ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΝ ΤΑ ΤΑΜΠΛΕΤ ΜΕ ΜΟΛΥΒΙ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ
Η γραφή με το χέρι έχει ασύγκριτα περισσότερα οφέλη από την πληκτρολόγηση, σύμφωνα με νέα έρευνα, που καλεί τα σχολεία να αντικαταστήσουν τα τάμπλετ με χαρτί και μολύβι.
Πριν εντυπωσιαστείς που το ιδιωτικό σχολείο στο οποίο ετοιμάζεσαι να γράψεις το παιδί σου χρησιμοποιεί τάμπλετ για την παράδοση όλων των μαθημάτων, μέσω των οποίων γίνονται και οι εργασίες, επειδή θεωρείς ότι αποδεικνύει πόσο ενημερωμένο και συμβατό είναι με τις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση, διάβασε παρακάτω.
Μπορεί πράγματι πριν από μερικά χρόνια τα τάμπλετ και οι υπολογιστές να κρίθηκαν ως απαραίτητα εκπαιδευτικά εργαλεία και να μπήκαν μετά βαΐων και κλάδων στις σχολικές αίθουσες του δυτικού κόσμου, όμως πλέον χώρες όπως η Σουηδία και η Φινλανδία με το εξέχον εκπαιδευτικό σύστημα τα αποσύρουν κακήν κακώς, αφού όλο και περισσότερες έρευνες αποδεικνύουν ότι λίγα είναι τα οφέλη τους για τους μαθητές.
Η πλέον πρόσφατη από αυτές, η οποία πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Επιστημών και Τεχνολογίας στο Trondheim της Νορβηγίας, απέδειξε πως όταν οι μαθητές γράφουν με το χέρι, οι περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την κινητική και οπτική επεξεργασία πληροφοριών, συντονίζονται με περιοχές σημαντικές στον σχηματισμό της μνήμης, ενεργοποιώντας συχνότητες που σχετίζονται με τη μάθηση.
Γραφή με το χέρι VS πληκτρολόγηση
Για τις ανάγκες της έρευνας, οι επικεφαλής καθηγητές ψυχολογίας Audrey van der Meer και Ruud van der Weel επιστράτευσαν μία ομάδα φοιτητών και τοποθέτησαν ηλεκτρόδια στο κεφάλι τους. Στη συνέχεια, τους ζήτησαν να πληκτρολογήσουν ή να γράψουν με ένα ψηφιακό πενάκι μια λέξη που εμφανιζόταν μπροστά τους στην οθόνη του υπολογιστή. Την ίδια ώρα, αισθητήρες σε ένα καπέλο κατέγραφαν την ηλεκτρική εγκεφαλική δραστηριότητα των συμμετεχόντων όσο εκτελούσαν την κάθε εργασία.
Οι επιστήμονες αναζήτησαν κάποια συνοχή, που συμβαίνει όταν δύο περιοχές του εγκεφάλου είναι ενεργές με την ίδια συχνότητα ηλεκτρικών κυμάτων ταυτόχρονα. Αυτή η παράμετρος μπορεί να αποκαλύψει τη δύναμη της λειτουργικής συνδεσιμότητας μεταξύ διαφορετικών περιοχών στον εγκέφαλο.
Στους φοιτητές που έγραφαν με το χέρι, οι ερευνητές παρατήρησαν αυξημένη δραστηριότητα, ειδικά σε ζώνες χαμηλής συχνότητας που ονομάζονται άλφα και θήτα, όχι μόνο στις αναμενόμενες περιοχές που σχετίζονται με την κινητικότητα, αλλά και σε άλλες που σχετίζονται με τη μάθηση. Αυτές οι ζώνες χαμηλής συχνότητας έχει αποδειχθεί στο παρελθόν ότι υποστηρίζουν διαδικασίες μνήμης.
Όταν συγκρίθηκαν οι δύο εργασίες, διαπιστώθηκε ότι το γράψιμο με το χέρι -–αλλά όχι η πληκτρολόγηση– αυξάνει τη συνδεσιμότητα μεταξύ των βρεγματικών λοβών του εγκεφάλου, που εμπλέκονται στην αισθητηριακή και κινητική επεξεργασία, και των κεντρικών περιοχών, πολλές εκ των οποίων εμπλέκονται στη μνήμη. Αυτά τα ευρήματα, υποδηλώνουν ότι υπάρχουν διακριτές διαδικασίες ενεργοποίησης του εγκεφάλου που συμβαίνουν ενώ ένα άτομο πληκτρολογεί ή γράφει με το χέρι.
Όπως εξήγησαν οι επιστήμονες, «ακόμα κι όταν οι κινήσεις είναι πολύ παρόμοιες, η ενεργοποίηση φαίνεται πολύ πιο έντονη στο γράψιμο με το χέρι. Φαίνεται, δηλαδή, ότι υπάρχει μεγαλύτερη συμμετοχή αυτών των περιοχών του εγκεφάλου όταν γράφουμε με το χέρι και αυτό μπορεί να μας δώσει κάποια συγκεκριμένα πλεονεκτήματα στη μάθηση.
Αυτό δεν σημαίνει πως η πληκτρολόγηση δεν έχει τα οφέλη της, αφού είναι πολύ πιο γρήγορη από τη γραφή με το χέρι και ίσως πιο πρακτική. Οι επιστήμονες, λοιπόν, συμβουλεύουν να αξιοποιούνται και οι δύο μέθοδοι για διαφορετικούς σκοπούς. Όταν, για παράδειγμα, θέλει κάποιος να κρατήσει σημειώσεις με σημαντικές πληροφορίες, είναι προτιμότερο να τις γράφει με το χέρι, ενώ για τη συγγραφή ενός μεγάλου κειμένου είναι σίγουρα πιο εύκολο και πρακτικό να επιστρατεύεται το πληκτρολόγιο.
Καταλήγουν, λοιπόν, στο ότι «τα σχολεία θα πρέπει να επαναφέρουν το γράψιμο με το χέρι. Είναι μια διαδικασία τρομερά ωφέλιμη για τον παιδικό εγκέφαλο και δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούμε αυτές τις γενιές ως πειραματόζωα για να δούμε πώς θα εξελιχθούν χωρίς τη χειροκίνητη γραφή. Τα παιδιά θα πρέπει μεγαλώνοντας να είναι τουλάχιστον σε θέση να γράψουν μία λίστα του σούπερ μάρκετ ή ένα ερωτικό γράμμα. Είναι μία δεξιότητα πολύτιμη για το ανθρώπινο είδος».