Unsplash Martin Sanchez

TΟ METAVERSE ΕΡΧΕΤΑΙ ΚΑΙ ΘΑ ΜΠΕΙΣ ΜΕΣΑ ΘΕΣ ΔΕ ΘΕΣ

To Metaverse συνδυάζει διάφορα τεχνολογικά στοιχεία, όπως εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, video και ό,τι άλλο βοηθά τους χρήστες να «ζουν» σε ψηφιακό κόσμο. Εν συντομία, οι τεχνολογικοί κολοσσοί λένε πως πρόκειται «για την επόμενη ημέρα του Internet».

Φαντάσου πως μπορείς να νικήσεις την ελληνική γραφειοκρατία. Ότι χωρίς να σηκωθείς από τον καναπέ σου, «πας» σε δημόσια υπηρεσία και κάνεις τη δουλειά σου, ενδεχομένως όχι γρήγορα, σίγουρα όμως αναίμακτα και με την αρτηριακή πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα.

Τώρα φαντάσου πως μπορείς να ψωνίσεις, να διασκεδάσεις, να κάνεις ταξίδια και ό,τι άλλο ζητάει η ψυχή σου, χωρίς να κουνηθείς από το σπίτι σου. Στα ψώνια σου θα σε βοηθά το avatar πωλήτριας, η οποία μπορεί να ζει στην άλλη άκρη του κόσμου.

Όλα αυτά δεν τα βγάζω από το μυαλό μου. Είναι το Metaverse, το οποίο έχει «πουλήσει» το TechXplore με τον καλύτερο δυνατό τρόπο: «Φανταστείτε να εμφανίζετε μια εικονική έκδοση του εαυτού σας στη δουλειά σας, ενώ εσείς είστε στην παραλία».

Ναι, αλλά τι είναι το Metaverse που μας ετοιμάζουν;

Πρόκειται για συνδυασμό πολλαπλών τεχνολογικών στοιχείων, όπως εικονική πραγματικότητα, επαυξημένη πραγματικότητα, video και ό,τι άλλο βοηθά τους χρήστες να «ζουν» σε ψηφιακό κόσμο. Εν συντομία, οι τεχνολογικοί κολοσσοί λένε πως πρόκειται «για την επόμενη ημέρα του Internet».

Όλοι όσοι δουλεύουν από το 2017 προς αυτή την κατεύθυνση φτιάχνουν αυτό που το Linkedin έχει παρουσιάσει με τον ακόλουθο τρόπο:

«Πριν το Internet, όταν ήθελες να βρεις πληροφορίες για ένα ταξίδι που θα έκανες ή την πόλη που θα επισκεπτόσουν, έπρεπε ή να πας σε βιβλιοθήκη και να βρεις σχετικό βιβλίο ή να απασχολήσεις ταξιδιωτικό πράκτορα. Επίσης, μπορούσες αφότου φτάσεις να πάρεις τα σχετικά φυλλάδια που υπήρχαν. Από όταν εμφανίστηκε το διαδίκτυο, εμφανίστηκαν και ταξιδιωτικά sites, με σχόλια κοινού και πληροφορίες για τα πάντα.

»Με το Metaverse, θα φοράμε ειδική μάσκα (με γυαλιά και ακουστικά) και θα “μεταφερόμαστε” στην πόλη όπου έχουμε προγραμματίσει να πάμε –οι ίδιοι– για εικονικό τουρ. Όπως θα “βλέπουμε” πράγματα που μας ενδιαφέρουν, θα τα “σώζουμε” στη σχετική –προφανώς ψηφιακή– λίστα. Άρα, πρόκειται για το αποτέλεσμα όσων μπορούμε να πάρουμε από ταξιδιωτικό πράκτορα, το Internet και την προσωπική μας κρίση».

metaverse
Unsplash Lux Interaction

Οι εταιρείες που δουλεύουν πάνω στο Metaverse είναι οι εξής:

  • Η Meta (μητρική πλέον του Facebook) επένδυσε 50 εκατομμύρια δολάρια.
  • Η Microsoft έδωσε 70 εκατομμύρια για να αποκτήσει και να αναπτύξει προγράμματα με VR ικανότητες.
  • Η Google απέκτησε ιδιωτικό fund για όλα τα σχετικά project, ύψους 39,5 εκατομμυρίων.
  • Η Epic Games έχει ξεκινήσει ήδη με συναυλίες καλλιτεχνών, τρέιλερ ταινιών, ενώ με το MetaHuman Creator δημιουργεί φωτορεαλιστικούς ψηφιακούς ανθρώπους, για εμάς.

