iStock

Η ΠΡΩΤΗ ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΕ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝΟΣ

Ήταν θέμα χρόνου να μπει το AI στα σχολεία, με τους υποστηρικτές να μιλούν για καλύτερο έλεγχο της γνώσης των παιδιών, και τους διαφωνούντες να ανησυχούν ακριβώς για το ίδιο.

Θα μπορούσε ποτέ να γίνει μάθημα σε μία σχολική τάξη χωρίς δάσκαλο; Ναι, αν έτσι οι μαθητές μάθαιναν καλύτερα! Αυτό είναι το σκεπτικό πίσω από το πείραμα που εφαρμόζει για πρώτη φορά φέτος ιδιωτικό σχολείο στην Αγγλία, που δημιούργησε τμήμα Γυμνασίου στο οποίο το μάθημα παραδίδεται μέσω τεχνητής νοημοσύνης και όχι από καθηγητή.

«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη σε κάποια βασικά μαθήματα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Μαθηματικά, Αγγλικά και Πληροφορική. Ενδεχομένως να ακολουθήσει και η Γεωγραφία», λέει ένας από τους διευθυντές του David Game College, ο John Dalton.

Οι πλατφόρμες που χρησιμοποιούν οι 20 πρώτοι μαθητές έχουν την δυνατότητα να καταγράφουν σε ποια σημεία αυτοί αριστεύουν και σε ποια χρειάζονται παραπάνω βοήθεια, και στη συνέχεια να προσαρμόζουν το μάθημα σε βάθος χρόνου. Τα σημεία που φαίνεται να έχουν κατανοήσει οι μαθητές απλά θα επαναλαμβάνονται στο τέλος του τριμήνου, ενώ θα δίνεται πιο άμεση έμφαση σε αυτά στα οποία δυσκολεύονται. Το μάθημα έτσι μπορεί να επιταχύνεται και η ύλη να ολοκληρώνεται νωρίτερα.

Εννοείται ότι για τους μαθητές αυτούς έχει δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό, εξατομικευμένο πλάνο διδασκαλίας. Επιπλέον, καθένας φορά μία συσκευή εικονικής πραγματικότητας που δημιουργεί μια καθηλωτική εμπειρία, μέσω της οποίας καταγράφονται διαρκώς οι αντιδράσεις του στο μάθημα. Ακούγεται συναρπαστικό, αλλά την ίδια ώρα προβληματίζει, για πολλούς και διάφορους λόγους.

Η πρώτη AI σχολική αίθουσα διδασκαλίας χωρίς καθηγητή είναι γεγονός
iStock

Διδασκαλία μέσω AI: Τα οφέλη και ο αντίλογος

«Οι καθηγητές δεν ξέρουν με ακρίβεια τι είμαι ή δεν είμαι ικανός να κάνω, ενώ το AI μπορεί μόνο με μερικές ερωτήσεις να καταλάβει πού είμαι πιο αδύναμος και πού πιο δυνατός», λέει ένας από τους μαθητές που συμμετέχουν στο εν λόγω τμήμα. Ο έφηβος θεωρεί πως η τεχνολογία τον βοηθά να εξελιχθεί περισσότερο και πιο γρήγορα, συγκριτικά με έναν καθηγητή.

Παρόλο που στην τάξη δεν υπάρχουν καθηγητές, υπάρχουν τρεις σύμβουλοι μάθησης που βοηθούν με τη συμπεριφορά των μαθητών και με άλλα λεπτά ζητήματα με τα οποία το AI μπορεί να δυσκολεύεται. Ένας από αυτούς μιλώντας στο Sky News λέει πως οι σύμβουλοι δεν θα διδάσκουν, αλλά θα βοηθούν στην ανάπτυξη των οριζόντιων δεξιοτήτων των μαθητών, όπως το να μιλούν ανοιχτά στους υπόλοιπους, να συζητούν και να αναπτύσσονται ως προσωπικότητες. Από καθηγητές θα παραδίδονται άλλα μαθήματα, όπως τα καλλιτεχνικά και η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.

Στον αντίποδα, υπάρχουν αυτοί που διαφωνούν με τη μέθοδο αυτή λέγοντας ότι η απομάκρυνση των καθηγητών από τη διδασκαλία θα βλάψει τους μαθητές σε βάθος χρόνου. Ο τέως καθηγητής Chris McGovern, που ηγείται της καμπάνιας Real Education, υποστηρίζει πως οι μαθητές έχουν να χάσουν πολλά από την ΑΙ εμπειρία. «Χρειάζονται τους καθηγητές, χρειάζονται την αλληλεπίδραση με άλλους μαθητές. Αυτό είναι θεμελιώδες στην εκπαίδευση. Το πρόβλημα είναι ότι πρόκειται για ένα μηχάνημα. Η διαδικασία της μάθησης απανθρωποποιείται, γίνεται άψυχη, ειδικά αν καθιερωθεί το ίδιο για όλα τα μαθήματα στο μέλλον».

Η πρώτη AI σχολική αίθουσα διδασκαλίας χωρίς καθηγητή είναι γεγονός
iStock

Τον περασμένο χρόνο, το βρετανικό υπ. Εκπαίδευσης ανακοίνωσε ότι «οι καθηγητές είναι αναντικατάστατοι και η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα μπορούσε ποτέ να ξεπεράσει την επαγγελματική τους κρίση και την προσωπική σχέση που αναπτύσσουν με τους μαθητές τους». Οι επικεφαλής του David Game College, ωστόσο, φαίνεται πως διαφωνούν με αυτή την άποψη.

Όπως λέει ο Dalton, «υπάρχουν πολλοί εξαιρετικοί δάσκαλοι στο σχολείο, όμως όλοι μας είμαστε επιρρεπείς στα λάθη. Και αν θέλεις να εντοπίσεις τον ακριβή λόγο που δεν μαθαίνει ένα παιδί, πιστεύω πως τα συστήματα AI μπορούν να βοηθήσουν να διευκρινιστεί αυτό πιο αποτελεσματικά».

Είναι νωρίς ακόμα για να συμπεράνει κανείς με σαφήνεια αν το να βάλεις την τεχνητή νοημοσύνη στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα βοηθήσει τελικά τα παιδιά να γίνουν πιο συνεπείς και πειθαρχημένοι μαθητές. Κατά κάποιον τρόπο, όμως, αυτή η φράση, το να εκπαιδεύεις ένα παιδί να λειτουργεί υπό την καθοδήγηση της τεχνολογίας, δεν ακούγεται εντελώς λάθος;

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.