Εικονογράφηση: Ελένη Καστρινογιάννη

ΠΩΣ ΝΑ ΑΚΟΥΓΕΣΑΙ ΠΙΟ ΕΞΥΠΝΟΣ ΟΤΑΝ ΜΙΛΑΣ

Υπάρχουν πέντε άξονες πάνω στους οποίους χρειάζεται να χτίζεις την επικοινωνία σου αν θες να ακούγεσαι ενδιαφέρων, εύστοχος και έξυπνος όταν μιλάς.

Μεγάλο πράγμα να μπορείς να επικοινωνήσεις σωστά με τους ανθρώπους γύρω σου, τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Η καλή επικοινωνία στρώνει το έδαφος στην κατανόηση, ανοίγει δρόμο στην καινοτομία, ενισχύει τη συνεργασία και την εμπιστοσύνη. Όταν επικοινωνούμε ξεκάθαρα δεν ανταλλάσσουμε απλά πληροφορίες, μα χτίζουμε γέφυρες που οδηγούν στην εξέλιξη.

Στις μέρες μας που το μεγαλύτερο μέρος της επικοινωνίας λαμβάνει χώρα ψηφιακά, το να μπορέσουμε να μεταφέρουμε στους άλλους τις ιδέες και κάποια σύνθετα μηνύματά μας, και κυρίως το να μπορέσουμε να συνδεθούμε μαζί τους για να μοιραστούμε σε βάθος τις σκέψεις μας, μοιάζει δύσκολη υπόθεση.

Ακόμα πιο δύσκολο είναι, δεδομένου ότι η επικοινωνία έχει χάσει την εξωστρέφεια της άλλοτε αναλογικής εποχής, να σταθεί κανείς ενώπιων άλλων και να μιλήσει με αυτοπεποίθηση και σιγουριά, στηρίζοντας ποικιλοτρόπως το μήνυμά του. Το να ακουστεί κανείς ενδιαφέρων, εύστοχος και έξυπνος όταν μιλά σήμερα, δείχνει να απαιτεί εκπαίδευση και ταλέντο.

Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν ακαδημαϊκοί που μπορούν να μας βοηθήσουν.

5 άξονες για να ακούγεσαι πιο έξυπνος/η όταν μιλάς

Ο Matt Abrahams, λέκτορας στο Stanford Graduate School of Business, συγγραφέας του «Think Faster, Talk Smarter: How to Speak Successfully When You're Put on the Spot» και του «Speaking Up Without Freaking Out» και οικοδεσπότης του «Think Fast, Talk Smart ThePodcast» διδάσκει στους μαθητές του έναν «σκελετό» πάνω στον οποίο μπορούν να βασιστούν για να αυξήσουν τη σύνδεση, την προσοχή και τη δέσμευση του κοινού στο οποίο απευθύνονται, ενώ παράλληλα εστιάζει στη δομή του λόγου ώστε να αποτελέσει, για όσους τον παρακολουθήσουν, μια αξέχαστη εμπειρία. Ο «σκελετός» αυτός αποτελείται από πέντε άξονες.

Πώς να ακούγεσαι πιο έξυπνος όταν μιλάς
Εικονογράφηση: Ελένη Καστρινογιάννη

1. Προσέλκυση του κοινού

Ο Abrahams υποστηρίζει πως για να προσελκύσει κανείς αμέσως το κοινό του χρειάζεται μια εισαγωγή που να θυμίζει ταινία δράσης. Όπως περιγράφει ο ίδιος σε άρθρο του:

«Θυμήσου τις ταινίες δράσεις: Συνήθως μια μεγάλη έκρηξη λαμβάνει χώρα ήδη στα πρώτα λεπτά. Αν θες, λοιπόν, να προσελκύσεις άμεσα το κοινό σου όταν μιλάς, ξεκίνα λέγοντας κάτι που θα τραβήξει αμέσως την προσοχή των άλλων και θα υποκινήσει την περιέργειά τους. Κάνε μια ερώτηση που αφορά τους περισσότερους, πες μια προσωπική ιστορία, κάνε μια μίνι-δημοσκόπηση, ανάφερε ένα ενδιαφέρον στατιστικό, δείξε μια εικόνα. Με αυτόν τον τρόπο κάνεις πολύ σαφές το γενικό σου μήνυμα, το πού σκοπεύεις να πας την κουβέντα και αυξάνεις τις πιθανότητες να αναγκάσεις τους άλλους να αφήσουν στην άκρη τα κινητά τους».

2. Καθορισμός του στόχου

Αφού κατάφερες να κερδίσεις την προσοχή τους, τώρα χρειάζεται να καθορίσεις τον σκοπό σου. Ο σκοπός σου αποτυπώνει τους στόχους και τις προθέσεις σου. Πρέπει, δηλαδή, να προσδιορίζει τι θέλεις να γνωρίζει, να αισθάνεται και να κάνει το κοινό σου. Αυτό, φυσικά, βοηθά και εσένα να επικεντρωθείς και να βάλεις σε προτεραιότητα τις πληροφορίες που θέλεις να μεταφέρεις.

