ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΑΠΟΙΟΝ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΒΑΛΕΙΣ
Ουδείς αλάθητος, αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να θυμάσαι πριν διορθώσεις κάποιον. Τρεις σύμβουλοι καριέρας υπογραμμίζουν τι άλλο να λάβεις υπόψη σου.
Ήταν 8μιση το πρωί, είχα μόλις φτάσει στο γραφείο και ανοίξει τον υπολογιστή για να τσεκάρω ότι είχαν δημοσιευτεί κανονικά όλα τα άρθρα. Ετοιμαζόμουν να πιω την πρώτη γουλιά καφέ, όταν χτύπησε το τηλέφωνό μου και άκουσα τον τότε προϊστάμενό μου να λέει θυμωμένος: Είσαι εντελώς ηλίθια, κορίτσι μου; Δεν θα μπω στη διαδικασία να περιγράψω με πόσους τρόπους είναι απαράδεκτη αυτή η φράση και τι σημαίνει πρώτα απ’ όλα για το ίδιο το άτομο που μιλάει έτσι. Θα πω, όμως, ότι –πέρα από μια καλή αφορμή για να παραιτηθώ– αποτέλεσε για εμένα ένα «δυνατό» μάθημα του πώς δεν διορθώνουμε κάποιον όταν έχει κάνει λάθος.
Τι λάθος είχα κάνει; Είχα χρησιμοποιήσει σε ένα άρθρο μια φωτογραφία που ο προϊστάμενός μου έκρινε ότι δεν βοηθούσε το θέμα. Κανονικό έγκλημα, δηλαδή!
Στην επόμενη δουλειά μου ανέλαβα εγώ χρέη προϊσταμένης. Ήμουν αρχισυντάκτρια ενός site, στο οποίο τα ζητήματα οργάνωσης με δυσκόλεψαν πάρα πολύ. Οι συνεργάτες μου έκαναν το καλύτερο που μπορούσαν και φυσικά γινόντουσαν λάθη. Το «ζόρι» μου δεν ήταν τόσο τα ίδια τα λάθη, όσο το να τα υποδείξω με τρόπο που μην θίγεται κανείς. Δεν ήθελα με τίποτα να κάνω κάποιον να νιώσει τόσο άσχημα όσο είχα νιώσει εγώ μερικά χρόνια πριν.
Δεν είναι εύκολο: Όπως αναφέρει σε άρθρο ο σύμβουλος καριέρας Max Moen, «το να διορθώνεις έναν συνάδελφο, πέρα από άβολο, αποτελεί πρόκληση, ειδικά όταν έχει δημιουργηθεί πρόβλημα με το λάθος που μπορεί να έχει κάνει. Είτε πρόκειται για έναν υπάλληλο που δεν πουλάει σωστά ένα προϊόν, είτε για τον επικεφαλής της ομάδας σου που δεν τηρεί κάποια διαδικασία, απαιτεί τρομερή ισορροπία να μιλήσεις με τρόπο φιλικό και ταυτόχρονα επαγγελματικό».
Και σίγουρα δεν περιλαμβάνει άκομψους χαρακτηρισμούς και φωνές.
Πώς να διορθώνεις το λάθος κάποιου ευγενικά
O Moen και δύο ακόμα σύμβουλοι καριέρας έχουν ορισμένες εξαιρετικές συμβουλές που μπορεί να φανούν χρήσιμες σε κάθε περιβάλλον στο οποίο καλούμαστε να υποδείξουμε ή να διορθώσουμε κάποιο λάθος.
