9 ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΗΞΕΡΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ GEORGIA O’KEEFFE
H Georgia O’Keeffe υπήρξε μία από τις σημαντικότερες Αμερικανίδες ζωγράφους του 20ού αιώνα και το έργο της περιλαμβάνει πολλά περισσότερα θέματα από τα πολυσυζητημένα της λουλούδια.
Γεννημένη το 1887, η δεύτερη από 7 παιδιά, η Georgia O’Keeffe μεγάλωσε σε μια φάρμα στο Ουισκόνσιν και από πολύ μικρή ηλικία ήξερε τι ήθελε να γίνει: Ζωγράφος. Στην ανδροκρατούμενη εικαστική σκηνή της Αμερικής των αρχών του 20ού αιώνα, η O’Κeeffe κατάφερε να ξεχωρίσει αναπτύσσοντας το χαρακτηριστικό της στυλ ζωγραφικής, μακριά από καλλιτεχνικές τάσεις και ταμπέλες, και παρέμεινε πάντα πιστή στο ανεξάρτητο πνεύμα και το όραμά της της.
Με μια προοδευτική και προκλητική ματιά πάνω στην πηγή έμπνευσής της, τη φύση, κατάφερε να αναγνωριστεί παγκοσμίως από κοινό και κριτικούς και να τιμηθεί για το έργο της εν ζωή.
1. Η Georgia O’Keeffe στο MoMA
Η Georgia O’Keeffe ήταν η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με αναδρομική έκθεση στο MoMA, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη. Η έκθεση του 1946 συμπεριελάμβανε τα υπερμεγέθη λουλούδια για τα οποία είναι ευρύτερα γνωστή, αλλά και μια αναφορά στη σημαντική πορεία της μέχρι τότε, από τα πρώτα της αφηρημενα έργα μέχρι τα τοπία από τα ταξίδια της στο Μεξικό.
2. Αρνιόταν ότι τα λουλούδια της ήταν σύμβολα γυναικείων γεννητικών οργάνων
Αν και οι κριτικοί τέχνης επέμεναν να βλέπουν τις απεικονίσεις των λουλουδιών της ως έκφραση της σεξουαλικότητας της, Georgia O’Keeffe αρνιόταν αυτές τις ερμηνείες. Για εκείνη, ήταν ένας σχολιασμός στον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο γύρω μας, ένας τρόπος να μάθουμε να παρατηρούμε, να αποβάλλουμε τις προσωπικές μας αντιλήψεις και να βλέπουμε τα πράγματα όπως είναι. Είχε πει χαρακτηριστικά: «Ανακάλυψα πως μπορούσα να πω πράγματα με χρώμα και σχήματα που δεν μπορούσα να πω με άλλο τρόπο – πράγματα για τα οποία δεν είχα λόγια».
3. Η Georgia O’Keeffe ήταν ενθουσιώδης κατασκηνώτρια
Ζωγράφιζε κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, ανέμους, κρύο, καυτό ήλιο. Ήταν ενθουσιώδης κατασκηνώτρια – μάλιστα στα 74 της χρόνια έκανε για πρώτη φορά ράφτινγκ στον ποταμό Κολοράντο. Συχνά έκανε εξορμήσεις στην άγρια φύση με το Ford Sedan της, από το οποίο αφαιρούσε την θέση του συνοδηγού για να στήσει τους καμβάδες της. Από αυτά τα ταξίδια είναι εμπνευσμένα μερικά από τα πιο σημαντικά έργα της. Ο κατασκηνωτικός εξοπλισμός της έχει εκτεθεί στο Georgia O’Keeffe Museum.
4. Συνέχισε να ζωγραφίζει ακόμα και όταν είχε σχεδόν χάσει την όρασή της
Aπό το 1968 η όρασή της είχε μειωθεί αισθητά, εξαιτίας εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας. Ακόμη και τότε, η O’Keeffe συνέχιζε να ζωγραφίζει αφαιρετικά έργα εμπνευσμένα από την Ιαπωνική καλλιγραφία. Με την φροντίδα ενός βοηθού, δημιούργησε πάνω από 40 έργα ακουαρέλας, που αποτελούνταν από αφηρημένες πινελιές σε αλληλεπίδραση με τον κενό χώρο γύρω τους και ήταν μια σύνδεση με τις πρώτες ακουαρέλες που άνοιξαν την καριέρα της.
5. Δυσανασχετούσε όταν την αποκαλούσαν «καλύτερη γυναίκα ζωγράφο»
Συχνά εξέφραζε την δυσαρέσκειά της όταν οι άντρες την χαρακτήριζαν ως την «καλύτερη γυναίκα ζωγράφο». Εκείνη δήλωνε ότι πίστευε πως είναι ένας από τους καλύτερους ζωγράφους. Παρά το έντονα φεμινιστικά στοιχείο στην τέχνη της, η Georgia O’Keeffe αρνιόταν προσκλήσεις να συμμετέχει σε φεμινιστικές ομάδες ή σε αποκλειστικά γυναικεία εικαστικά πρότζεκτ.
6. Τα διάσημα λουλούδια της αποτελούν μόλις το 10% του έργου της
H σειρά της με τα λουλούδια για τα οποία είναι διάσημη στο ευρύ κοινό αποτελεί μόλις το 10% της δουλειάς της. Συνολικά έχει ζωγραφίσει πάνω από 2.000 έργα, μεταξύ των οποίων τα διάσημα κόκαλα και κρανία ζώων, οι ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης και οι ακουαρέλες με τις οποίες άρχισε και τελείωσε την καριέρα της. Το έργο της «Λευκό Λουλούδι», ο διασημότερος ίσως πίνακας της, ήταν το ακριβότερο έργο τέχνης που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία από γυναίκα εικαστικό, για 44,4 εκατ. δολλάρια. Βρισκόταν στον Λευκό Οίκο επί προεδρίας Τζορτζ Μπους.
7. Ήθελε συγκεκριμένες κορνίζες για τα έργα της
Η O’Keefe ήταν πολύ συγκεκριμένη ως προς τις κορνίζες που θα περιέβαλλαν τα έργα της. Μάλιστα, έδινε λεπτομερείς οδηγίες στο πίσω μέρος τους για τον τύπο της κορνίζας που έπρεπε να χρησιμοποιηθεί. Υπάρχουν αναφορές ότι η Laura Bush είχε αλλάξει για ένα event την κορνίζα στο «Λευκό λουλούδι», βάζοντάς του μία σε χρυσή απόχρωση.
8. Η Georgia O’Keeffe δεν υπέγραφε τους πίνακες της
H Georgia O’Keeffe δεν υπέγραφε ποτέ τα έργα της καθώς πίστευε ότι αναγνωρίζονταν από το ιδιαίτερο στυλ και την θεματολογία της.
9. Ερωτικά γράμματα
Με τον σύζυγό της, τον φωτογράφο Alfred Stieglitz, από το 1915 μέχρι το 1946 αντάλλαξαν ερωτικά γράμματα μερικά από τα οποία έφταναν τις 40 σελίδες. Συνολικά μιλάμε περίπου για 25.000 φύλλα χαρτί!