ΤΑ ΟΛΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΕΡΝΟΥΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ
Η τεχνολογία μικτής πραγματικότητας και οι ασθενείς-ολογράμματα είναι πλέον στην υπηρεσία του συστήματος υγείας και της εκπαίδευσης των μελλοντικών γιατρών.
Η τεχνολογία αλλάζει τη ζωή μας και οι διάφορες εφαρμογές της άλλοτε τη σπρώχνουν προς το καλύτερο και άλλοτε προς το χειρότερο. Στην περίπτωση αυτή θα εστιάσουμε στο πρώτο και στην εφαρμογή της στον τομέα της ιατρική επιστήμης.
Μια νέα συνεργασία που περιλαμβάνει τα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία του Κέιμπριτζ (CUH) και τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου, φέρνει την ιατρική εκπαίδευση ένα βήμα πιο κοντά στην τεχνολογία «μικτής πραγματικότητας» με στόχο να την κάνει προσιτή σε όλο τον κόσμο.
Ας ξεκινήσουμε, όμως, από τα βασικά. Με απλά λόγια:
- Η εικονική πραγματικότητα (Virtual Reality) είναι η αναπαράσταση ενός πραγματικού περιβάλλοντος από έναν υπολογιστή.
- Η επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality) βασίζεται στην ενσωμάτωση ψηφιακών πληροφοριών σε πραγματικό περιβάλλον και χρόνο.
- Η μικτή πραγματικότητα (Mixed Reality) είναι αυτό που προκύπτει όταν συνδυάσουμε τα δύο παραπάνω.
Ασθενείς ολογράμματα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα
Το HoloScenarios είναι μια εκπαιδευτική εφαρμογή που στηρίζεται σε ολογραφικά σενάρια ασθενών. Η πρώτη ενότητα εστιάζει σε κοινές αναπνευστικές παθήσεις και καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ενώ θα ακολουθήσουν οι ενότητες της καρδιολογίας και της νευρολογίας.
«Η μικτή πραγματικότητα αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο ως μια χρήσιμη μέθοδος εκπαίδευσης», δήλωσε ο Δρ Arun Gupta, σύμβουλος αναισθησιολόγος στο CUH και διευθυντής μεταπτυχιακού προγράμματος στο Cambridge University Health Partnership, που ηγείται του έργου.
Φοιτητές, φορώντας τα ακουστικά μικτής πραγματικότητας HoloLens, μπορούν να βλέπουν ο ένας τον άλλον στην πραγματική ζωή, ενώ ταυτόχρονα αλληλεπιδρούν με έναν ασθενή σε ολόγραμμα. Έτσι, δημιουργείται ένα περιβάλλον εκμάθησης και εξάσκησης, που επιτρέπει σε πραγματικό χρόνο τη λήψη αποφάσεων και την επιλογή θεραπείας.
Μέσω του ίδιου τύπου ακουστικών, οι εκπαιδευτές μπορούν να αλλάζουν τις απαντήσεις των ασθενών, να εισάγουν επιπλοκές και να ηχογραφούν παρατηρήσεις και συζητήσεις.
Οι φοιτητές μπορούν, επίσης, να παρακολουθήσουν, να συνεισφέρουν και να αξιολογήσουν τα σενάρια μέσω κινητού ή tablet. Αυτό σημαίνει ότι η αληθινή και ασφαλής μάθηση είναι προσβάσιμη σε όλο τον κόσμο, με την τεχνολογία τώρα να είναι διαθέσιμη κατόπιν άδειας σε εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Μικτή πραγματικότητα και ιατρική εκπαίδευση
Παράλληλα με την ανάπτυξη και την κυκλοφορία του HoloScenarios, μια ανάλυση της νέας τεχνολογίας διεξάγεται από την καθηγήτρια Riikka Hofmann στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης του Cambridge.
«Η έρευνά μας στοχεύει να αποκαλύψει τον τρόπο με τον οποίο τέτοιες προσομοιώσεις μπορούν να υποστηρίξουν καλύτερα τη μάθηση και να επιταχύνουν την υιοθέτηση της εκπαίδευσης με τη βοήθεια της μικτής πραγματικότητας», δήλωσε.
«Στην ιατρική σχολή είχαμε καταστάσεις όπου ηθοποιοί υποδύονται τους ασθενείς. Με την πανδημία πολλά άλλαξαν. Το να έχεις έναν ασθενή σε ολόγραμμα που μπορείς να δεις, να ακούσεις και να αλληλεπιδράσεις είναι συναρπαστικό και θα κάνει πραγματικά τη διαφορά στην εκπαίδευση», τόνισε ο Aniket Bharadwaj, ένας από τους πρώτους γιατρούς που δοκίμασαν την εφαρμογή.