Pexels Cottonbro studio

ΓΙΑΤΙ ΤΑ DATING APPS ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΕΙ ΤΗΝ «ΚΑΤΩ ΒΟΛΤΑ»;

Το ενδιαφέρον των χρηστών για τα dating apps πέφτει χρόνο με τον χρόνο κατακόρυφα. Είναι, άραγε, αυτά καλά ή κακά νέα;

Χειμώνας 2020: Για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία ένας ολόκληρος πλανήτης βρίσκεται σε απόλυτο περιορισμό. Μοναδικό μέσο για όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική αλληλεπίδραση –για τους νεότερους και τους μοναχικούς– το διαδίκτυο. Τα dating apps που μέχρι τότε φυτοζωούσαν γίνονται το πιο hip στέκι νέων συναντήσεων – υπολογίζεται ότι ένα στα πέντε ζευγάρια γνωρίζεται μέσα από αυτά.

Τα νούμερά τους έναν χρόνο μετά το αποδεικνύουν περίτρανα: Η κεφαλαιοποίηση εφαρμογών όπως το Bumble φτάνει τα 13 εκατομμύρια δολάρια κατά την πρώτη μέρα διαπραγμάτευσης. Η αξία του ομίλου που κατείχε το Tinder έφτασε το αντίστοιχο διάστημα τα 50 εκατομμύρια δολάρια. Απόλυτα win-win κατάσταση.

Χειμώνας 2024: Οι μοναχικές και αδύναμες στις live γνωριμίες καρδιές συνεχίζουν να σκρολάρουν ανάμεσα σε πιθανά matches, όμως οι αγορές παρατηρούν «κατηφόρα». Τα downloads των dating apps μειώνονται κατά 50 εκατομμύρια συγκριτικά με το 2020, ο αριθμός των ενεργών χρηστών πέφτει δραματικά. Τον περασμένο Αύγουστο η Bumble ανέφερε αύξηση εσόδων μόλις 3%, από έτος σε έτος, ενώ προέβλεψε περαιτέρω πτώση στο μέλλον. Τι έχει συμβεί;

Γιατί τα dating apps έχουν πάρει την «κάτω βόλτα»;
Pexels Cottonbro studio

Γιατί τα dating apps παίρνουν την «κάτω βόλτα»;

Οι αναλυτές καταλήγουν σε δύο συμπεράσματα: Απογοήτευση από πλευράς χρηστών και μείωση προθυμίας να πληρώσουν για να γνωρίσουν κάποιον. Γιατί, όμως;

Αναφορικά με την απογοήτευση, άρθρο του Economist εξηγεί ότι για πολλούς οι εφαρμογές αυτές έχουν πάψει να είναι διασκεδαστικές. Ο χρόνος για να αναζητήσει και να ταξινομήσει κανείς τα δεκάδες χιλιάδες προφίλ που εμφανίζονται μπροστά του πλέον δεν περισσεύει. Σε έρευνες του Pew Research Center, οι γυναίκες αναφέρουν ότι ο αριθμός μηνυμάτων που λαμβάνουν από άνδρες τις έχει πλέον εξαντλήσει (υπολογίζεται ενδεικτικά ότι το 84% των χρηστών του Tinder είναι άνδρες). Δεν είναι λίγοι, επίσης, οι χρήστες που ανησυχούν για απάτες.

Ακόμα πιο απογοητευμένοι δηλώνουν από τις εφαρμογές αυτές οι νεότεροι χρήστες, π.χ. άτομα ηλικίας 18-25 ετών. Αναφέρουν ότι δεν τις βρίσκουν διασκεδαστικές, παρά εξαιρετικά επιφανειακές και πραγματικά εξαντλητικές.

ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΧΡΗΣΤΕΣ ΤΩΝ DATING APPS ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΓΙΑ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΣΤΟΝ ΕΞΩ ΚΟΣΜΟ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ.

Όλα τα παραπάνω αναγκάζουν τους προγραμματιστές πίσω από τα apps να δελεάσουν τους χρήστες τους: τους καλούν, λοιπόν, να πληρώσουν μικρά ή μεγαλύτερα ποσά προκειμένου να αυξήσουν τα ποσοστά επιτυχίας τους, π.χ. στο Tinder υπάρχει πακέτο συνδρομής που κοστίζει 499 δολάρια τον μήνα, ώστε να μπορείς π.χ. να δεις τα πιο δημοφιλή προφίλ της εφαρμογής και να επικοινωνήσεις με χρήστες με τους οποίους η εφαρμογή μπορεί να μη σε έχει κάνει match. Οι χρήστες, όμως, δεν δείχνουν να «τσιμπάνε». Όλο και περισσότεροι αρνούνται να πληρώσουν για κάτι που στον έξω κόσμο προσφέρεται δωρεάν. Τους φαίνεται υπερβολικά απελπισμένο.

Στην Αμερική, μια startup ονόματι Pear θριάμβευσε πέρσι χάρη σε ένα γαλάζιο δαχτυλίδι που υποδηλώνει για όποιον το φορά ότι είναι ανοιχτός σε νέες γνωριμίες. Τα δε γραφεία συνοικεσίων φαίνεται να έχουν πάρει ξανά «τα πάνω τους», με ανανεωμένες υπηρεσίες που αυξάνουν την πιθανότητα γάμου.

Γιατί τα dating apps έχουν πάρει την «κάτω βόλτα»;
iStock

Τέσσερα χρόνια μετά το πρώτο lockdown, ο κόσμος ειδικά στην Ελλάδα μοιάζει να βγαίνει περισσότερο από ποτέ. Όχι μόνο σε μπαρ αλλά και σε αποδράσεις στην ύπαιθρο, συμμετέχει σε αθλητικές δραστηριότητες ή επιδίδεται σε νέα χόμπι. Η κοινή εμπειρία σίγουρα βοηθά να δεθείς ευκολότερα με ένα καλό match.

Η νέα πρόταση των dating apps καλεί τους χρήστες να φτιάξουν τα προσωπικά τους bots και να τα βάζουν να κάνουν μαζί εικονικές «δραστηριότητες», π.χ. να «βγαίνουν ραντεβού».

Μπορεί στο μέλλον κάποιοι να το δοκιμάσουν και αυτό, όμως αυτή τη στιγμή δεν ακούγεται ιδιαίτερα ελκυστικό. Προς το παρόν, την κούρσα των dating apps οδηγούν αυτά που απευθύνονται σε μικρότερες «αγορές», όπως το Grindr, μια εφαρμογή για γκέι άνδρες που συνεχίζει να αναπτύσσεται γρήγορα, και το Feeld, το οποίο στοχεύει στους polyamorous. Ακόμα και αυτές, όμως, δεν περιορίζονται στο ερωτικό matching, αλλά λειτουργούν και σαν μια δεξαμενή πληροφοριών για άτομα με ακόμα πιο συγκεκριμένα κοινά ενδιαφέροντα, π.χ. τα νέα γκέι μπαρ που άνοιξαν στην πόλη.

Είναι άραγε η «πτώση» των dating apps καλά ή κακά νέα; Όσο οι άνθρωποι αναζητούν τρόπους να έρθουν κοντά, τα νέα είναι πάντα καλά, όποια μέθοδο κι αν χρησιμοποιούν. Αυτό που σίγουρα αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά είναι πως ο έρωτας δεν είναι ποτέ μια εύκολη υπόθεση.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.