iStock

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ 2024

Οικονομία, σιωπή, καλό φαγητό, αγαπημένοι άνθρωποι και ευεξία. Το σώμα και η ψυχή του ταξιδιώτη αναγνωρίζουν και αναζητούν την ποιότητα που μπορεί να χαρίσει μία μακρινή ή κοντινή απόδραση.

Τι ζητάμε από ένα ταξίδι; Ο τρόπος που ταξιδεύουμε για διασκέδαση ή για δουλειά μετεξελίσσεται διαρκώς. Ο κόσμος αλλάζει. Κάθε χρόνο οι ανάγκες του ταξιδιώτη διαμορφώνουν μία πραγματικότητα που δείχνει να εναρμονίζεται με το «ύφος» της εποχής.

Το 2022, έχοντας ζήσει την πανδημία και τον εγκλεισμό, η προτεραιότητα όλων ήταν να βγουν έξω. Υπήρξε η ανάγκη να ανακαλύψουμε εκ νέου τι σημαίνει «κάνω» διακοπές και να δούμε τη ζωή κάτω από τον ήλιο, δίπλα στην θάλασσα, περπατώντας σε ψηλά βουνά, κοιτάζοντας τον ουρανό. Όλα αυτά παρέα με αγαπημένα πρόσωπα ή και με ανθρώπους που μέχρι πρότινος μας ήταν άγνωστοι. Ήταν η χρονιά που αποφασίσαμε –διστακτικά στην αρχή– να έρθουμε και πάλι πιο κοντά.

Το 2023 όλα γιγαντώθηκαν. Οι ταξιδιώτες γέμισαν βαλίτσες και πήραν τους δρόμους. Μπήκαν σε αεροπλάνα, τρένα και καράβια που θα τους έφερναν κοντά στην περιπέτεια και την «αναγέννηση» ψυχής και σώματος. Λεπτομερή σχέδια και ανάγκες καταγράφηκαν προσεκτικά επί χάρτου. Όνειρα που μέχρι πρότινος έμοιαζαν άπιαστα άρχισαν να γίνονται αληθινά. Όλα οδηγούσαν σε μία «περιπέτεια χωρίς τέλος», που θα επιβεβαίωνε ότι είμαστε ακόμη ζωντανοί.

Το 2024 μοιάζει να είναι η χρονιά που όλοι όσοι πάρουν την απόφαση να ονειρευτούν ταξίδια και στη συνέχεια να τα πραγματοποιήσουν θα το κάνουν πολύ συνειδητά. Οι ανάγκες, οι στόχοι και οι προτεραιότητες είναι –ξεκάθαρα– πολύ προσωπική υπόθεση. Οι ταξιδιώτες επιθυμούν να φροντίσουν τον εαυτό τους, να ξεκουραστούν, να ηρεμήσουν και να επενδύσουν τον χρόνο τους στους αγαπημένους τους ανθρώπους. Το 2024 οι διακοπές και τα ταξίδια θα είναι, πάνω από όλα, αγάπη.

Επιλέγοντας πολύ προσεκτικά τους προορισμούς, επιβραδύνοντας με στόχο την απόλαυση της σιωπής, φαίνεται ότι θα δώσουμε χώρο και χρόνο για να ανακαλύψουμε το καλό φαγητό, τον πολιτισμό και την ιστορία του κάθε τόπου όπου θα βρεθούμε, ενώ θα αναζητήσουμε πρακτικές ευεξίας που θα τονώσουν την ψυχή και το σώμα με στόχο περισσότερη και καλύτερη ζωή.

Αυτό που θέλουμε να είμαστε

Ταξιδεύοντας, αυτό που επιλέγουμε και αυτό που κάνουμε είναι μία προβολή όλων όσων επιθυμούμε διακαώς να έχουμε και να είμαστε στην καθημερινότητά μας. Αναζητούμε καθετί που μας λείπει περισσότερο. Ποιοτικός χρόνος με πρόσωπα που έχουν ιδιαίτερη αξία. Ηρεμία και αποσύνδεση από την digital ζωή, που καθορίζει τον χρόνο μας και γεμίζει το μυαλό μας με εικόνες και πληροφορίες πολύ συχνά άχρηστες.

