Μάρθα Βόσδου

Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟ DESIGN ΣΕ ΕΝΑ ΜΑΓΑΖΙ ΣΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ

Ένα brand δερμάτινων υποδημάτων αποκτά φυσικό κατάστημα στα Εξάρχεια και δίνει αρχιτεκτονική υπόσταση στην έννοια του «χειροποίητου».

Τα χειροποίητα δερμάτινα σανδάλια που σχεδίασε για πρώτη φορά το 2014 η Ειρήνη Σιώτη είναι το σήμα κατατεθέν του brand ΕSIOΤΜετά το κατάστημα που βρίσκεται στη χώρα της Τήνου –εκεί είναι η έδρα των ESIOT– και το το e-shop, η Ειρήνη μαζί με την αδερφή της, Ιωάννα, που ασχολείται με το marketing του brand, συμφώνησαν ότι έφτασε η στιγμή να ανοίξουν το πρώτο flagstore στην καρδιά της Αθήνας, στα Εξάρχεια.

Τον χώρο σχεδίασε η interior designer, Νάνσυ Κατρή, με βασικό της άξονα την παραδοσιακή τέχνη των χειροποίητων υποδημάτων, η οποία συναντά το σύγχρονο design. Με απλότητα. Χωρίς προσπάθειες εντυπωσιασμού και υπερφίαλες κινήσεις.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

«Η διπλή φύση του δέρματος –οι μαλακές και σκληρές του ποιότητες, σε συνδυασμό με τις αντιθετικές υφές της λείας επιφάνειας και της τραχιάς πίσω πλευράς– αποτέλεσε την έμπνευση πίσω από τον σχεδιασμό του μαγαζιού», εξηγεί η κα Κατρή και συνεχίζει: «Αυτή η διπολικότητα αντικατοπτρίζει και το ίδιο το brand: το εκλεπτυσμένο προϊόν και η χειροποίητη διαδικασία που κρύβεται πίσω από αυτό».

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

– Ο σχεδιασμός του χώρου βασίστηκε στην έννοια του χειροποίητου που χαρακτηρίζει και το προϊόν. Πώς σας ενέπνευσε αυτό;

Από την πρώτη στιγμή, ο στόχος ήταν να δημιουργήσουμε έναν χώρο που να αντικατοπτρίζει τη γενικότερη φιλοσοφία του brand. Το πρώτο πράγμα που ήρθε στην επιφάνεια ήταν η έννοια της βασικής πρώτης ύλης του προϊόντος, δηλαδή του δέρματος και κατά συνέπεια η χειροποίητη διαδικασία που ακολουθείται.

Η επίσκεψη στο εργαστήριο κατασκευής των υποδημάτων και η παρακολούθηση των βημάτων της γραμμής παραγωγής αποδείχθηκε η βασική πηγή έμπνευσης όχι μόνο για το concept αλλά και για τις γραμμές, τις υφές, ακόμα και για τη χρωματική παλέτα που χρησιμοποιήσαμε.

Εστιάζοντας κανείς στην έννοια του χειροποίητου αναπόφευκτα εστιάζει στη λεπτομέρεια, στην αίσθηση της αφοσίωσης και τη χειροτεχνία που χαρακτηρίζουν ένα χειροποίητο προϊόν – αυτά τα στοιχεία ακολούθησαν όλη την πορεία της υλοποίησης του έργου.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

– Το brand βασίζεται σε ένα δίπολο: από τη μία το εκλεπτυσμένο προϊόν και από την άλλη η χειροποίητη διαδικασία. Πώς αποτυπώνεται αυτό στο κατάστημα που σχεδιάσατε; Πώς συνδυάζεται η σκληρότητα με την κομψότητα;

Όπως αναφέρθηκε, το δέρμα αποτέλεσε την κύρια πηγή έμπνευσης. Η φύση του υλικού παραπέμπει σε διάφορες ποιότητες υφών. Αυτό ακριβώς ήταν και το στοιχείο που θέλαμε να δοθεί στον χώρο. Μια κομψή ομοιομορφία που όμως να δημιουργείται από μια ποικιλία υφών.

Η διπλή φύση του υλικού, αυτό που λέμε μπροστά και πίσω πλευρά, λειτούργησε συμπληρωματικά με τη διπλή φύση του brand, όντας ένα εκλεπτυσμένο τελικό προϊόν σε βιτρίνα το οποίο πέρασε από πολλές «κρυφές» διαδικασίες. Έτσι, γεννήθηκε και η ιδέα της διαμόρφωσης του χώρου σε δυο ζώνες: το front stage και το backstage. Στη μπροστινή ζώνη, οι λείες επιφάνειες και οι σατινέ υφές προσδίδουν καθαρότητα. Στο παρασκήνιο, πίσω από την κουρτίνα, συναντάμε ακατέργαστα υλικά και τραχιές υφές.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

– Δώσατε πράγματι μεγάλη σημασία και στους backstage χώρους.

