάρκετ
Μιχάλης Καραγιάννης/EUROKINISSI

  • Κοίταζε πάντα τις ημερομηνίες λήξης των προϊόντων που αγοράζεις. Τον πρώτο καιρό της πανδημίας που όλοι «στοκάραμε» τρόφιμα, αρκετοί από εμάς πετάξαμε προϊόντα που δεν είχαν τελικά και τόσο μεγάλη διάρκεια ζωής. Αυτό αφορά κυρίως σε αγορές ειδών που ανήκουν στις προσφορές των σούπερ μάρκετ, που λειτουργούν σαν κράχτες και μας παρασέρνουν σε μαζικές αγορές.
  • Από την άλλη μεριά, μην παίρνεις τόσο τοις μετρητοίς τις ημερομηνίες λήξης όταν πρόκειται για τα γιαούρτια και δη τα παραδοσιακά με την πέτσα, τα οποία καταναλώνονται έως και λίγες μέρες αργότερα, αν η εμφάνιση, η γεύση και το άρωμά τους δεν έχουν αλλοιωθεί. Τα γιαούρτια ζουν περισσότερο απ’ όσο θα περιμέναμε. Σαν τη θεία μας από την Ικαρία ένα πράμα.
  • Η τιμή του κρέατος –θα το έχετε ήδη προσέξει– ακριβαίνει αργά και σταθερά. Οπότε, ακολουθούμε τη μεσογειακή διατροφή μειώνοντας το κρέας και αυξάνοντας τα όσπρια και τα λαχανικά, που μπαίνουν στη λίστα πρώτα-πρώτα γιατί κάνουν καλό όχι μόνο στα οικονομικά μας, αλλά και στην υγεία μας.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.