ΛΙΝΤΑ ΚΑΠΕΤΑΝΕΑ: «Η ΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑΤΡΕΥΕΙ, ΒΡΙΣΚΕΙ ΛΥΣΕΙΣ»
Η Λίντα Καπετανέα, καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας, μιλάει για τον επετειακό χαρακτήρα της φετινής διοργάνωσης και για τα «μαθήματα ζωής» που της έχει δώσει ο χορός.
Όταν ρωτάω τη Λίντα Καπετανέα ποιο είναι το στίγμα της φετινής διοργάνωσης, απαντάει απλά: «To Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας γιορτάζει τα 30 του χρόνια και μοιράζεται με τους θεατές την ομορφιά αυτής της τέχνης προσκαλώντας καταπληκτικούς καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό».
«Δεν μπορώ να φανταστώ το σύγχρονο χορό στην Ελλάδα χωρίς το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας», είχε πει η ίδια στην παρουσίαση του προγράμματος, που περιλαμβάνει συνολικά 19 παραγωγές από ισάριθμες ομάδες. Οι εννέα από αυτές έρχονται από το εξωτερικό –από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Σερβία, την Ισπανία, την Ιταλία, τη Σλοβακία και τη Μοζαμβίκη– ενώ οι υπόλοιπες είναι από την Ελλάδα.
Το φετινό, επετειακό Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας είναι αφιερωμένο στους Καλλιτέχνες του Χορού. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η Λίντα Καπετανέα, είναι εκείνοι «που εργάζονται καθημερινά με το σώμα τους, που αναμετρώνται με τους περιορισμούς αλλά και τις ανεξάντλητες και μυστηριώδεις δυνατότητές του».
Ως χορεύτρια, χορογράφος και δασκάλα σύγχρονου χορού η ίδια, χαρακτηρίζει γενναία την απόφαση να ασχοληθεί κανείς με «το δύσκολο δρόμο της τέχνης του χορού, ενάντια στο χρόνο και τη φθορά, υπηρετώντας μια από τις αρχαιότερες μορφές έκφρασης».
«Το 30ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αφιερώνεται επίσης σε όλα τα παιδιά, τους εφήβους και τους νέους που έρχονται ίσως για πρώτη φορά σε επαφή με το χορό, που ήδη χορεύουν ή που ονειρεύονται μια μέρα να ανέβουν στη σκηνή», επισήμανε επίσης. «Αυτοί είναι το μέλλον».
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Το αμιγώς καλλιτεχνικό μέρος του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί από τις 12 Ιουλίου έως τις 21 Ιουλίου 2024, ενώ το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα από τις 5 Ιουλίου έως τις 21 Ιουλίου 2024. Η φετινή διοργάνωση περιλαμβάνει παραστάσεις χορού που συνδυάζουν διαφορετικά είδη και ενσωματώνουν στην αφήγησή τους θέατρο, ζωντανή μουσική και ψηφιακά μέσα.
Όσο για τα σεμινάρια και τα εργαστήρια του εκπαιδευτικού προγράμματος, δεν απευθύνονται μόνο σε επαγγελματίες του χορού, αλλά και στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Καλαμάτας. Άλλωστε, η Λίντα Καπετανέα –που ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση της διοργάνωσης πριν από επτά χρόνια– έλεγε εξαρχής ότι ήθελε το Φεστιβάλ να «ανοίξει» προς τους ανθρώπους της πόλης που μπορεί και να μην έχουν καμία σχέση με τον χορό.
6 ερωτήσεις για τη Λίντα Καπετανέα
– Θα έλεγε κανείς ότι οι καλλιτέχνες του χορού βρίσκονται ούτως ή άλλως στο επίκεντρο του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Γιατί φέτος είναι αφιερωμένο ειδικά σε αυτούς;
Γιατί χωρίς τους καλλιτέχνες δεν υπάρχει Φεστιβάλ. Ούτε χορός. Γιατί πρέπει να θυμόμαστε τι σημαίνει να είσαι καλλιτέχνης του χορού σε μια εποχή και μια κοινωνία που σου λέει να γίνεις οτιδήποτε άλλο εκτός από καλλιτέχνης. Πόσο μάλλον καλλιτέχνης της κίνησης.
