ΤΟ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ PIRELLI ΓΙΑ ΤΟ 2024 ΠΑΓΩΝΕΙ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ
Πριν από λίγες ημέρες κυκλοφόρησε το ημερολόγιο της Pirelli για το 2024 με θέμα τη διαχρονικότητα. Ο Γκανέζος καλλιτέχνης που το επιμελήθηκε επέλεξε ως πρόσωπά του ηγετικές προσωπικότητες και άτομα από τον χώρο των τεχνών και του αθλητισμού, ενώ παράλληλα προσπάθησε να αναδείξει τις ομορφιές της πατρίδας του.
Ιστορία 60 χρόνων συμπληρώνει φέτος το ημερολόγιο της Pirelli και το γιορτάζει με μια έκδοση που φέρει τον τίτλο «Timeless», τονίζοντας τη σημασία της διαχρονικότητας. Υπεύθυνος για τη φωτογράφιση και τον σχεδιασμό του φετινού ημερολογίου είναι ο Prince Gyasi, visual artist από την Γκάνα και ένας από τους νεότερους καλλιτέχνες που έχουν αναλάβει ποτέ το Ημερολόγιο Pirelli.
«Δεν γεννιόμαστε "διαχρονικοί", αλλά γινόμαστε», δήλωσε ο ίδιος, επιλέγοντας για την 50η έκδοση του ημερολογίου (στα 60 χρόνια πορείας του υπήρξαν έτη που δεν εκδόθηκε ημερολόγιο) ανθρώπους που πιστεύει ότι έχουν αφήσει το στίγμα τους και προορίζονται να εμπνεύσουν τις μελλοντικές γενιές. Στόχος του ήταν να ενθαρρύνει τους ανθρώπους, κυρίως τους νέους, να μάθουν, να δημιουργήσουν και με τη σειρά τους να εμπνευστούν οι ίδιοι. «Ελπίζω να τους κάνω να καταλάβουν ότι μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν αν το βάλουν στο μυαλό τους και είναι αρκετά συνεπείς».
Ημερολόγιο Pirelli 2024: Ένα ημερολόγιο που σταματά τον χρόνο
Στο ιστορικό ημερολόγιο Pirelli έχουν εμφανιστεί ανά τα χρόνια γνωστά ονόματα από τον χώρο της μόδας, όπως η Cindy Crawford, η Kate Moss, η Monica Bellucci και ο θρύλος Karl Lagerfeld, σταρ του σινεμά και της μουσικής όπως ο Robert Mitchum, ο John Malkovich και ο Bono, αλλά και καλλιτέχνες του Χόλιγουντ όπως η Sophia Loren, η Penelope Cruz και η Naomi Watts.
Στη φετινή έκδοση του ημερολογίου εμφανίζονται εμβληματικές προσωπικότητες όπως το μοντέλο Naomi Campbell, η τραγουδίστρια, καλλιτέχνης και ηθοποιός Teyana Taylor, η Αμερικανίδα ηθοποιός Angela Bassett, η ποιήτρια Amanda Gorman, η Νιγηριανή τραγουδίστρια και ηθοποιός –γνωστή ως «Βασίλισσα των Afrobeats»– Tiwa Savage, η συγγραφέας Margot Lee Shetterly και άλλοι.
Παράλληλα, στο ημερολόγιο συμμετέχει και ο βασιλιάς της ιστορικής αυτοκρατορίας Asante της Δυτικής Αφρικής, Otumfuo Osei Tutu II, και η βασιλική του αντιπροσωπεία, που φωτογραφήθηκαν στο παλάτι Manhyia στη Γκάνα.
Ο Gyasi αφιέρωσε και έναν μήνα στον εαυτό του, τον οποίο τιτλοφόρησε με τη λέξη «Details». Μάλιστα, η εικόνα που επιλέχθηκε για το εξώφυλλο –και έναν από τους μήνες– απεικονίζει τον νεαρό Gyasi, τον οποίο υποδύεται το παιδί-μοντέλο Abul Faid Yussif.
«Όλοι οι άνθρωποι που φωτογραφήθηκαν μπόρεσαν να αναγνωρίσουν τις ικανότητές τους και να καθιερωθούν. Έχουν βρει τη δύναμή τους, αλλάζοντας το πεπρωμένο τους. Αυτό σημαίνει να είσαι διαχρονικός. Οι άνθρωποι που θέτουν προκλήσεις, δεν συμβαδίζουν με αυτό που πιστεύει η κοινωνία, δεν επηρεάζονται από την ηλικία, τη φήμη ή τα χρήματα και αναπτύσσουν το δικό τους ταλέντο με αυθεντικό τρόπο», δήλωσε μεταξύ άλλων ο καλλιτέχνης.