ταξίδι
iStock

Μας λείπει το wellbeing, η καλή ζωή. Κάθε φορά, λοιπόν, προσπαθούμε μέσα σε τέσσερις ή πέντε μέρες να ανακαλύψουμε και να ζήσουμε όλα όσα δεν έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε τον υπόλοιπο χρόνο. Αναζητούμε το wellness, την υπνοθεραπεία και το να μπορούμε να βγαίνουμε από την πρίζα, ζώντας σε συνθήκες καλής ζωής που δεν διακόπτεται και δεν ταράζεται από τον θόρυβο, τις πολλές υποχρεώσεις και τα προβλήματα.

Ταξίδια στη δροσιά

Kατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών τους διακοπών, oι περισσότεροι ταξιδιώτες αναζητούσαν τον ήλιο και την ζέστη. Οι μέρες του φωτός είχαν ιδιαίτερη σημασία και το να απολαμβάνεις την ευεργετική «ζεστή αγκαλιά» των θερινών μηνών ήταν απαραίτητο στοιχείο της φυγής από την καθημερινότητα. Όμως, βλέποντας χρόνο με τον χρόνο τον υδράργυρο να σκαρφαλώνει σε υψηλές θερμοκρασίες και την κλιματική αλλαγή –κλιματική κρίση τώρα πια– να επηρεάζει καθοριστικά τη ζωή μας, πολλοί είναι αυτοί που αναζητούν προορισμούς ή την κατάλληλη χρονική περίοδο που θα τους εξασφαλίσει δροσερές διακοπές. Το 2023 ήταν επισήμως η πιο καυτή χρονιά που έχει καταγραφεί. Δεν είναι λίγοι οι ταξιδιώτες που επιλέγουν χώρες που δεν είναι τόσο επιρρεπείς σε καύσωνες και χαρακτηρίζονται από ένα πιο ήπιο κλίμα.

Στο εξωτερικό, για παράδειγμα, περιορίζονται οι διακοπές στη Νότια Γαλλία και τη Σικελία, σε αντίθεση με την Ισλανδία, τη Φινλανδία ή τη Σκωτία, που η δημοτικότητά τους χαρακτηρίζεται ανοδική. Αυτό συμβαίνει αφού έχουν παραλίες, δάση και λίμνες για δραστηριότητες χαλάρωσης και περιπέτειας, όπου οι θερμοκρασίες εξασφαλίζουν στους ταξιδιώτες μία ανάσα δροσιάς.

ταξίδι
iStock

Στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της δροσερής ανάπαυλας, παρατηρείται αύξηση της ζήτησης για αποδράσεις τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο, και όχι κατά τη διάρκεια του Αυγούστου που είναι ένας ιδιαιτέρως καυτός μήνας.

Ησυχία! Ο ταξιδιώτης κοιμάται

Στο πέρασμα των χρόνων οι ανάγκες συνεχώς αλλάζουν. Ο έντονος θόρυβος, τα πολλά προβλήματα και η έλλειψη χρόνου για ξεκούραση οδηγούν πολλούς ανθρώπους σε αποδράσεις που στόχο έχουν την αποσύνδεση, τη φροντίδα και την υπνοθεραπεία. Πενθήμερες διακοπές οργανώνονται νωρίτερα από ό,τι συνήθως. Είναι αρκετοί αυτοί που επιλέγουν να ταξιδέψουν νωρίς τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο, δύο μήνες που στο παρελθόν δεν ήταν ιδιαιτέρως αγαπητοί.

Στην εποχή μας, η ηρεμία, η αποφυγή της πολυκοσμίας και η διαμονή σε μέρη που δίνουν τη δυνατότητα να κλείσεις το κινητό σου τηλέφωνο και να δοκιμάσεις θεραπείες ψυχικής και σωματικής χαλάρωσης είναι προτεραιότητα. Το να καταφέρεις να κοιμηθείς στο κατάλληλο περιβάλλον που θα σε προστατέψει και θα εξασφαλίσει ότι τίποτα δεν θα σε ενοχλήσει οδηγεί πολλούς ταξιδιώτες στο να ανακαλύψουν μέρη και ξενοδοχεία όπου θα έχουν την ευκαιρία να ξεκουραστούν αποφεύγοντας τους πάντες και τα πάντα (δεν λείπουν αυτοί που προσπαθούν να τσεκάρουν προκαταβολικά και αν το κατάλυμα που επέλεξαν έχει ποιοτικά στρώματα!). Αντί για την ταλαιπωρία της πολυκοσμίας, πολλοί ταξιδιώτες επιλέγουν την καλοπέραση και την ησυχία.