Ποιος εμπνεύστηκε το Metaverse

Δεν είναι ο James Cameron που έβαλε στα λεξικά τον όρο «avatar» (βλ. εικονίδιο ή φιγούρα που αντιπροσωπεύει συγκεκριμένο άτομο, σε βιντεοπαιχνίδια, σε forum στο διαδίκτυο κ.λπ.).  Είναι ο Aμερικανός συγγραφέας Neal Stephenson, πτυχιούχος φυσικός, γεωγράφος και σχεδιαστής video games. Ο ίδιος καθιέρωσε και τον όρο Metaverse. Και τα δυο τα πέτυχε μέσω ενός βιβλίου.

Neal Stephenson
O Neal Stephenson. PAKO MERA/ALAMY/VISUALHELLAS.GR
O Neal Stephenson.

Παρεμπιπτόντως, η λέξη avatar προέρχεται από την σανσκριτική λέξη avatāra. Στον Ινδουισμό αντιπροσωπεύει την εμφάνιση μιας θεότητας σε γήινη μορφή. Η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε στην τεχνολογία ήταν το 1979, στο πρώτο γενικευμένο σύστημα διδασκαλίας με τη βοήθεια υπολογιστή, με το όνομα PLATO (Programmed Logic for Automatic Teaching Operations). Στις πρώτες αναφορές περιγράφηκε ως εικονική εμπειρία που δημιουργείται από υπολογιστή.

Πίσω στον Stephenson, ο οποίος σύστησε το Metaverse και καθιέρωσε το avatar μέσω του δημοφιλούς μυθιστορήματος cyberpunk (βλ. λογοτεχνικό ρεύμα επιστημονικής φαντασίας που εμφανίστηκε στα τέλη του ’70) με τίτλο «Snow Crash». Κυκλοφόρησε το 1992. Στην pro «Matrix» εποχή, όταν ακόμα το Internet (ή καλύτερα World Wide Web) ήταν στα σπάργανα. «Yπήρχαν γραφικά υπολογιστών, αλλά η απεικόνιση προσώπου ήταν στην απαρχή της. Σήμερα κάνουμε τα πάντα σε αυτό το κομμάτι», είπε ο συγγραφέας το 2017 στο Vanity Fair.

ΟΣΟΙ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙ ΟΤΙ ΘΑ ΠΕΡΝΑΜΕ ΣΤΟ METAVERSE ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟ Ο,ΤΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ.

Ο Stephenson έχει ξεχωρίσει για έργα επιστημονικής φαντασίας που ερευνούν μαθηματικά, κρυπτογραφία, γλωσσολογία, φιλοσοφία και την ιστορία της επιστήμης (παρεμπιπτόντως, γράφει τεχνολογικά άρθρα στο Wired), πριν αποδειχθεί πως όλα, τελικά, είναι «βγαλμένα» από τη ζωή. Όπως λέει, «έγραφα απλά ό,τι μου ερχόταν στο μυαλό».

Έχει εξηγήσει ότι ο τίτλος του μυθιστορήματος αφορά συγκεκριμένη λειτουργία αποτυχίας πρώιμου ηλεκτρονικού υπολογιστή Macintosh. «Όταν το μηχάνημα “κατέρρευσε” και άρχισε να εμφανίζει ακατανόητες λέξεις στη δυφιοαπεικόνιση (βλ. μορφή ψηφιακής εικόνας), το αποτέλεσμα ήταν κάτι που έμοιαζε αόριστο, σαν τα “παράσιτα” σπασμένης οθόνης τηλεόρασης». Αυτό που τις παλιές εποχές λέγαμε «χιόνια». Εξ ου και το «Snow Crash», εκ των «χιονιών» και της «κατάρρευσης» του υπολογιστή. Ο συνδυασμός έδωσε ένα δυστοπικό όραμα – που υπάρχει πια ανάμεσα μας.