Αν, λοιπόν, μιλάς σε συναδέλφους μπορείς για παράδειγμα να πεις κάτι όπως «Οι πωλήσεις μας έχουν πέσει τελευταία, αλλά υπάρχει ένα νέο πλάνο, το οποίο αν ακολουθήσουμε φαίνεται πως θα αντιστρέψουμε την κατάσταση: Χρειάζεται να κάνουμε το Α, Β, Γ».

Για να μπορέσουμε να καθορίσουμε τον στόχο μας υπάρχουν ορισμένα πράγματα που πρέπει να σκεφτούμε:

  • Γνωρίζουν οι ακροατές μας το περιεχόμενο όσων λέμε;
  • Ποιες θα είναι οι πιθανότερες αντιδράσεις τους προς αυτό;
  • Σε ποια σημεία μπορεί το κοινό να αντισταθεί, να διστάσει ή να ανησυχήσει;

3. Δημιουργία πλάνου

Τώρα που παρουσίασες και τον στόχο σου, έχει έρθει η ώρα να παρέχεις ένα πλάνο. Το πλάνο αυτό θα λειτουργήσει δομικά, ως χάρτης που θα καθοδηγήσει τους ακροατές σου στο ταξίδι της επικοινωνίας σου. Και αυτό μπορείς να το κάνεις με διάφορους τρόπους:

  1. Μπορείς να παραθέτεις ένα-ένα, τα ζητήματα και τις λύσεις ή τις προτάσεις.
  2. Μπορεί να σε βοηθήσουν οι ιστορικές αναδρομές που φτάνουν στο παρόν και καταλήγουν στο όραμα για το μέλλον.
  3. Μπορεί να φέρεις παραδείγματα άλλων αντίστοιχων καταστάσεων και των αποτελεσμάτων τους.
  4. Μπορείς ακόμα να δομήσεις την κουβέντα σου γύρω από τρεις ερωτήσεις: Τι; Και λοιπόν; Και τώρα τι; (Μιλώντας για ένα προσωπικό σου ζήτημα μπορείς π.χ. να πεις τι δεν έχει πάει καλά στη ζωή σου τελευταία, τι αποτέλεσμα είχε αυτό και τι σκοπεύεις να κάνεις ή τι πρέπει να γίνει στη συνέχεια).

Παρέχοντας μια λογική δομή των λεγομένων σου σε όσους σε ακούνε, πέραν του ότι σε κάνει να ακούγεσαι ένας έξυπνος και άξιος εμπιστοσύνης άνθρωπος, συμβάλει και στο να κρατήσεις αφοσιωμένο το κοινό σου, το οποίο διακρίνει μια συνοχή και μια συνέχεια σε όσα λες.

4. Έμφαση στον τρόπο επικοινωνίας σου

Όλα τα παραπάνω, βέβαια, μπορούν να κρατήσουν τους ακροατές σου σε μία απόσταση αν δεν δώσεις σημασία και στον τρόπο με τον οποίον τα επικοινωνείς: Στην παρουσία σου ενώ μιλάς, στον τρόπο που στέκεσαι, στον ήχο της φωνής σου, στην αυτοπεποίθηση που δείχνει το ύφος σου.

Για να βελτιώσεις, λοιπόν, την επικοινωνία σου πρόσεξε τη στάση του σώματός σου: να είναι ευθυτενής, ισορροπημένη και σχετικά ακίνητη, με τα πόδια στο άνοιγμα των ώμων, το βλέμμα σου να κοιτάει ευθεία, τους ώμους χαλαρούς αλλά ίσιους. Η φωνή σου θα πρέπει να κυμαίνεται σε ένταση και ρυθμό, ώστε να τραβά κάθε τόσο την προσοχή του κοινού, να μην ακούγεται βαρετή. Το να έχεις ηρεμία όταν μιλάς και να δείχνεις αυτοπεποίθηση σίγουρα βοηθά.

5. Το extra tip που θα κάνει τον λόγο σου πιο έξυπνο

Ένα bonus-tip που δίνει ο Abrahams προκειμένου να σε βοηθήσει να ακούγεσαι πιο έξυπνος/η όταν μιλάς είναι η προετοιμασία των συνομιλητών σου, ακόμα και μέρες πριν: Στέλνοντας, για παράδειγμα, στην παρέα σου ένα μήνυμα του τύπου: «Δεν φαντάζεστε τι νέο σας έχω!» ή στους συναδέλφους ένα link με το μήνυμα π.χ. «Δείτε αυτό και το συζητάμε αύριο». Έτσι, εξασφαλίζεις την περιέργεια, αν όχι τον ενθουσιασμό τους, και σιγουρεύεσαι ότι θα σε ακούσουν με μεγαλύτερη προσοχή όταν βρεθείτε από κοντά.

Με τον τρόπο αυτό, μάλιστα, γλυτώνεις και λίγο χρόνο από τις πολλές εισαγωγές και μπαίνεις κατευθείαν στο θέμα, με την αυτοπεποίθηση ότι έχεις ήδη δημιουργήσει την προσδοκία να σε ακούσει κάποιος να λες κάτι πραγματικά έξυπνο.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.