ΜΙΑ PARENT COACH ΚΑΤΑΡΡΙΠΤΕΙ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Ίσως η μελέτη στο σπίτι να μην είναι τόσο σημαντική όσο πιστεύουμε. Τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που γίνεται στην ελληνική πραγματικότητα. Διαβάστε όσα μας θυμίζει μια parent coach και αν έχετε αμφιβολίες, ρωτήστε έναν ψυχολόγο.
Μην με παρεξηγήσετε, δεν γράφω αυτό το άρθρο επειδή δεν πιστεύω στη δύναμη της εκπαίδευσης. Αντιθέτως, είμαι ένας άνθρωπος που μέχρι σήμερα συνεχίζω να σπουδάζω και να εξειδικεύομαι σε αυτά που αγαπάω να κάνω.
Θεωρώ όμως ότι ως γονείς είναι καλό να είμαστε κοντά στα παιδιά μας και να κατανοούμε τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν, στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος.
Ο μικρότερος γιος μου με ρώτησε γιατί οι μεγάλοι ξεκουράζονται μετά τη δουλειά και γιατί δεν πρέπει να δουλεύουν στο σπίτι τα Σαββατοκύριακα. Υπάρχουν οφέλη από τη συνεχή εξάσκηση, θα μου πουν κάποιοι.
Αναρωτιέμαι όμως, τι προσφέρει πραγματικά το homework ή αλλιώς η μελέτη στο σπίτι με τη μορφή που εφαρμόζεται σήμερα; Η δική μου γνώμη είναι ότι τα οφέλη της μελέτης στο σπίτι δεν είναι μεγαλύτερα από τη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών μας. Και αυτά δεν τα κερδίζεις από το homework.
Οι πιο συνηθισμένοι μύθοι για τη μελέτη στο σπίτι
Ας δούμε λοιπόν μερικούς από τους πιο συνηθισμένους μύθους για τη μελέτη.
- Μύθος #1: Τα παιδιά που μελετούν στο σπίτι είναι πιο υπεύθυνα.
- Μύθος #2: Τα παιδιά που μελετούν στο σπίτι θα γίνουν πιο επιτυχημένοι και πιο ευτυχισμένοι ενήλικες.
- Μύθος #3: Το διάβασμα είναι απαραίτητο για να βιώσουν τα παιδιά μια κατάσταση άγχους που θα τα προετοιμάσει για τις εξετάσεις και τη μετέπειτα ζωή.
- Μύθος #4: Oι βαθμοί είναι η απεικόνιση της ευφυΐας ενός παιδιού.
- Μύθος #5: Το διάβασμα είναι πιο σημαντικό από το παιχνίδι, την ξεκούραση, τα χόμπι, την κριτική σκέψη και από το να κυνηγήσει κάποιος τα δικά του όνειρα.
Τι πραγματικά ισχύει
Έχοντας διαβάσει αρκετά, αλλά και ως μητέρα τριών παιδιών, μπορώ να σας πω ότι η υπευθυνότητα εμφανίζεται στα παιδιά από μόνη της, αβίαστα, όταν τα ίδια τα παιδιά αισθανθούν εμπνευσμένα από κάποιον και συνδεδεμένα με κάτι. Τα παιδιά μπορούν και δουλεύουν σκληρά σε ό,τι έχει να κάνει με τα δικά τους ενδιαφέροντα και τους δικούς τους στόχους.
Ως γονείς όσο περισσότερο ασχολούμαστε με το να βρουν τα παιδιά τα φυσικά τους ταλέντα, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουμε να γίνουν ισορροπημένα παιδιά και αργότερα ενήλικες.
Είναι απαραίτητο να αλλάξει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα παιδιά. Να τα αφήσουμε μετά το σχολείο να παίξουν, να ξεκουραστούν, να σκεφτούν δημιουργικά, ακόμη και να βαρεθούν, να συνδεθούν με φίλους και οικογένεια, να μην τα φορτίζουμε στον βωμό της εξάσκησης ή της αριστείας με 2 και 4 ώρες διαβάσματος το οποίο δεν είναι το ίδιο σημαντικό με το να είναι χαρούμενα.
Τι μπορούμε να κάνουμε ως γονείς για τη μελέτη στο σπίτι
Κατανοώ ότι το σχολείο και το εκπαιδευτικό σύστημα μάλλον δεν θα αλλάξει. Τουλάχιστον όχι σύντομα. Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε εμείς;
- Να τα βοηθήσουμε να βρουν τι τους αρέσει πραγματικά.
- Να αναρωτηθούμε τι προσφέρει πραγματικά η μελέτη στο σπίτι με τη μορφή που εφαρμόζεται σήμερα.
- Να επιτρέπουμε στο παιδί να ξεκουραστεί, να παίξει, να αθληθεί, να επικοινωνήσει με ηρεμία με τους γονείς του.
- Να ενθαρρύνουμε εξωσχολικά ενδιαφέροντα και εναλλακτικούς τρόπους μελέτης, όπως την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων αυτών που θα επιλέξει το κάθε παιδί μόνο του.
Αλλά αν θέλουμε να εμβαθύνουμε, ο ρόλος ο δικός μας είναι να δείξουμε κατανόηση απέναντι στο συναίσθημα του παιδιού μας, απέναντι στη δυσφορία του να μελετήσεις. Να θυμηθούμε πόσο δύσκολο ήταν και για μας και όχι να του κουνάμε το δάχτυλο για το πόσο μελετούσαμε εμείς. Ας είμαστε κοντά στα παιδιά στο ζήτημα της σχολικής μελέτης, όχι απέναντί τους.
H Εύη Σταθάτου είναι πιστοποιημένη parent coach.