SNOW CRASH
Εκδόσεις Μέδουσα

Πρωταγωνιστής του «Snow Crash» είναι ο Hiro Protagonist, ιδιοφυής χάκερ, δεξιοτέχνης ξιφομάχος και άνεργος ντελιβεράς πίτσας, χαμένος σε μια μεταπολεμική, υπερ-καπιταλιστική Αμερική του μέλλοντος. Επίσης, δουλεύει για τη Μαφία. Σε μια παράδοση που δεν καταφέρνει να κάνει εγκαίρως, συναντά την YT (από το Yours Truly), μια νεαρή courier που δουλεύει με skateboard. Η ΥΤ καλύπτει τον Hiro και οι δυο τους αποφασίζουν να συνεργαστούν, συγκεντρώνοντας πληροφορίες (βλ. προσωπικά δεδομένα) προς πώληση σε υπηρεσίες πληροφοριών. Σου θυμίζει κάτι όλο αυτό; Δεν τελείωσα ακόμα.

Οι «συναντήσεις» των ηρώων και των άλλων «ρόλων» γίνονται σε ρεαλιστικά 3D κτίρια και άλλα περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας, με τους ίδιους –και διάφορους άλλους– να εμφανίζονται εκεί ως avatar.

O Hiro έχει ως moto το «ο ρεαλισμός δεν είναι σημαντικός».

Συγγνώμη αν σε ζαλίζω με πολλές λεπτομέρειες. Το κάνω γιατί θα σου χρειαστούν. Ακόμα κι αν δεν έχεις avatar σήμερα, θα χρειαστεί να αποκτήσεις για να επισκεφτείς το Metaverse. Δεν θες; Θα θες και θα σου πω σε λίγο τον λόγο.

Στο βιβλίο του Stephenson υπάρχει ένα εικονικό ακίνητο που ανήκει στην Global Multimedia Protocol Group, ένα φανταστικό μέρος της πραγματικής Ένωσης για Υπολογιστικές Μηχανές. Είναι διαθέσιμο προς όλους, για αγορά και δημιουργία κτηρίων. Περιγράφεται και μια υποκουλτούρα ανθρώπων που επιλέγουν να παραμένουν συνεχώς συνδεδεμένοι με το Metaverse. Διαθέτουν φορητά τερματικά, γυαλιά και άλλο εξοπλισμό. Λέγονται «gargoyles», εξαιτίας της γκροτέσκ εμφάνισής τους.

«Δεν είναι διασκεδαστικό να μιλάς μαζί τους. Δεν τελειώνουν ποτέ τις προτάσεις τους και είναι χαμένοι σε έναν κόσμο που έχει σχεδιαστεί με λέιζερ και σκανάρει τους αμφιβληστροειδείς σε όλες τις κατευθύνσεις. Νομίζεις ότι σου μιλάνε, αλλά στην πραγματικότητα σκέφτονται το πιστωτικό αρχείο κάποιου αγνώστου, στην άλλη πλευρά του δωματίου, ή εντοπίζουν τη μάρκα και το μοντέλο των αεροπλάνων που πετούν από πάνω», έγραψε ο Stephenson. Κατ’ αυτό τον τρόπο περιέγραψε τους ανθρώπους που «ζουν» τώρα μέσα στο διαδίκτυο «χρησιμοποιώντας ό,τι σήμερα θα περιγράφαμε ως συσκευές augmented reality (ΑR)».

metaverse
Unsplash Vinicius Amnx Amano

Θα υπάρξουν άνθρωποι που θα γίνουν gargoyles στο Metaverse που μας ετοιμάζουν; «Το πραγματικό ερώτημα δεν είναι αν πρόκειται να συμβεί, αλλά πόσο έντεχνα θα γίνει και πόσο καλύτερο θα είναι από ό,τι είναι σήμερα. Θα είναι πιο κοινωνικό; Θα έχει πιο υγιείς αλληλεπιδράσεις; Η πρακτική να περπατάς κυρτωμένος πάνω από ένα ορθογώνιο που έχεις στο χέρι σου είναι κάτι που θεωρούμε φυσιολογικό σήμερα – αφού όλοι κρατάμε τα κινητά μας. Και εξελιχθήκαμε σε αυτούς τους ανθρώπους λόγω του του ιδιαίτερου τρόπου με τον οποίο συνδεόμαστε μέσω της τεχνολογίας».