Η δημιουργία των backstage χώρων είχε σκοπό να αναδείξει την αθέατη πλευρά του brand. Στους χώρους αυτούς οι οποίοι φιλοξενούν τις βασικές λειτουργίες του καταστήματος και χρησιμοποιούνται και από τα άτομα που δουλεύουν καθημερινά εκεί, δόθηκε και η αντίστοιχη προσοχή.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

Στο πατάρι βρίσκεται ο γραφειακός χώρος και στο υπόγειο η κύρια αποθήκευση. Παράλληλα, επιτρέπεται στους πελάτες αλλά στους περαστικούς οι οποίοι διασχίζουν την οδό Αραχώβης, να ρίξουν μια «κρυφή» ματιά στο παρασκήνιο παραγωγής συνδέοντας έτσι το τελικό προϊόν με την εργασία που κρύβεται πίσω από αυτό.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

–  Το brand προέρχεται από την Τήνο. Το νησί «φαίνεται» μέσα στον χώρο;

Ξεκινώντας να συζητάω με την Ειρήνη και την Ιωάννα Σιώτη, ένα από τα πρώτα δεδομένα που προέκυψαν, ήταν είναι το να αποφύγουμε το «κυκλαδίτικο» look and feel με την απλοϊκή του έννοια. Η Τήνος είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του ίδιου του brand, αλλά όχι με κραυγαλέο τρόπο. Θα έλεγα ότι το κρατήσαμε έτσι και όσον αφορά στο κατάστημα. Η αίσθηση της παράδοσης και της γείωσης με τον τόπο καταγωγής των Esiot υπάρχει κάπου σίγουρα, αλλά ο χώρος δεν το «φωνάζει».

«Η ΤΗΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΝΑΠΟΣΠΑΣΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΟΥ BRAND, ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΜΕ ΚΡΑΥΓΑΛΕΟ ΤΡΟΠΟ. ΟΙ ΙΔΟΚΤΗΤΡΙΕΣ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΟΥΜΕ ΤΟ ΚΥΚΛΑΔΙΤΙΚΟ LOOK AND FEEL ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΛΟΪΚΗ ΤΟΥ ΕΝΝΟΙΑ».

– Πώς καταλήξατε σ' αυτήν τη χρωματική παλέτα;

Σκοπός ήταν να δημιουργηθεί μια παλέτα για το interior του καταστήματος που να λειτουργεί συμπληρωματικά με την χρωματική παλέτα του προϊόντος: από το brand identity που υπήρχε ήδη έως και τα ίδια τα υποδήματα. Και εδώ το δέρμα λειτούργησε ως βασικό κριτήριο. Η επιλογή των χρωματικών τόνων έγινε με βάση τα ίδια τα δείγματα του δέρματος από το οποίο κατασκευάζονται τα σανδάλια και τα παπούτσια.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

Ζητώντας από τα κορίτσια να επιλέξουν κάποια χρώματα που ακολουθούν όλες τις συλλογές τους, καταλήξαμε σε κάποια βασικά χρώματα ESIOT. Παράλληλα, οι εικόνες από το εργαστήριο κατασκευής σίγουρα βρίσκονται και στο κατάστημα, ο χώρος του γραφείου π.χ. είναι εμπνευσμένος από το χαρακτηριστικό πράσινο καλαπόδι – και τα μεταλλικά στοιχεία προέρχονται από εκεί.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

– Υπήρχε κάποιο αίτημα από τις ιδιοκτήτριες του brand;

Ζητήθηκε ο χώρος να μην είναι μόνο ένα κατάστημα υποδημάτων αλλά ένας συνδυασμός boutique, ατελιέ, χώρος συνάντησης και υποδοχής νέων ιδεών και δημιουργιών. Σίγουρα στόχευαν σε ένα ποιοτικό αποτέλεσμα, αλλά παράλληλα σεμνό και απλό που να εναρμονίζεται και με τη γειτονιά που τις φιλοξενεί.

Κάτι που συζητήθηκε εκτενώς ήταν το πρόγραμμα και οι «διαδρομές» τους μέσα στο κατάστημα, οπότε εμβάθυναν πολύ και στη διαμόρφωση της κάτοψης, ώστε να εξυπηρετεί όλα τα ζητούμενα της λειτουργίας τους.

«ΣΤΟΧΟΣ ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ, ΑΛΛΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΣΕΜΝΟ ΚΑΙ ΑΠΛΟ, ΠΟΥ ΝΑ ΕΝΑΡΜΟΝΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ».

– Πώς σας ενέπνευσε/καθοδήγησε η περιοχή στην οποία βρίσκεται το κατάστημα, τα Εξάρχεια; Το ESIOT Athens Store είναι ένας χώρος καθόλου υπερφίαλος, πλήρως εναρμονισμένος στην περιοχή. Πώς το πετύχατε;

Τα Εξάρχεια είναι μια περιοχή που αλλάζει διαρκώς και ειδικά τα τελευταία χρόνια αυτό είναι κάτι που έχει μεγεθυνθεί. Και εγώ και οι ιδιοκτήτριες παρατηρούσαμε αυτή την έντονη αλλαγή και πριν και κατά τη διάρκεια του έργου.