«Κάνουν πράγματα που φαίνονται ασυνήθιστα σε πολλούς, αλλά είναι φυσιολογικά γι' αυτούς και μπορούν να αλλάξουν το πεπρωμένο τους. Ακόμη και χωρίς να βρίσκονται στο προσκήνιο, μπορούν να αλλάξουν το αφήγημα στον τομέα τους, να κάνουν κάτι διαφορετικό, και με τη σειρά τους να εμπνεύσουν άλλους ανθρώπους. Όταν κοιτάζεις μορφές όπως η Naomi, που δεν ανήκει στη γενιά μου αλλά εξακολουθεί να είναι ένα είδωλο για τη γενιά μου. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αν είσαι αφοσιωμένος στη δουλειά σου και στα πιστεύω σου».
Ο καλλιτέχνης πίσω από το έργο
«Δεν πίστευα πάντα ότι θα μπορούσα να είμαι εκεί που είμαι σήμερα. Ως παιδί που μεγάλωνε στη Γκάνα, δεν σκεφτόμουν πράγματα όπως η κληρονομιά ή η διαχρονικότητα», εξήγησε ο Gyasi αναφερόμενος στην πορεία του στη φωτογραφία και τον χώρο τον τεχνών.
«Ο κόσμος ήταν αυτό που έβλεπες μπροστά σου και εγώ δεν έβλεπα αυτές τις δυνατότητες στο περιβάλλον μου. Αλλά όταν κοίταξα προς τα έξω, προς τα πάνω, είδα καλλιτέχνες και ηγέτες. Είδα ανθρώπους που αλλάζουν τα δεδομένα. Με προκάλεσαν να σκεφτώ με νέους τρόπους».
«Με την πάροδο των χρόνων, ένα από τα πράγματα που με έχουν εντυπωσιάσει στο δικό μου ταξίδι είναι ότι τόσοι πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους που με ενέπνευσαν όταν ήμουν παιδί, συνεχίζουν να με εμπνέουν και σήμερα».
«Αυτό το έργο είναι ένα ημερολόγιο, αλλά δεν είναι ένα ημερολόγιο με μεγάλο σεβασμό στον χρόνο. Είναι αντι-χρόνος. Είναι ένας εορτασμός αυτών των εμβληματικών ατόμων που με κάθε τους βήμα διαγράφουν τη δική τους διαχρονική πορεία».
Ο ίδιος δεν σπούδασε φωτογραφία, αλλά σπούδασε τέχνη με τη μορφή της ζωγραφικής, της δημιουργίας εικόνων, της γλυπτικής. «Δημιούργησα μια γέφυρα μεταξύ ζωγραφικής και φωτογραφίας», εξήγησε. «Ικανοποιώ τους ανθρώπους που αγαπούν τη φωτογραφία, ικανοποιώ τους ανθρώπους που αγαπούν τη ζωγραφική, οπότε δημιουργώ μια νέα γέφυρα, την οποία δεν θα ονομάζω απλώς φωτογραφία, αλλά τέχνη».
Βασικό στοιχείο της δουλειάς του είναι το χρώμα. Χρησιμοποιεί συνδυασμούς και έντονες αντιθέσεις στις εικόνες του, τοποθετώντας συχνά ζωηρά κόκκινα, μπλε ή ροζ χρώματα δίπλα στους ανθρώπους που φωτογραφίζονται. Συνολικά ο ίδιος θεωρεί τη δουλειά του ως «θεραπεία μέσω των χρωμάτων» καθώς πιστεύει ότι τα χρώματα μπορούν να έχουν θετική επίδραση στην ψυχική υγεία και την ευτυχία των ανθρώπων.
Η ομορφιά της Αφρικής
Μέσα από το project, ο καλλιτέχνης ήθελε επίσης να αποτιμήσει έναν φόρο τιμής στην πατρίδα του, τη Γκάνα, μια χώρα που όπως δήλωσε «είναι η πύλη της Αφρικής όπου μπορείς να βρεις τα πάντα: κακάο, χρυσό, βωξίτη, πετρέλαιο...».
Αφού έγινε η πρώτη φωτογράφιση στο Λονδίνο, επέλεξε να κάνει μια δεύτερη στη Γκάνα, προκειμένου να αναδείξει τον πολιτισμό και τους φυσικούς πόρους της χώρας. «Ήθελα να φέρω την Pirelli εκεί και να αποκαλύψω έναν νέο κόσμο μέσα από ένα ημερολόγιο που θα διαρκέσει για πάντα, δημιουργώντας ίσως νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη. [...] Είναι η πιο ειρηνική χώρα στην Αφρική. Νομίζω ότι είναι ένα ιδιαίτερο μέρος και θα νιώσετε την ενέργειά του όταν πάτε εκεί».