4 ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΡΟΥΤΙΝΑ ΟΜΟΡΦΙΑΣ ΠΙΟ ΦΙΛΙΚΗ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Η ρουτίνα ομορφιάς σου μπορεί να κάνει διαφορά στο περιβάλλον και να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα σε όσα brands αρνούνται ή καθυστερούν να ανταποκριθούν στην πρόκληση της κλιματικής αλλαγής.
Τα νέα από το περιβάλλον δεν είναι καθόλου ευχάριστα. Τα δεδομένα για την ανισορροπία του οικοσυστήματος γίνονται όλο και πιο ανησυχητικά και τα νούμερα είναι αδυσώπητα. Θυμήσου το αυτό όταν κολυμπάς στη θάλασσα και ανεβάζεις stories από τις αμμουδερές παραλίες και τα λαμπερά βότσαλα: 8 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι πλαστικού καταλήγουν κάθε χρόνο στον ωκεανό και δεν πρόκειται να αποσυντεθούν μέσα στα επόμενα 1.000 χρόνια!
Αφορμή για να σου ξαναθυμίσουμε πώς μπορείς να κάνεις βιώσιμη τη ρουτίνα περιποίησής σου στάθηκε και μια έρευνα που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες μέρες και βρήκε, για πρώτη φορά, μικροπλαστικά (πλαστικά θραύσματα ή σωματίδια) στο φρεσκοστρωμένο χιόνι της Ανταρκτικής. Το εύρημα είναι «απίστευτα λυπηρό» σύμφωνα με τον επικεφαλής συγγραφέα της έρευνας και θα κάνει κάθε ενσυνείδητο άνθρωπο να νιώσει ανήμπορος να αντιδράσει.
Δεν πρέπει όμως να σηκώνουμε τα χέρια ψηλά, όσο κι αν νομίζουμε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά. Υπάρχει τρόπος να συμβάλουμε στην προστασία του περιβάλλοντος ακόμα και με τη ρουτίνα ομορφιάς μας, εφόσον καταναλώνουμε πιο ευσυνείδητα.
Μάθε να διαβάζεις την ετικέτα
Όπως ακριβώς τσεκάρεις την ετικέτα ενός τροφίμου, το ίδιο πρέπει να κάνεις με εκείνη ενός καλλυντικού προϊόντος. Το χέρι σου πρέπει να πηγαίνει κατευθείαν σε όσα περιέχουν βιολογικά συστατικά, αφού η βιολογική γεωργία δεν χρησιμοποιεί φυτοφάρμακα και υποστηρίζει την υγεία του εδάφους και τη ζωή των εντόμων, των πτηνών και των επικονιαστών, όπως οι μέλισσες. Από την άλλη, πρέπει να αποφεύγεις το φοινικέλαιο (ναι, τα παράγωγά του χρησιμοποιούνται ευρέως για τις μαλακτικές και αφριστικές ιδιότητές τους) και τοξικά συστατικά όπως τα parabens, ή τα παράγωγα ορυκτών καυσίμων όπως το πετρέλαιο.
Περιόρισε τον όγκο των συσκευασιών
Μπορεί να ξοδεύουμε ώρα για να συλλέξουμε και να ετοιμάσουμε τις συσκευασίες για ανακύκλωση, όμως τα στοιχεία γι’ αυτήν δεν είναι ενθαρρυντικά. Διαβάζαμε π.χ. ότι στην Αγγλία το 90% των πλαστικών χρησιμοποιείται μόνο μία φορά και απορρίπτεται, καθώς και ότι ανακυκλώνεται μόλις το 14% των πλαστικών συσκευασιών. Επειδή η φιλότιμη προσπάθεια χάνεται μέσα στην καθημερινότητα, πρέπει να αποφεύγουμε πάση θυσία το πλαστικό και να αγοράζουμε καλλυντικά προϊόντα με τη μικρότερη δυνατή συσκευασία. Λύσεις υπάρχουν, όπως οι μπάρες σαμπουάν, που έχουμε προτείνει πολλές φορές, όπως και οι επαναγεμιζόμενες αλλά και οι «οικονομικές» συσκευασίες.
Προτίμησε προϊόντα με μικρότερο αποτύπωμα
Μου έχει τύχει να με ρωτάει φίλη για ενυδατική κρέμα που κυκλοφορεί σε συσκευασία ανακυκλωμένου χαρτονιού αν είναι εξίσου αποτελεσματική με το ίδιο ακριβώς προϊόν σε πλαστική συσκευασία! Ομολογώ ότι, από την έκπληξη, μου πήρε λίγο χρόνο μέχρι να συνειδητοποιήσω πόσο αργά αλλάζουν οι καταναλωτικές συνήθειες και πόση ενημέρωση χρειάζεται. Κάποιες εταιρείες πειραματίζονται με συσκευασίες από πιο βιώσιμα υλικά, όπως το ανακυκλωμένο χαρτόνι και το ζαχαροκάλαμο. Το μόνο που χρειάζεται είναι να αποτινάξουμε εμείς την προκατάληψη ότι ένα προϊόν σε μια τέτοια συσκευασία είναι λιγότερο «πολυτελές». Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιούμε βιοδιασπώμενες οδοντόβουρτσες από μπαμπού ή, οι άντρες, ξυραφάκια από ατσάλι.
Επιβράβευσε τα περιβαλλοντικά ευσυνείδητα brands
Υπάρχουν εταιρείες που καταστρώνουν ολόκληρα προγράμματα για να περιορίσουν το αποτύπωμά τους: από τον τρόπο που προμηθεύονται τα συστατικά που χρησιμοποιούν, μέχρι τις μεθόδους παραγωγής και την ανταπόδοση στο περιβάλλον για το «ίχνος» που δημιουργούν. Με λίγο ψάξιμο (και αν μας διαβάζεις τακτικά), θα ανακαλύψεις επίσης πολλά ελληνικά brands που όχι μόνο «πονάνε» την ελληνική φύση, αλλά και εξυπηρετούν τον κανόνα να αγοράζεις προϊόντα που παράγονται κοντά σου, ώστε να περιορίζεις το αποτύπωμά σου.
Από την άλλη, υπάρχουν brands που κινούνται με πολύ αργούς ρυθμούς στις οικολογικές πρωτοβουλίες τους, επιμένοντας σε ένα παλιό μοντέλο παραγωγής και αμπαλαρίσματος των προϊόντων τους. Παρότρυνέ τα να συντονιστούν με την εποχή και να αναλάβουν τις ευθύνες τους είτε με μηνύματα μέσα από τα social media είτε, απλά και αποτελεσματικά, αποφεύγοντας να τα αγοράσεις.