ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: ΟΙ ΝΕΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ «ΙΝΚ» ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ ΠΟΥ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου έδωσε λεπτομέρειες για την τελική εκδοχή του «ΙΝΚ», που θα κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα, και ανακοίνωσε επτά επιπλέον παραστάσεις, αφού τα εισιτήρια για τις πρώτες εννέα όχι απλώς εξαντλήθηκαν, αλλά προκλήθηκε κατάρρευση στα ηλεκτρονικά συστήματα του Μεγάρου.
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και η νέα του παράσταση, το «ΙΝΚ», έχουν την ευθύνη για τη «μαύρη Δευτέρα» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στις 14 Νοεμβρίου 2022. Έτσι χαρακτήρισε ο Νίκος Πιμπλής τον πανικό που προκάλεσε η έναρξη της προπώλησης για τις πρώτες εννέα παραστάσεις του έργου, το οποίο θα κάνει πρεμιέρα στις 12 Ιανουαρίου 2023.
Όπως εξήγησε ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΜΜΑ, τις πρώτες 12 ώρες έφυγαν 10.000 emails με εισιτήρια και μετά κατέρρευσε το σύστημα για μία εβδομάδα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει ηλεκτρονική αγορά ούτε για τις υπόλοιπες παραστάσεις του Μεγάρου.
«Αισθανόμαστε περήφανοι που έγινε όλο αυτό το πράγμα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πιμπλής στη συνέντευξη Τύπου η οποία δόθηκε για την ανακοίνωση επτά νέων παραστάσεων του «ΙΝΚ», από τις 18 μέχρι τις 29 Ιανουαρίου. Πρόσθεσε βέβαια ότι και η υπερηφάνεια έχει όρια, οπότε έγιναν οι κατάλληλες παρεμβάσεις για να ανταποκριθεί το σύστημα καλύτερα μόλις ξεκινήσει η προπώληση για τις επιπλέον ημερομηνίες.
Η ώρα της κρίσης έρχεται τη Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου και δεν θα ήταν άστοχο να θεωρήσει κανείς δεδομένο ότι θα είναι επίσης sold-out.
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και το Μέγαρο
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών είναι ο χώρος όπου γεννήθηκε το «ΙΝΚ» και ό,τι άλλο έχει δημιουργήσει ο Δημήτρης Παπαϊωάννου την τελευταία 5ετία. Μια υπόγεια αποθήκη του έχει μετατραπεί σε στούντιο από τον ίδιο κι εκεί δουλεύτηκαν «Ο Μεγάλος Δαμαστής», το «Since She», ο «Σίσυφος/Trans/Form», ο «Εγκάρσιος προσανατολισμός» και –απρόβλεπτα μέσα στο λοκντάουν– το «ΙΝΚ».
Ο κύριος παραγωγός των έργων του Δημήτρη Παπαϊωάννου παραμένει η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Ωστόσο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών είναι το «σπίτι» του. Όπως ανακοινώθηκε, το residency του εκεί ανανεώνεται για πέντε χρόνια ακόμα, με την προοπτική επέκτασης για άλλη μια πενταετία.
«Αυτή η προσφορά για μένα είναι τρομακτικά σημαντική, όσο σημαντικό είναι ένα εργαστήριο για έναν ζωγράφο», τόνισε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, πριν ανακοινώσει τις εκπλήξεις που αφορούν την παράσταση – και όχι μόνο.
Μία από αυτές είναι ότι για να γιορτάσει την ανανέωση του residency, το Μέγαρο προσφέρει δωρεάν στο κοινό τη μεγάλη βίντεο-εγκατάσταση «Μέσα», που θα παρουσιάζεται καθημερινά από τις 17 έως τις 30 Ιανουαρίου. Το «Μέσα» του Δημήτρη Παπαϊωάννου είχε παρουσιαστεί ζωντανά επί σκηνής στο θέατρο Παλλάς το 2011, επιτρέποντας στους θεατές να μπαίνουν και να βγαίνουν όποτε ήθελαν κατά τη διάρκεια έξι ωρών. Εξάωρη θα είναι και η προβολή στο Μέγαρο, σε μια οθόνη 9x4 μ. Οι θεατές θα μπορούν να την παρακολουθήσουν για όσο χρόνο θέλουν, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο σαν lounge στην Αίθουσα Banquet, όπου θα μπορεί κανείς ακόμα και να κάνει διαλογισμό ή να κοιμηθεί!