Το ταξίδι της εμπειρίας: Οι γεύσεις και ο πολιτισμός

Τις δεκαετίες του 1990 και του 2000 οι ταξιδιώτες ήθελαν να ανακαλύψουν μέρη όπου συνέβαινε κάτι μοναδικό. Να γνωρίσουν ανθρώπους, να διασκεδάσουν και να απολαύσουν την κάθε ημέρα ζώντας έντονα. Και αφού το πάρτι έλαβε τέλος, αφού ζήσαμε και είδαμε το διαφορετικό και τη γοητεία της φασαρίας, τα τελευταία χρόνια μία καινούρια ανάγκη γεννιέται. Τα ταξίδια σε νέους τόπους προγραμματίζονται με στόχο να ανακαλύψει κάποιος τις γεύσεις και τον πολιτισμό της περιοχής που επισκέπτεται.

Αυτό γίνεται οργανωμένα. Όσοι ταξιδεύουν στην Κρήτη, για παράδειγμα, φροντίζουν να γνωρίσουν την ιστορία του νησιού με επισκέψεις σε Μουσεία ή σε σημεία ενδιαφέροντος όπως το Παλάτι της Κνωσού ή τη Σπιναλόγκα. Δεν παραλείπουν να βρεθούν σε οινοποιεία, αμπελώνες, φάρμες και τοπικούς συνεταιρισμούς, όπου τους δίνεται η ευκαιρία να δοκιμάσουν το κρασί, το φαγητό και τα γλυκά που κάνουν το κάθε νησί μοναδικό. Αυτή είναι η τάση που βοηθά τον ταξιδιώτη να δίνει αξία σε πολύ συγκεκριμένα πράγματα και να μαθαίνει την ιστορία του εκάστοτε τόπου.

ταξίδι με τρένο
iStock

Ταξίδια χωρίς βιασύνη

Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για ταξίδια που μπορούν να γίνουν χωρίς να απαιτούνται πολύωρες πτήσεις. Αντιθέτως, κερδίζουν έδαφος οι προορισμοί που είναι προσβάσιμοι με το αυτοκίνητο, το λεωφορείο και το τρένο. Είναι μία συζήτηση που ξεκινά από την Ηπειρωτική Ευρώπη, όπου οι ταξιδιώτες επιθυμούν να επισκεφθούν τις διπλανές τους χώρες, τις γειτονιές τους. Αντί να ξενιτευτούν, θέλουν να κάνουν ένα ταξίδι που να έχει περισσότερο νόημα, να είναι ξεκούραστο και χωρίς τη βιασύνη που τους ταλαιπωρεί και τους κάνει να χάνουν τον χρόνο τους καθ’ οδόν. Η διαδρομή, το ταξίδι, έχει πολύ μεγάλη σημασία και δεν αρκεί μόνο ο ωραίος προορισμός.

Το 2024, όσοι ταξιδεύουν το κάνουν ενσυνείδητα. Διεκδικούν την ησυχία και την ασφάλεια που τους χαρίζουν οι κοντινοί προορισμοί και η ξεκούραση ξεκινά από το πρώτο λεπτό που φεύγουν από το σπίτι τους, με τις βαλίτσες γεμάτες και τη διάθεση για απόδραση.

Κάπως έτσι, η επένδυση σε ταξίδια με τρένο, τρένα ύπνου όπου κάποιος κοιμάται σε έναν προορισμό και ξυπνά σε κάποιον άλλο, είναι μία τάση που κερδίζει όλο και περισσότερους υποστηρικτές, στο εξωτερικό. Οι άνθρωποι αναζητούν τρόπους προκειμένου να μειώσουν τη σπατάλη χρόνου και χρήματος και να απολαύσουν, πρωτίστως, το ταξίδι.