Είναι μια δυναμική γειτονιά που διακατέχεται από έντονη αυθεντικότητα και ποικιλομορφία και από τη στιγμή που μπήκαμε σ’ αυτό το έργο, αυτή η αυθεντικότητα ήταν κάτι που θέλαμε και εμείς να διατηρήσουμε.

Το ισόγειο κατάστημα βρίσκεται σε γωνιακή εσοχή μιας τυπικής αθηναϊκής πολυκατοικίας με κάποια έντονα «εξαρχειώτικα» στοιχεία, όπως τα κάγκελα ασφαλείας τα οποία διατηρήσαμε και τις κολώνες, οι οποίες δημιουργώντας μια στοά, αντανακλώνται και στο εσωτερικό του χώρου.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

– Πώς ήταν ο χώρος όταν τον παραλάβατε;

Βρήκαμε ένα κέλυφος με αρκετά ενδιαφέρουσα δομή – δημιουργούσε ένα καθαρό τετράγωνο με ξεκάθαρη τη γωνιά επί των οδών Μαυρομιχάλη & Αραχώβης. Παρ’ όλ’ αυτά, υπήρχαν αρκετές δυσκολίες καθώς επρόκειτο για δύο χώρους, οι οποίοι έπρεπε να ενοποιηθούν διατηρώντας κάποιες λειτουργίες τους σε περίπτωση μελλοντικού διαχωρισμού.

Αυτό περιόρισε κάπως τις επιλογές, αλλά ταυτόχρονα ανέδειξε κάποια σημαντικά στοιχεία όπως η κεντρική κολώνα, η οποία στη συνέχεια αποτέλεσε και το όριο μεταξύ frontstage και backstage.

– Πώς διαχειριστήκατε τον φωτισμό στον χώρο;

Ο φωτισμός ήταν καθοριστικός για να αποδώσουμε μια «σπιτική» ατμόσφαιρα στο κατάστημα και φυσικά να αναδειχθεί επαρκώς και το προϊόν. Στην μπροστινή σκηνή τα κεντρικά φώτα παραπέμπουν σε προβολείς θεάτρου που εστιάζουν στον πρωταγωνιστή, δηλαδή την ίδια την κολεξιόν, ενώ οι απλίκες της βιτρίνας τοποθετήθηκαν σε χαμηλό ύψος ώστε να προσελκύουν το βλέμμα του περαστικού.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου
Στο backstage χρησιμοποιήθηκαν DIY σωλήνες led που ενισχύουν την αίσθηση ενός εργαστήριου και παράλληλα κατασκευάστηκαν κάποια κεραμικά σποτ από την local κεραμίστρια, Σοφία Πέτσα Πουτούρη, ώστε να εξυπηρετήσουν την ιδέα του χειροποίητου.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

– Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε;

Το να ισορροπήσουμε τις απαιτήσεις του έργου μέσα στους χρονικούς περιορισμούς, όπως συμβαίνει με κάθε έργο, πόσο μάλλον με ένα retail project. Επιπλέον, η εναρμόνιση με τη γειτονιά και το να καταφέρει ο χώρος να εκπέμπει απλότητα και σεβασμό προς αυτήν, θα έλεγα ήταν μια ιδιαιτέρως challenging εμπειρία.

– Ποιο είναι το αγαπημένο σας σημείο στον χώρο;

Δεν υπάρχει κάποιο αγαπημένο σημείο στον χώρο αλλά σίγουρα υπάρχει αγαπημένη βιωματική στιγμή του χώρου. Όταν ανηφορίζω τον πεζόδρομο της Αραχώβης και βλέπω πρώτα το storage, στη συνέχεια την κουρτίνα και τέλος το κύριο κατάστημα. Αυτή η θέα με ενθουσιάζει γιατί συνδέει οπτικά τη λειτουργικότητα του χώρου.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

Παράλληλα, αγαπώ όλα τα custom στοιχεία του καταστήματος – μου θυμίζουν όλες τις επισκέψεις στα αντίστοιχα εργαστήρια που κατασκευάστηκαν.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

Τα κεντρικά γλυπτά καθίσματα/βάθρα από φελιζόλ και όλα τα μεταλλικά στοιχεία όπως το ταμείο και ο καθρέφτης, είναι και αυτά αποτέλεσμα χειροποίητης δουλειάς – είναι σχεδιασμένα από εμένα και κατασκευασμένα από ντόπιους τεχνίτες.

χειροποίητο
Μάρθα Βόσδου

Σκεπτόμενη όλα αυτά μαζί, είμαι χαρούμενη για την ολιστική αντιμετώπιση και υλοποίηση του concept.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.