iStock

ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΟΤΑΝ ΟΔΗΓΟΥΝ;

Όχι, δεν έχει καθόλου να κάνει με τις ικανότητες των γυναικών στην οδήγηση, μα με τα συστήματα ασφαλείας στα αυτοκίνητα, που είναι απόλυτα ανδροκεντρικά.

Με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας, η Μυρτώ Αντωνοπούλου συζητούσε με τη φαρμακολόγο και νευροεπιστήμονα Χριστίνα Δάλλα για το αν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στον ανδρικό και τον γυναικείο εγκέφαλο. Αφού κατέληξαν στο ότι σαφώς υπάρχουν, η συζήτηση οδηγήθηκε στη σημασία του να τονίζονται αυτές οι διαφορές καθώς –η ειδικός μιλούσε για τον δικό της τομέα– παρατηρείται ένας «νευροσεξισμός».

Δεν υπάρχει συμπερίληψη στις κλινικές δοκιμές, εξήγησε η κ. Δάλλα, με αποτέλεσμα διαγνώσεις και θεραπείες για νευρολογικές παθήσεις να χορηγούνται σύμφωνα με τις έρευνες που έχουν γίνει αποκλειστικά σε ανδρικούς εγκεφάλους.

Το πρόβλημα του σεξισμού και της απουσίας συμπερίληψης δεν περιορίζεται στις ιατρικές έρευνες. Πρόσφατη μελέτη απέδειξε πως το ίδιο ισχύει και στις δοκιμές σύγκρουσης που πραγματοποιούνται στα αυτοκίνητα πριν κυκλοφορήσουν στην αγορά, προκειμένου να ελεγχθούν τα συστήματα ασφαλείας τους.

Τι εννοώ; Ότι παρόλο που ο ίδιος αριθμός ανδρών και γυναικών εμπλέκεται κάθε χρόνο σε αυτοκινητικά δυστυχήματα, η συντριπτική πλειονότητα της έρευνας για την ασφάλεια των αυτοκινήτων έχει σχεδιαστεί βάσει του «ανδρείκελου του 50ού εκατοστημορίου ενηλίκου». Πρόκειται για ένα ανδρείκελο βάρους 77,5 κιλών και ύψους 1,75 μέτρων (οι διαστάσεις ενός μέσου άντρα) που τυποποιήθηκε για πρώτη φορά στη δεκαετία του 1970 και από τότε καθιερώθηκε για πάντα ως crash test dummy. Οι διαστάσεις του μέσου γυναικείου σωματότυπου δεν λήφθηκαν ποτέ υπόψη. Και αυτό είχε, όπως φαντάζεσαι, επιπτώσεις.

Γιατί πρέπει οι γυναίκες να προσέχουν περισσότερο όταν οδηγούν;
iStock

Οι γυναίκες τραυματίζονται πιο σοβαρά ή και θανατηφόρα από ατυχήματα

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε τον Μάρτιο του 2024 στο Frontiers in Public Health, παρόλο που περισσότεροι άντρες αντί για γυναίκες σκοτώνονται κάθε χρόνο σε αυτοκινητικά δυστυχήματα, είναι περισσότερες οι γυναίκες που σκοτώνονται σε δυστυχήματα ίσης σοβαρότητας, ενώ έχουν κατά 73% περισσότερες πιθανότητες από τους άντρες να τραυματιστούν σοβαρά σε μετωπικές συγκρούσεις ατυχημάτων ίσης σοβαρότητας.

«Τα τραύματα των γυναικών όχι μόνο είναι πολύ χειρότερα, αλλά το σοκ στο οποίο υπόκεινται οι γυναίκες από ένα τέτοιο ατύχημα είναι πολύ μεγαλύτερο», λέει η επικεφαλής της μελέτης, Susan Cronn, ερευνήτρια στο Medical College του Wisconsin στο Milwaukee.

Τα συμπεράσματα της μελέτης συμφωνούν απόλυτα με παρεμφερείς έρευνες από την Cleveland Clinic Akron General στο Ohio, που οδηγούν τους επιστήμονες να αναρωτηθούν: «Γίνεται ό,τι είναι εφικτό ώστε να προστατεύονται όλοι οι άνθρωποι ισότιμα;»

Γιατί πρέπει οι γυναίκες να προσέχουν περισσότερο όταν οδηγούν;
iStock

Οι ειδικοί σημειώνουν κάτι ακόμα: Οι γυναίκες τραυματίζονται περισσότερο στη λεκάνη και το ήπαρ κατά τα αυτοκινητικά δυστυχήματα. Αυτό δείχνει ότι τα αυτοκίνητα δεν είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε τα συστήματα ασφαλείας τους να προστατεύουν από τραυματισμό στα σημεία αυτά, και αυτό θα πρέπει άμεσα να αλλάξει, αν θέλουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες να περιορίσουν τον κίνδυνο.

Όπως λέει η Cronn, «ελπίζουμε ότι τα αποτελέσματα της έρευνάς μας θα συμβάλλουν στο να γίνουν οι απαραίτητες αυτές αλλαγές. Ελπίζουμε ότι οι μηχανικοί αυτοκινήτων θα αρχίσουν να λαμβάνουν υπόψη τους τόσο τα γυναικεία όσο και τα ανδρικά σώματα, ώστε ο σχεδιασμός των συστημάτων ασφαλείας να γίνεται με όρους ισότητας των δύο φύλων».

Μάλιστα, οι ειδικοί καλούν να ληφθεί υπόψη πως τα σώματα των ανθρώπων γενικά έχουν αλλάξει από το 1970 μέχρι σήμερα (είναι επιβεβαιωμένο ότι η πλειοψηφία ζυγίζει περισσότερο), ενώ είναι περισσότεροι και οι ηλικιωμένοι που οδηγούν, ο σωματότυπος των οποίων επίσης διαφέρει από αυτόν του μέσου άντρα.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.