Το ανθρώπινο παζλ

Τα ταξίδια σε παρέες είναι άλλη μία τάση που έχει αναπτυχθεί μετά την πανδημία και αποτελεί προτεραιότητα το 2024. Η συνήθεια να ταξιδεύουν μαζί οικογένειες και φίλοι, σε περιορισμένο αριθμό, έχει οδηγήσει μεγάλο μέρος των ταξιδιωτών να το επιλέγουν όλο και πιο πολύ. Σχεδιάζουν τα ταξίδια τους σε παρέες φίλων, ζευγαριών ή συγγενών που θέλουν να επισκεφθούν ένα μέρος όπου υπάρχει κάτι που αγαπούν πολύ, ένα άθλημα για παράδειγμα.

Επίσης, τρεις γενιές μιας οικογένειας σχεδιάζουν το ταξίδι τους με στόχο τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία σε έναν τόπο όπου θα καταφέρουν να είναι παρέα, επενδύοντας χρόνο ο ένας στον άλλον. Σε κάθε περίπτωση, ζητούν μία εμπειρία που να είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους. Γνωρίζουν τι θέλουν να κάνουν και έτσι ξεκινούν για την ταξιδιωτική τους περιπέτεια έχοντας προηγουμένως συνθέσει το ανθρώπινο παζλ που θα τους εξασφαλίσει μία «ευχάριστη διαμονή».

αναρρίχηση
iStock

Η λίστα της πολυτέλειας

Εξακολουθεί να είναι όνειρο και στόχος η διαμονή σε ένα πολύ ακριβό ξενοδοχείο, ή η επίσκεψη σε έναν τόπο όπου πολύ δύσκολα –λόγω έλλειψης χρημάτων– μπορεί ο ταξιδιώτης να επισκεφθεί. Αυτό που κάνει, λοιπόν, είναι να το προσθέτει στη bucket list, τη λίστα που περιέχει όλα όσα επιθυμεί να κάνει έστω και μία φορά στην ζωή του, τις εμπειρίες που θέλει να ζήσει οπωσδήποτε. Πληρώνει ακριβά για ένα Σαφάρι στην Αφρική, για ένα ξενοδοχείο όπου η βραδιά κοστίζει μία μικρή περιουσία αλλά αισθάνεται ευτυχισμένος όταν τα καταφέρνει. Αυτή είναι η τάση που δεν πρόκειται να εξαφανιστεί.

Ο τουρισμός των αθλημάτων και των μεγάλων διοργανώσεων

Kite Surfing, καταδύσεις, αναρρίχηση. Αυτά είναι μερικά από τα αθλήματα που αναζητά ένας ταξιδιώτης όταν προετοιμάζει το ταξίδι των ονείρων του. Οι λάτρεις των αθλημάτων αυξάνονται και οι προορισμοί όπου μπορεί κάποιος να δοκιμάσει τις αντοχές του ποικίλλουν.

Πολλοί είναι αυτοί που πηγαίνουν στην Κάλυμνο για αναρρίχηση ή στην Πάρο για Kite Surfing. Την ίδια στιγμή, οι μεγάλες συναυλίες και οι αθλητικές διοργανώσεις ορίζουν την επισκεψιμότητα σε ένα μέρος. Οι εμφανίσεις της Taylor Swift, στις περισσότερες χώρες του κόσμου, ή των Coldplay στην Ελλάδα, δημιουργούν πλήθος ταξιδιωτών που επισκέπτονται μία χώρα για να μπορέσουν να απολαύσουν τον αγαπημένο τους καλλιτέχνη. Το ίδιο συμβαίνει και με αθλητικά γεγονότα που φιλοξενούνται και γίνονται πόλος έλξης για μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Οι τουρίστες της μουσικής και του αθλητισμού αυξάνονται κατακόρυφα.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον Κώστα Παναγάκη, Travelworks.

SLOW MONDAY NEWSLETTER

Θέλεις να αλλάξεις τη ζωή σου; Μπες στη λογική του NOW. SLOW. FLOW.
Κάθε Δευτέρα θα βρίσκεις στο inbox σου ό,τι αξίζει να ανακαλύψεις.