– Πόσο σας επηρεάζει στην κατάρτιση του προγράμματος η σύγχρονη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα;
Πολύ. Γιατί αυτό που κάνουμε δεν είναι άσχετο με αυτό που συμβαίνει γύρω μας, άρα και μέσα μας. Αυτό το Φεστιβάλ δημιουργήθηκε για να υποστηρίζει την κοινωνία ώστε να μπορεί να οραματίζεται ένα διαφορετικό μέλλον, να είναι πιο ανεκτική, πιο ανοιχτή, πιο δημοκρατική, να έχει αξίες. Η τέχνη πέραν της μεταφυσικής της διάστασης έχει και μια παιδευτική διάσταση, με την έννοια ότι αποτελεί πεδίο γνώσης με βιωματικό χαρακτήρα.
Η παρακολούθηση μιας παράστασης είναι από τις πιο σημαντικές διαδικασίες. Να συγκεντρωθείς και να ακούσεις αυτό που σου λέει ο άλλος επί σκηνής. Ανοίγεσαι σε αυτό; Διαθέτεις τον εαυτό σου; Τα συναισθήματά σου; Τη σκέψη σου; Ή σκέφτεσαι το κινητό σου, και τις έννοιες σου;
– Ως καλλιτεχνική διευθύντρια, θέλετε το πρόγραμμα από τη μια να έχει διεθνή απήχηση, από την άλλη να αφορά με κάποιο τρόπο τους ντόπιους. Πώς έχει λειτουργήσει και εξελιχθεί μέχρι σήμερα αυτή η ισορροπία;
Ο χορός είναι μια παγκόσμια γλώσσα. Αυτή η συζήτηση περί παγκόσμιου και τοπικού έχει πολλές προεκτάσεις. Θεωρώ ότι τα δυνατά έργα βγαίνουν από έναν πυρήνα αλήθειας που εκπέμπει σε όλο τον κόσμο. Και έτσι έχουν αντίστοιχη αποδοχή.
Από την άλλη, η τριβή των ντόπιων με το Φεστιβάλ τους έχει εξοικειώσει με τη διαδικασία παρακολούθησης μιας παράστασης. Αυτό είναι εν μέρει και το νόημα του Φεστιβάλ: Η εξοικείωση με την κινητική έκφραση και το άνοιγμα του καθενός στο μυστήριο της τέχνης.
– Για όσους είναι εξοικειωμένοι με τον χορό, το Φεστιβάλ δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Τι θα λέγατε για να προσελκύσετε ένα ευρύτερο κοινό;
Το Φεστιβάλ απευθύνεται σε όλους. Το ανοίξαμε στον δημόσιο χώρο της πόλης ακριβώς για να μην θεωρείται ειδικό θέαμα και για να το μοιραστούμε με όλους. Κάνουμε σεμινάρια για όλες τις ηλικίες από 4 έως 65+. Για ΑμεΑ, για γονείς και παιδιά. Θέλουμε να φυτέψουμε εικόνες και εμπειρίες σε όλους, μικρούς και μεγάλους, για το σώμα και την έκφραση μέσω του χορού.
– Μέσα στα επτά χρόνια που βρίσκεστε επικεφαλής του καλλιτεχνικού σκέλους της διοργάνωσης, έχουν υπάρξει εκπλήξεις ευχάριστες ή και δυσάρεστες;
Θα έλεγα ότι η πανδημία ήταν η πιο περίεργη συνθήκη που ζήσαμε. Αλλά κι εκεί τα πήγαμε πολύ καλά. Όπως θυμάστε, ήμασταν το μοναδικό Φεστιβάλ της χώρας που δεν ακυρώθηκε. Το προσπαθήσαμε και το καταφέραμε.
– Τι σας έχει διδάξει ο χορός που θα μπορούσε να είναι ένα «μάθημα ζωής» για κάθε άνθρωπο;
Η κίνηση είναι ζωή. Ό,τι κινείται ζει, αναπτύσσεται, προχωράει. Η κίνηση γιατρεύει, βρίσκει λύσεις. Ρυθμός, συντονισμός και η παρατήρησή τους είναι σημαντικά για να δούμε αν βαδίζουμε στο δρόμο που επιθυμούμε. Αν ζούμε τη ζωή που ονειρευόμαστε.
Δείτε το πλήρες πρόγραμμα του 30ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στην ιστοσελίδα της διοργάνωσης.