ΓΙΑΤΙ Η ΑΝΙΑ ΤΟΥ «INSIDE OUT 2» ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥΣ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ)
Το Inside Out 2 θα σε κάνει να εκτιμήσεις την Ανία, δείχνοντάς σου πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στην υγιή ανάπτυξη των εφήβων (αλλά και στη ζωή μας εν γένει).
Μετά την επιτυχία του Inside Out το 2015, η Disney Pixar επιστρέφει φέτος δυναμικά με το Inside Out 2, παρουσιάζοντάς μας την έφηβη πλέον Ράιλι. Τα πέντε βασικά συναισθήματα (η Χαρά, η Λύπη, ο Θυμός, ο Φόβος και η Αηδία) που βρίσκονται στο «δωμάτιο ελέγχου» του κοριτσιού και καθοδηγούσαν τις ενέργειές της έως την προεφηβεία, χρειάζεται τώρα να συνυπάρξουν με πιο «εξελιγμένα» συναισθήματα, ανάμεσα τους την Ανησυχία, την Ντροπή, τη Ζήλια και την Ανία.
Στην αρχή της ταινίας, η Ανησυχία εξηγεί στα παλαιότερα συναισθήματα ότι «όλοι έχουμε μια δουλειά να κάνουμε», προσθέτοντας ότι η δική της είναι να «σχεδιάζει για το μέλλον». «Ποια είναι, όμως, η δουλειά της Ennui, της Ανίας και πώς συνδέεται με την καθημερινή ζωή;» διερωτάται η Tina Kendall, αναπλ. καθηγήτρια στο Τμήμα Κινηματογράφου, Μέσων και Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Anglia Ruskin, που έχει μελετήσει το πώς η βαρεμάρα διαμορφώνει το περιεχόμενο και τη χρήση των μέσων.
Σε άρθρο της στο Conversation ξεκαθαρίζει ότι η πλήξη μπορεί να έχει είτε θετικό είτε αρνητικό αντίκτυπο στη ζωή μας, παίζοντας σημαντικό ρόλο κατά την παιδική και εφηβική ανάπτυξη, αφού η κατάσταση αδράνειας είναι ένα κάλεσμα για δράση.
Η Ανία και τα κινητά μας τηλέφωνα
Όπως παρατηρεί η Kendall, η πλήξη φαίνεται να βρίσκεται όλο και περισσότερο στο κέντρο ενδιαφέροντος των μέσων ενημέρωσης, που «έχουν εργαστεί σκληρά για να εδραιώσουν τη σχέση μεταξύ αυτής και του κινητού μας. Τα τηλέφωνα συχνά προωθούνται ως εργαλεία για την καταπολέμησή της. Η ανία –και ο φόβος της– μας παρακινούν να χαζεύουμε στο κινητό χωρίς σκέψη. Όμως, όσο περισσότερο χρησιμοποιούμε smartphone για να αποσπάσουμε την προσοχή μας από την πλήξη, τόσο πιο πολύ κινδυνεύουμε να βαρεθούμε. Κι αυτή είναι μια κατάσταση που επηρεάζει πολύ τους εφήβους».
Ο θετικός ρόλος της Ανίας
Το Inside Out 2 δεν ασχολείται, ωστόσο, με τις δυνητικά αρνητικές πτυχές της πλήξης. Αντίθετα, εστιάζει στον θετικό αναπτυξιακό ρόλο της, στο πώς βοηθά την Ράιλι να διαχειριστεί την ένταση της εφηβικής ηλικίας.
Καθ' όλη τη διάρκεια της ταινίας, η Ανία ξαπλώνει σε έναν καναπέ, κοιτώντας γεμάτη απάθεια την οθόνη του κινητού της. Η εμφάνιση, οι κινήσεις, τα λόγια της αποπνέουν πνευματική κόπωση, έλλειψη ενδιαφέροντος ή με άλλα λόγια την εφηβική τέχνη του να μη δίνεις δεκάρα. Μάλιστα, το κινητό της λειτουργεί ως τηλεχειριστήριο για την κονσόλα ελέγχου, επιτρέποντάς της να ρυθμίζει τα συναισθήματα της Ράιλι χωρίς καν να σηκώνεται από τον καναπέ. Αυτή είναι η βασική πτυχή του ρόλου της Ανίας, να βρίσκεται πίσω από τα άλλα συναισθήματα, να μην παρασύρεται από τα δράματα.
Στις κρίσιμες στιγμές, ωστόσο, η Ανία παίρνει τον έλεγχο της κονσόλας, επηρεάζοντας τη συναισθηματική εμπειρία του έφηβου κοριτσιού και μειώνοντας την έντασή της. Αντισταθμίζει τον φόβο για το πώς την αντιλαμβάνονται οι άλλοι με μια δόση σαρκασμού, που λειτουργεί ως προστατευτική ασπίδα. Κρατά υπό έλεγχο τα άλλα συναισθήματα, βοηθώντας στην εξομάλυνση των εντάσεων της εφηβικής ζωής, στην εξομάλυνση των πάνω και των κάτω της.