Το «ΙΝΚ» που θα δούμε (αν προλάβουμε εισιτήριο)
Η πρώτη εκδοχή του «ΙΝΚ» δημιουργήθηκε από τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και τον Γερμανό Šuka Horn – τον νεότερο χορευτή που συμμετείχε στον «Εγκάρσιο προσανατολισμό». Παρουσιάστηκε στην Ιταλία και τη Σερβία, ενώ οι προγραμματισμένες παραστάσεις για το φεστιβάλ της Αβινιόν ακυρώθηκαν λόγω covid. «Και ευτυχώς, μπορώ να σας πω, γιατί τώρα, με πολλές καινούργιες συνεργασίες ολοκληρώθηκε η εκδοχή του “INK”, το οποίο ήταν ανολοκλήρωτο», είπε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, εκφράζοντας τη χαρά του που η ολοκληρωμένη πια εκδοχή θα ξεκινήσει το ταξίδι της στον κόσμο από την Αθήνα.
«Για την ολοκλήρωση αυτού το έργου επιστράτευσα την καλλιτεχνική μου φιλία με τον Χάρη Φραγκούλη», πρόσθεσε, «του οποίου ζήτησα τη σκηνοθετική βοήθεια για να καταφέρω να ολοκληρώσω τον ρόλο που έφτιαξα για τον εαυτό μου, και για να μπορέσω να λύσω μερικά προβλήματα συνθετικά που είχα».
Εντυπωσιασμένος όπως δήλωσε από τη σκηνοθετική ιδιοφυΐα του Χάρη Φραγκούλη, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου αποφάσισε να μοιραστεί μαζί του τις παραστάσεις όχι μόνο στην Αθήνα (ο Φραγκούλης θα είναι στις πέντε από τις επτά νέες παραστάσεις) αλλά και στην παγκόσμια περιοδεία που θα ακολουθήσει.
Από την μεταξύ τους συνεργασία προέκυψε και η ιδέα να γράψει πρωτότυπη μουσική για το «ΙΝΚ» o συνθέτης Κορνήλιος Σελαμσής. Η σύνθεσή του ηχογραφήθηκε στο Βερολίνο υπό τη διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή με την ορχήστρα musicAeterna – ως ένα δώρο του φημισμένου διευθυντή ορχήστρας στην παράσταση.
Ένα έργο για δύο
Το «ΙΝΚ» φέρνει μόνο δύο άτομα στη σκηνή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι ένα έργο περιορισμένης κλίμακας. Κι ενώ ο Δημήτρης Παπαϊωάννου θα παραχωρήσει τη θέση του ως «ντυμένος άνδρας» στον Χάρη Φραγκούλη για κάποιες παραστάσεις, κάτι ανάλογο θα γίνει με τον Šuka Horn, καθώς ο ο πρωτοεμφανιζόμενος Ελληνογερμανός Antonio Papazis προετοιμάζεται για τον ρόλο του «γυμνού άνδρα» και φαίνεται ότι θα είναι έτοιμος για κάποιες από τις παραστάσεις στην Αθήνα.
Όταν ρωτήθηκε για την υπόθεση του «ΙΝΚ», ο Δημήτρης Παπαϊωάννου απάντησε: «Δεν έχει ακριβώς ιστορία. Είναι σαν όνειρο μέσα σε ένα όνειρο και μέσα σε ένα όνειρο. Αλλά μιλάει νομίζω για την επιθυμία, για του “πόθου τ’ αγρίμι” που λέει κι η Νικολακοπούλου. Μιλάει για την επιθυμία και για τη μανία σύνδεσης με τη νεότητα και την ομορφιά, ενώ η ζωή και τα φυσικά υλικά φεύγουν μέσα απ’ τα χέρια. Μιλάει για την εμμονή αυτή – νομίζω. Η αλήθεια είναι πως όταν αρχίζει ένα έργο και το μοιράζεται κανείς με τον κόσμο, αρχίζει και σημαίνει χίλια δυο άλλα πράγματα μαζί. [...] Η ιστορία ένας ευαγγελισμός είναι. Και ξέρουμε πού τελειώνει ένας ευαγγελισμός: στη σταύρωση».