Στο «Snow Crash» η πρόσβαση στο Metaverse γίνεται μέσω προσωπικού τερματικού που προβάλλει υψηλής ποιότητας εικονική «έκδοση» του χρήστη στα ειδικά γυαλιά που φοράει. Όταν «μπαίνει» στον εικονικό κόσμο και φτάνει στο σημείο που λέγεται Black Sun, εξαφανίζεται ό,τι υπάρχει γύρω του – βυθίζεται στο απόλυτο μαύρο.

«Στην πραγματική ζωή, ο Hiro ζει σε ένα κοντέινερ. Στο Metaverse είναι πολύ σημαντικός και έχει πρόσβαση σε πολυτελή σπίτια», εξηγεί ο συγγραφέας, που είχε γράψει από το 1992 για αυτό που σήμερα ξέρουμε ως virtual reality.

«Στο Μetaverse ο καθένας γίνεται ό,τι θέλει, με τις τάξεις και τα προνόμια να παίζουν τεράστιο ρόλο. Αυτό ήταν περισσότερο σατιρική μυθοπλασία. Ήταν ακαταμάχητη η ιδέα των διακρίσεων των ανθρώπων βάσει του avatar τους. Στο Facebook υπάρχουν πιο διακριτοί τρόποι ανθρώπων. Το αν πληκτρολογούν τα πάντα με κεφαλαία, το ποιους έχουν για φίλους και τι έχουν γράψει – ώστε να καταλάβουμε το επίπεδο και την κοινωνική τους θέση».

ΤΟ METAVERSE ΘΕΤΕΙ ΑΜΕΤΡΗΤΑ ΗΘΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ, ΕΝΩ ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΝ ΟΤΙ ΙΣΩΣ ΑΠΟΔΕΙΧΤΕΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΑ SOCIAL MEDIA ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.

Ο Stephenson είναι η έμπνευση πίσω –και– από το Google Earth

Το «Snow Crash» ενέπνευσε τον σχεδιαστή του Google Earth, Avi Bar-Zeev, και τους δημιουργούς του Xbox. Οι Bill Gates, Sergey Brin (εκ των ιδρυτών της Google) και Peter Thiel (συνιδρυτής της Paypal) είναι μεταξύ των αμέτρητων δηλωμένων φαν του. Το 2017, δηλαδή είκοσι πέντε χρόνια μετά την κυκλοφορία της δουλειάς του Stephenson, μηχανικοί, επιχειρηματίες, futurists και προγραμματιστές της Silicon Valley «ξεσκόνισαν» το βιβλίο, προκειμένου να διαπιστώσουν αν μπορούσαν να δημιουργήσουν αυτόν τον διαφορετικό κόσμο. Είχε προηγηθεί το ενδιαφέρον (και η χρηματοδότηση) του δεύτερου πλουσιότερου κατοίκου αυτού του πλανήτη, Jeff Bezos και του 10oυ της λίστας, Mark Zuckerberg.

Σημείωση 1: O Stephenson είχε εργαστεί (part time) ως σύμβουλος της εταιρίας Blue Origin του Bezos, που αναπτύσσει διαστημόπλοια και σύστημα εκτόξευσης στο διάστημα.

Σημείωση 2: Ο δημιουργός του Facebook έκρινε πως το Metaverse μπορούσε να γίνει ο τρόπος για να «ξεπλύνει» τις ντροπές από τα κακώς κείμενα της δημιουργίας του (όσα σκάνδαλα και δίκες αντιμετώπιζε, για τη χρήση προσωπικών δεδομένων, την ασυδοσία, τις συνέπειες στη ψυχική υγεία κ.λπ.), οπότε η μητρική εταιρεία μετονομάστηκε σε Meta.