– Να θυμάσαι πάντα τη μεταξύ σας δυναμική
«Όταν διορθώνεις το λάθος κάποιου στη δουλειά, είναι ωφέλιμο να λαμβάνεις υπόψη τη μεταξύ σας δυναμική», λέει ο σύμβουλος καριέρας Yesim Nicholson, που εξηγεί ότι πρέπει να θυμόμαστε πώς θα εκλάβει ο άλλος την οδηγία ή τη διόρθωσή μας, ειδικά σε περιβάλλοντα όπου υπάρχει ιεραρχία. «Αν βρίσκεσαι σε θέση ισχύος, χρειάζεται ο τόνος σου να είναι μετριασμένος και να είσαι βέβαιος ότι η οδηγία σου στοχεύει στην ανάπτυξη της δουλειάς, όχι στο άτομο προς το οποίο απευθύνεσαι και στα συναισθήματά του».
Μπορείς, ας πούμε, να υποδείξεις ένα λάθος λέγοντας κάτι όπως: «Έκανες αυτό, πάμε να δούμε πού οδήγησε; Θέλω να βεβαιωθώ ότι όλοι έχουμε καταλάβει τα ίδια πράγματα».
Ο ειδικός καταλήγει: «Να θυμάσαι, επίσης, να προσέχεις τον τόνο της φωνής και το ύφος σου. Γιατί μερικές φορές αυτά και η στάση του σώματός σου είναι εξίσου σημαντικά με τα λόγια σου – αν όχι περισσότερο».
ΠΡΙΝ ΒΙΑΣΤΕΙΣ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ, ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕ ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΜΙΑ ΚΑΚΗ ΜΕΡΑ.
– Πριν διορθώσεις κάποιον, να δείχνεις ενσυναίσθηση
«Ένας χρυσός κανόνας όταν διορθώνεις κάποιον είναι να το κάνεις δείχνοντας ενσυναίσθηση», λέει ο σύμβουλος ψυχικής υγείας Smitri Joshi. «Πριν βιαστείς να διορθώσεις, αναγνώρισε ότι όλοι έχουμε μια κακή μέρα. Αρκεί να σκεφτείς ότι όλοι κάνουμε λάθη και ότι αυτά είναι μέρος της διαδικασίας εκμάθησης».
Μπορείς, λοιπόν, όταν κάποιος πει κάτι λάθος να απαντήσεις: «Μήπως εννοούσες το [τάδε]; Για να μην μπερδευτούμε».
Επίσης, προσθέτει ο Joshi, είναι πάντα προτιμότερο μια διόρθωση να γίνεται ιδιωτικά και όχι μπροστά σε άλλους, ενώ βοηθά όταν η πρότασή σου ξεκινά με «Νομίζω πως υπάρχει ένα λάθος εδώ…» αντί για «Έχεις κάνει λάθος εδώ».
– Να διαφωνείς και να διορθώνεις δημιουργικά
Μερικές φορές το να διαφωνείς με κάποιον μπροστά σε άλλους είναι αναπόφευκτο. «Έχει σημασία όταν συμβαίνει αυτό πρώτα να αξιολογείς και να παραδέχεσαι τα δυνατά σημεία του άλλου και μετά τα δικά σου. Με τον τρόπο αυτό η διόρθωσή σου θα γίνει πιο εύκολα δεκτή, γιατί δεν προσβάλλει την αυτοπεποίθηση του άλλου», λέει ο Joshi.
Μπορείς, λοιπόν, να πεις: «Καταλαβαίνω τι εννοείς, όμως ίσως υπάρχει κι άλλος τρόπος να το δεις. Αν σκεφτούμε αυτή την εναλλακτική, ίσως η δουλειά μας γίνει καλύτερα ή πιο εύκολα, τι λες;»
Ο Joshi καταλήγει λέγοντας ότι το να διορθώνεις κάποιον ευγενικά απαιτεί εξάσκηση, όμως πάνω απ’ όλα χρειάζεται «να θυμάσαι πως ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός. Αυτό που λειτουργεί με κάποιον ίσως να μη λειτουργεί με κάποιον άλλον, ανάλογα με την προσωπικότητά του. Πάντως, λίγο χιούμορ ή μια πιο προσωπική συζήτηση μπορεί να μετατρέψει μια δύσκολη συζήτηση σε μια στιγμή σύνδεσης και ανάπτυξης».