iStock

4 ΚΟΛΠΑ ΤΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΟΥ ΣΕ ΚΑΝΟΥΝ ΝΑ ΣΠΑΤΑΛΑΣ ΧΡΗΜΑΤΑ

Τέσσερις παγίδες του μάρκετινγκ που καλό είναι να έχεις υπόψη σου κάθε φορά που πηγαίνεις για αγορές στο σούπερ μάρκετ.

Αποφασίζεις να πας στο σούπερ μάρκετ για να πάρεις στην κυριολεξία δύο πράγματα. Τελικά, γυρίζεις σπίτι με μια σακούλα γεμάτη και λιγότερα ευρώ στο πορτοφόλι σου από ό,τι υπολόγιζες. Μία εξήγηση είναι ότι τελικά χρειαζόσουν περισσότερα πράγματα. Μια άλλη είναι ότι έπεσες θύμα σε κάποια από τις πρακτικές-«παγίδες» που οι επαγγελματίες του μάρκετινγκ και της διαφήμισης εφαρμόζουν για να αυξήσουν τις πωλήσεις προϊόντων.

Ας πιάσουμε την δεύτερη περίπτωση, που δεν είναι τόσο σπάνια. Ένα μέρος της ευθύνης στο σενάριο αυτό είναι του καταναλωτή, που οφείλει να είναι ενημερωμένος και συνειδητοποιημένος. Φυσικά, ευθύνη φέρουν και οι επαγγελματίες που εφαρμόζοντας συγκεκριμένες πρακτικές προσπαθούν να επηρεάσουν τις αγοραστικές σου συνήθειες, αλλά κυρίως τις παρορμητικές σου αγορές.

Η Ελίζαμπεθ Χάρτνι, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Royal Roads του Καναδά αναφέρει σε άρθρο της στην ιστοσελίδα VeryWellMind τέσσερις από τις πρακτικές αυτές.

Οι παγίδες του μάρκετινγκ και πώς να τις αποφύγεις

1. Για περιορισμένο χρόνο!

«Μόνο για σήμερα». «Μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων». «Για λίγες μόνο μέρες». Κάτι από όλα αυτά θα έχεις διαβάσει σε κάποιο φυλλάδιο ή ταμπέλα. Αυτός ο χρονικός περιορισμός σού δημιουργεί ένα μικρό αίσθημα πανικού, θεωρώντας πώς αν δεν αγοράσεις τώρα το προϊόν αυτό θα χάσεις μια μοναδική ευκαιρία. Αυτό είναι κάπως απίθανο, εκτός αν το προϊόν σταματήσει να κυκλοφορεί στην αγορά. Αν, δηλαδή, μια μπλούζα είναι σε ειδική τιμή για μια μέρα, σκέψου μήπως είναι ένα σχέδιο που σύντομα θα φύγει από τη μόδα και δεν θα φορέσεις παρά ελάχιστες φορές.

Τι μπορείς να κάνεις; Να πάρεις τον χρόνο σου και να σκεφτείς αν το θες ή το χρειάζεσαι πραγματικά, και αν μπορείς να το επιστρέψεις σε περίπτωση που αλλάξεις γνώμη.

iStock

2. Τα «must-have»

Τα «must-have» των διακοπών. Τα «must-have» ενός σύγχρονου σπιτιού. Γενικά, υπάρχει μια τάση η διαφήμιση να σου υποδεικνύει όλα εκείνα που χρειάζεται να έχεις για να είσαι πλήρης. Με αυτήν τη στρατηγική, γίνεται επίκληση στην ανάγκη σου να έχεις τα «απαραίτητα».

Πάτα «pause» και ρώτα τον εαυτό σου τι θα συμβεί αν δεν αποκτήσεις αυτό που «πρέπει» να έχεις. Σκέψου, επίσης, μήπως ήδη έχεις κάτι παρόμοιο. Τα περισσότερα από τα είδη που διαφημίζονται με τον τρόπο αυτό δεν είναι στην πραγματικότητα απαραίτητα.

3. Προσφορές σε πολλά τεμάχια

«Στα 3 το 1 δώρο». «Πάρε ένα και πλήρωσε το δεύτερο στη μισή τιμή». «Αγόρασε την πολυσυσκευασία σε ειδική προσφορά». Σου προτείνω να ανοίξεις το κομπιουτεράκι και να αρχίσεις τις πράξεις. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι προσφορές αυτές δεν είναι και τόσο… προσφορές, αφού τελικά ξοδεύεις περισσότερα χρήματα από τα προγραμματισμένα, και για πράγματα που μπορεί τελικά να μην χρειάζεσαι.

Σκέψου, επίσης, πόσα τεμάχια χρειάζεσαι και πότε σκοπεύεις να τα χρησιμοποιήσεις. Πρέπει να τα αποθηκεύσεις; Χαλάνε; Φεύγει η μόδα τους; Αφού απαντήσεις στις ερωτήσεις αυτές, θα γνωρίζεις αν όντως κερδίζεις από τις προσφορές αυτές.

iStock

4. Εικόνες ευτυχίας

Η αγάπη, ο έρωτας, το σεξ και η ευτυχία πουλάνε, και οι εικόνες που αναπαράγουν τέτοιες στιγμές είναι πολλές εκεί έξω. Αν μια διαφήμιση υπονοεί ότι θα σε αγαπήσουν, θα γίνεις ευτυχισμένος, πετυχημένος ή ελκυστικός αν αγοράσεις ένα συγκεκριμένο προϊόν, τότε οι δημιουργοί της εικόνας αυτής στοχεύουν σε τυχόν ανασφάλειές σου.

Προσπάθησε να φανταστείς το προϊόν χωρίς την οικογένεια που κάθεται γύρω από ένα τραπέζι και χαμογελά, ή τα ρούχα χωρίς τα μοντέλα που τα φορούν. Αν το προϊόν δεν έχει ουσία χωρίς το περιτύλιγμα, τότε δεν αξίζει τα χρήματα.

iStock

Πώς να αποφύγεις τις πρακτικές-παγίδες του μάρκετινγκ

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ προτείνει μερικά βήματα για να γίνεις ένας όσο το δυνατόν πιο συνειδητοποιημένος καταναλωτής, διατηρώντας σε έναν βαθμό τον έλεγχο των αγορών σου.

  • Πριν από την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, φτιάξε μια λίστα αγορών και μην παρεκκλίνεις από αυτήν.
  • Προσπάθησε να μην επηρεάζεσαι από τυχόν διαφημιστικές πρακτικές των προμηθευτών.
  • Αγόρασε το προϊόν στην προαποφασισμένη ποσότητα και ποιότητα.
  • Μην ξεχάσεις να ελέγχεις την τιμή μονάδας του προϊόντος που θα πάρεις, για να αποφεύγεις πλασματικές προσφορές.
  • Κάνε σύγκριση προϊόντων. Χρειάζεται λίγος χρόνος, αλλά δεν γίνεται διαφορετικά.
  • Δες όλα τα αντίστοιχα προϊόντα που υπάρχουν στο ράφι και όχι μόνο όσα βρίσκονται στο ύψος των ματιών σου.
  • Μην ξεχνάς να ελέγχεις τις αποδείξεις, γιατί μπορεί να αναγράφεται άλλη τιμή στο ράφι κι άλλη στο ταμείο.
  • Να αναζητάς στην ετικέτα την ποσότητα καθαρού προϊόντος στη συσκευασία.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.