Η Σεούλ προηγήθηκε όλων

Σου είπα πριν πως θα μπεις στο Metaverse, χωρίς να τίθεται θέμα «θέλω». Η Σεούλ ανακοίνωσε ότι θα γίνει η πρώτη πόλη Metaverse. Δεν θα είναι η τελευταία, καθώς πολλές άλλες προετοιμάζονται επίσης, με κάποιες να είναι στην Ευρώπη. Τι σκοπεύουν να κάνουν;

Το Metaverse 120 Center παρουσιάστηκε με τιμές και δόξες σε ειδική τελετή που έγινε παραμονή Πρωτοχρονιάς, στη πρωτεύουσα της Νότιας Κορέας. Tα πλάνα ήταν ήδη γνωστά, από συνέντευξη Τύπου τον Σεπτέμβρη του 2021, όταν ο Δήμαρχος της πόλης, Oh Se-hoon, παρουσιάστηκε ως avatar σε περιβάλλον metaverse, για να ανακοινώσει τα εξής:

«Η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση και η έκρηξη του “άθικτου” πολιτισμού κατά τη διάρκεια του κορονοϊού απαιτούν αλλαγή στον τρόπο που παρέχουμε δημόσιες υπηρεσίες. Έτσι δημιουργείται η πλατφόρμα Metaverse Seoul».

Oh Se-hoon, Metaverse
Ο Δήμαρχος της Σεούλ, Oh Se-hoon, στη συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε για να εξηγήσει πως η Σεούλ θα γίνει η πρώτη Metaverse πόλη του πλανήτη. SEOUL CITY GOVERNMENT
Ο Δήμαρχος της Σεούλ, Oh Se-hoon, στη συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε για να εξηγήσει πως η Σεούλ θα γίνει η πρώτη Metaverse πόλη του πλανήτη.

Από το 2023, οι κάτοικοι της Σεούλ θα μπορούν να εξυπηρετούνται εικονικά (από avatars) για θέματα που τους απασχολούν και αφορούν κρατικές υπηρεσίες, με μια «επίσκεψη» από τον καναπέ του σπιτιού τους. Με τον ίδιο τρόπο, θα μπορούν να απολαμβάνουν αγορές και πολιτιστικά γεγονότα. Εφόσον πετύχει το πείραμα, η υπηρεσία θα επεκταθεί σε τουρ σε ιστορικά μέρη, αλλά και σε τρόπους με τους οποίους θα μπορούν οι πολίτες να κάνουν καταγγελίες.

Αρχικά, το σύστημα θα είναι διαθέσιμο στα smartphones. Σιγά σιγά θα περάσει στα «εργαλεία» της augmented reality (ειδικά «γυαλιά» και χειριστήρια).

Η επένδυση αυτή φτάνει στα 3,3 εκατομμύρια δολάρια και αποτελεί μέρος του 10ετούς πλάνου που έχει έτοιμο ο Δήμαρχος της Σεούλ, προκειμένου να κάνει την πόλη του παγκόσμιο κόμβο της αναδυόμενης τεχνολογίας. Το κόστος του project θα φτάσει κοντά στα 34 εκατομμύρια δολάρια, την προσεχή πενταετία.

Όπως είπε ο κύριος Oh, το Metaverse 120 Center θα βελτιώσει την κοινωνική κινητικότητα μεταξύ των πολιτών και θα κάνει την πόλη του ακόμα πιο ελκυστική σε όλον τον κόσμο. Πρόκειται για «κομμάτι» του πλάνου Korean Digital New Deal, το οποίο αφορά τρόπους, ψηφιακά και virtual εργαλεία που θα επιτρέψουν σε όλους τους πολίτες «να “αγκαλιάσουν” την τεχνολογία και να βελτιώσουν τη ζωή τους σε όλα τα επίπεδα».

