ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟ PUBLIC SPEAKING
Τρεις επιτυχημένες public speakers αποκαλύπτουν τα μυστικά για να παίρνεις με άνεση τον λόγο και να γοητεύεις με τα λόγια σου το κοινό.
Η Kamala Harris, στο πλαίσιο συνέντευξης που έδωσε, ρωτήθηκε πώς είναι τόσο καλή «public speaker», δηλαδή τόσο καλή ομιλήτρια όταν απευθύνεται σε μεγάλο κοινό. Η απάντησή της έχει ενδιαφέρον:
«Όταν στέκεσαι μπροστά σε κοινό για να μιλήσεις, πρέπει να θυμάσαι ότι αυτό που θα πεις δεν έχει να κάνει με εσένα… Το πιο σημαντικό είναι να καταλάβουν όλοι πως ξέρεις για τι πράγμα μιλάς. Γιατί το κοινό χρειάζεται να ξέρει πως ξέρεις… Ξέρεις κάτι που πρέπει να μοιραστείς με ανθρώπους που χρειάζονται αυτό που ξέρεις».
Τι ξέρεις που χρειάζεται το κοινό σου να μάθει;
Το πρώτο πράγμα, λοιπόν, σύμφωνα με την Kamala που πρέπει να σε ενδιαφέρει προετοιμάζοντας την ομιλία σου είναι το περιεχόμενο: Τι είναι αυτό που ξέρεις και το κοινό σου χρειάζεται να μάθει; Ποια πληροφορία, έμπνευση ή προοπτική έχεις να μοιραστείς, που θα κάνει τη ζωή ή τη δουλειά των άλλων καλύτερη;
Στην πραγματικότητα, βέβαια, το επιτυχημένο public speaking διέπεται και από μερικούς ακόμα κανόνες που είναι χρήσιμο να γνωρίζεις αν πρόκειται να βρεθείς σε αυτή τη θέση.
Πώς θα παρουσιάσεις αυτό που ξέρεις ώστε να έχει επίδραση στο κοινό;
Η τέως πρόεδρος της American Society of Journalists and Authors, συγγραφέας και έμπειρη public speaker Minda Zetlin θέτει ένα ακόμα ερώτημα: Πώς θα παρουσιάσεις στο κοινό σου αυτό που ξέρεις με τέτοιο τρόπο, ώστε να τους καλέσεις να δράσουν;
Για να σε βοηθήσει να καταλάβεις πώς θα το κάνεις αυτό, η ίδια δίνει το εξής μεταφορικό παράδειγμα: Ας υποθέσουμε πως βρίσκεσαι πάνω στον Τιτανικό, υπεύθυνη να ενημερώσεις τους επιβάτες ότι το πλοίο βυθίζεται. Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να το πεις για να σε ακούσουν:
- «Στις 11:40 τη νύχτα το πλοίο μας χτύπησε πάνω σε ένα παγόβουνο που κατέστρεψε μέρος του πυθμένα με αποτέλεσμα να πλημμυρήσει», ή
- «Το πλοίο αυτό θα βυθιστεί σε λιγότερο από τρεις ώρες και δεν υπάρχουν αρκετοί λέμβοι για να επιβιβαστούμε όλοι».
Πίστεψε ότι αξίζεις να βρίσκεσαι στη θέση του public speaker
Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν και τις γνώσεις και τον τρόπο να μιλήσουν για ένα θέμα, όμως τους λείπει η αυτοπεποίθηση να το κάνουν δημόσια. Αυτό είναι το τρίτο στοιχείο που χαρακτηρίζει τον επιτυχημένο public speaker.
Η σύμβουλος επικοινωνίας Karol Ward γράφει σε άρθρο πως πολλοί από τους πελάτες της φοβούνται ότι δεν έχουν κερδίσει το δικαίωμα να μιλούν δημόσια ή ότι δεν έχουν την δικαιοδοσία να αξιώνουν τη γνώση και τις πληροφορίες που έχουν να μοιραστούν με το κοινό. Όταν στέκονται, δηλαδή, μπροστά σε ανθρώπους που περιμένουν να τους ακούσουν, πιστεύουν πως δεν τους αξίζει να βρίσκονται εκεί.
«Τις περισσότερες φορές οι άνθρωποι μπλοκάρουν εξαιτίας αρνητικών πεποιθήσεων σχετικά με το ποιοι είναι και τι έχουν να προσφέρουν. Όταν απευθύνονται σε εμένα, ποτέ δεν ακυρώνω τις ανησυχίες τους, παρά τους ρωτώ: Τι είναι αυτό που σε κρατά πίσω; Η εμπειρία μου λέει πως όταν κάποιος αντιληφθεί τη ρίζα του φόβου του, αρχίζει να μεταβάλει τη σκέψη του και σταδιακά όχι μόνο καταλαβαίνει ότι του αξίζει να βρίσκεται εκεί, αλλά σηκώνεται και παίρνει όσο χώρο χρειάζεται», λέει χαρακτηριστικά η Ward.
Συμβουλεύει, λοιπόν, όποιον διστάζει να ανέβει στο βήμα και να πάρει τον λόγο να αναρωτηθεί τα εξής:
- Τι θα πρόσεχες ή θα ένιωθες, αν άξιζε να βρίσκεσαι εκεί;
- Πώς θα στεκόσουν, πώς θα μιλούσες, αν άξιζε να βρίσκεσαι σε αυτή τη θέση;
- Τι θα σου έλεγαν οι άλλοι, αν άξιζες να βρίσκεσαι εκεί;
- Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα έκανες σήμερα, αν ήξερες που σου αξίζει να βρίσκεσαι σε αυτή τη θέση;
- Ποιο είναι το άτομο που θα σε στήριζε περισσότερο, αν άφηνες τον εαυτό σου να πιστέψει ότι έχεις δικαίωμα να βρίσκεσαι εκεί;
Καθώς απαντά κανείς στις παραπάνω ερωτήσεις, θα μπορεί να χτίζει όλο και περισσότερο την αυτοπεποίθησή του αναφορικά με το public speaking, πείθοντας τόσο τον εαυτό του όσο και το κοινό, και δίνοντας αξία στις γνώσεις και την εξειδίκευσή του. Όπως καταλήγει η Ward: «Όταν αναγνωρίζεις την αξία σου, συνειδητοποιείς ότι σου αξίζει να βρίσκεσαι σε πολλές αντίστοιχες θέσεις».