ΠΩΣ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΜΙΑ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ
Οι μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύουν ένα παιδί να μάθει μια ξένη γλώσσα, αλλά με τη σωστή καθοδήγηση και ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα μπορεί να τα καταφέρει.
Συχνά ακούμε ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας δεν είναι εύκολη για ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες. Οι γονείς συνήθως αγχώνονται και ανησυχούν σχετικά με το τι θα πρέπει να κάνουν για να βοηθήσουν το παιδί τους.
Αρχικά, είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να μάθει να χειρίζεται, να κατανοεί και να επικοινωνεί σε μια ξένη γλώσσα. Απλώς, είναι απαραίτητη η κατάλληλη καθοδήγηση.
Επίσης, στην περίπτωση των μαθησιακών δυσκολιών, η ηλικία, η επιλογή της ξένης γλώσσας, αλλά και οι μέθοδοι εκμάθησης είναι σημαντικές. Όπως και στο ερώτημα ποια είναι η ιδανική ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί μια ξένη γλώσσα, έτσι και στην περίπτωση των μαθησιακών δυσκολιών χρειαζόμαστε τη γνώμη ενός ειδικού.
Τι πρέπει να κάνουμε για να μάθει κάποια ξένη γλώσσα ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες
Συμβουλευτήκαμε την παιδοψυχολόγο Έλλη Γιαννοπούλου, η οποία μας ενημέρωσε για ένα όχι τόσο γνωστό εύρημα: Παρά την κοινή πεποίθηση ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται στην εκμάθηση των ξένων γλωσσών, «πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τα καταφέρνουν στα αγγλικά, ιδιαίτερα στον προφορικό λόγο. Ο λόγος είναι ότι τα αγγλικά έχουν πολλές μονοσύλλαβες λέξεις και επειδή υπάρχουν πολλά ακούσματα και πολλή εξοικείωση λόγω του διαδικτύου».
Ενώ η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας (με την έννοια της μελέτης της γραμματικής, του γραπτού και προφορικού λόγου) γίνεται συνήθως περίπου στη Β' Δημοτικού, στις περιπτώσεις των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες καλό θα ήταν η εκμάθηση να ξεκινήσει αργότερα. Το παιδί μπορεί «να ξεκινήσει στην Γ' ή τη Δ' Δημοτικού, με ιδιαίτερα μαθήματα με καθηγητή ή καθηγήτρια που να έχει σχετική εξειδίκευση, ή σε ένα φροντιστήριο που να ειδικεύεται σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες», τόνισε η κ. Γιαννοπούλου.
«Επίσης, το πρόγραμμα χρειάζεται να είναι εξατομικευμένο. Δηλαδή, αν το παιδί δυσκολεύεται να παράγει γραπτό λόγο, θα πρέπει να γίνονται οι δοκιμασίες και οι ασκήσεις στα προφορικά, ώστε να μπορέσει το παιδί να κατακτήσει τη γλώσσα αλλά με τον τρόπο που μπορεί να το κάνει».
Υπάρχουν τεχνικές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν ένα παιδί με δυσλεξία (ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες) να μάθει πιο εύκολα μια ξένη γλώσσα, όπως το να δώσει από την αρχή έμφαση στην ομιλία και το ακουστικό κομμάτι, ή το να εκτίθεται όλο και περισσότερο σε ανάλογα ερεθίσματα, δηλαδή να ακούει τραγούδια ή να βλέπει βίντεο στη συγκεκριμένη γλώσσα.
Επειδή κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή και διαφορετική, ένας ειδικός μπορεί να κατατοπίσει καλύτερα τους γονείς και τα παιδιά, ώστε να εντοπίσουν μαζί τους τρόπους που βοηθούν το καθένα να αφομοιώσει πιο αποτελεσματικά μια γλώσσα.