Ενδεικτικά αναφέρθηκε η υγειονομική περίθαλψη. Όπως το κάνουν αυτό, θα βελτιωθεί και η οικονομία της χώρας, που επλήγη από την Covid-19. Ανάμεσα στις λέξεις κρύβεται πάντα η ανησυχία για το επίπεδο παρακολούθησης των πολιτών, που ήδη παρακολουθούνται όλο το 24ωρο (υπάρχουν κάμερες στα αυτοκίνητα και σε όλους τους δρόμους).

Το Quartz έγραψε πως η πλατφόρμα θα είναι έτοιμη έως το τέλος του 2022 (και όταν οι Κορεάτες λένε ότι θα είναι έτοιμη τότε, μπορείς να στοιχηματίσεις το κεφάλι σου).

Το 2023, θα εμφανιστεί το πρώτο εικονικό κέντρο δημόσιων υπηρεσιών, που θα στελεχώνεται από avatar δημοσίων υπαλλήλων. Ό,τι θα γίνεται έως τότε στις αίθουσες του Δημαρχείου, θα μεταφερθεί στο Metaverse. Από το 2023, θα υπάρχει και η δυνατότητα να επισκεφτεί όποιος θέλει τα καλύτερα φεστιβάλ της πόλης, αλλά και τα μεγαλύτερα τουριστικά αξιοθέατα, χωρίς να φύγει από το σπίτι του, μέσω του Virtual Tourist Zone.

Έως το 2026, το project θα λειτουργεί στην πλήρη ικανότητά του.

O αντικειμενικός στόχος του πλάνου είναι να μπορούν να έχουν πρόσβαση παντού οι πάντες, ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται, αν έχουν κάποια κινητική δυσκολία ή άλλη αναπηρία, ή αν υπάρχει το εμπόδιο της γλώσσας. Αυτό που θα χρειαστούν όσοι κάνουν χρήση της πλατφόρμας είναι headset εικονικής πραγματικότητας, που τώρα κοστίζουν από 300 έως 600 δολάρια, γεγονός που δεν τα κάνει το ίδιο προσβάσιμα με τα smartphones και τους υπολογιστές.

Κάθε εξέλιξη έχει τα καλά της, όπως έχει και τα κακά της

Το Metaverse θέτει αμέτρητα ηθικά θέματα. Παράδειγμα; Μπορείς να αποκτήσεις ό,τι παρουσιαστικό θες, για να αρέσεις σε άλλους. Αυτό μπορεί να προκαλέσει σειρά θεμάτων, όπως προειδοποιούν οι ψυχολόγοι. Το Metaverse μπορεί να αποδειχθεί χειρότερο από τα social media για τους εφήβους και τα παιδιά (η virtual reality ανοίγει και αυτούς τους ορίζοντες), καθώς όπως φάνηκε στις δοκιμές που γίνονται «οι ανήλικοι εκτίθενται σε γραφικά σεξουαλικού περιεχομένου, ρατσισμό, μπούλινγκ και βίαιη γλώσσα». Και, παρότι οι εταιρίες που ασχολούνται τονίζουν πως έχουν πολιτικές ασφαλείας, το δεδομένο είναι πως δεν μπορούν να επιτηρήσουν την εφαρμογή τους σε εικονικά περιβάλλοντα.

Tα γυαλιά που θα φοράμε στο Metaverse θα συγκεντρώνουν πολύ περισσότερες πληροφορίες για εμάς από ό,τι συγκεντρώνουν ήδη οι οθόνες στις οποίες έχουμε παραδώσει (με και χωρίς εισαγωγικά) τις ζωές μας. Αυτές θα μπαίνουν σε ένα σύστημα, με ό,τι συνεπάγεται. Βέβαια, εταιρίες ήδη χρησιμοποιούν πληροφορίες που μας αφορούν.

Απλά (;) θα αποκτήσουν πρόσβαση στον εγκέφαλό μας, όπως και στο σπίτι μας. Προφανώς υπάρχει χρόνος για να δημιουργηθεί μια ρυθμιστική αρχή. Αν σκεφτείς, ωστόσο, όσα έγιναν με τα social media, θα σου πρότεινα να μην ελπίζεις σε θαύματα. Εντωμεταξύ, νομοθέτες έχουν παραθέσει μια λίστα με προβλήματα που προκύπτουν όταν προσπαθείς να εφαρμόσεις νόμους του κανονικού κόσμου στον εικονικό.

Σε ό,τι αφορά τις προβληματικές και παράνομες συμπεριφορές, στον εικονικό κόσμο υπάρχει η προειδοποίηση, η τιμωρία και η αποβολή. Όλα όμως μένουν στο διαδίκτυο. Αν προκύψει έγκλημα, τι θα συμβεί; Δεν ξέρω αν σε βοηθάω, αλλά οι δημιουργοί αυτών των κόσμων έχουν ενημερώσει πως δεν θέλουν να εφαρμόζονται στις πλατφόρμες τους οι νόμοι της πραγματικής ζωής, «κυρίως γιατί θέλουν να ελέγχουν τους κόσμους τους, προκειμένου να βγάζουν τα περισσότερα δυνατά κέρδη από τους χρήστες – ενώ τους επιτρέπουν να απολαμβάνουν διασκεδαστικές εμπειρίες».

Η Βρετανίδα ψυχοθεραπεύτρια και ερευνήτρια εικονικής πραγματικότητας Nina Jane Patel πήρε μέρος σε μία από τις δοκιμές της Meta. Όπως αποκάλυψε, το avatar της δέχτηκε λεκτική και σωματική επίθεση από άλλα, που είχαν αντρικές φωνές και της έλεγαν: «Μην κάνεις πως δεν σου αρέσει».

Περιέγραψε την εμπειρία ως φρικτή, τονίζοντας πως όλα έγιναν σε 60 δευτερόλεπτα. «Όταν όλα τελείωσαν, ένιωσα σαν να είχα ζήσει όντως την επίθεση». Η εταιρεία απολογήθηκε «για το απόλυτα ατυχές συμβάν» και υποσχέθηκε να πράξει τα δέοντα – στο project που θα είναι στη διάθεση μας σε διάστημα από 5 έως 10 χρόνια. Μια καλή αρχή θα ήταν η αναγνώριση ότι η εικονική σεξουαλική παρενόχληση παραμένει σεξουαλική παρενόχληση και πρέπει να τιμωρείται ανάλογα.

Τελικά, το Metaverse θα μας κάνει καλύτερους ή χειρότερους;

Κατά τον εμπνευστή του Metaverse «ό,τι εφευρίσκεται έχει αποτελέσματα. Κάποια μπορούμε να τα προβλέψουμε, άλλα όχι. Δεν υπάρχει σταθερή και δεδομένη διαδικασία για την πρόβλεψη των αποτελεσμάτων και τον έλεγχο όσων συμβαίνουν. Έως κάποιο επίπεδο, όλα έχουν να κάνουν με την ικανότητα των ανθρώπων να ενεργούν ως κοινωνικά υπεύθυνα και ηθικά άτομα». Κάτι που δεν έχουμε καταφέρει να κάνουμε ως ανθρωπότητα στα social media.

«Αυτό που δεν είναι ευκολονόητο και κάνει τις “φούσκες” των social media τόσο απατηλές είναι ότι δεν βλέπετε ό,τι δεν βλέπετε. Όσα φιλτράρουν πράγματα που θα προτιμούσατε να μη βλέπετε το κάνουν αόρατα, στα παρασκήνια – ενώ δεν γνωρίζετε ότι υπάρχει αυτό το φιλτράρισμα. Αυτό είναι που δημιουργεί τις “φούσκες”. Δεν μιλάω για το φιλτράρισμα, αλλά για το ότι συμβαίνει χωρίς να το βλέπουμε».

Όσοι ασχολήθηκαν με το Virtual Reality από την απαρχή του, έχουν προειδοποιήσει πως σε μερικά χρόνια θα περνάμε στο Metaverse περισσότερο χρόνο από εκείνον που θα αφιερώνουμε στην πραγματική ζωή. Ανησυχείς; Μια καλή αρχή θα είναι να πάψεις να έχεις το κινητό για προέκταση του χεριού σου – και το συνεχίζεις από εκεί.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.